آشنایی با خانه توکلی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با خانه توکلی مشهد

تور مشهد به خاطر وجود حرم امام رضا در طول گذشت سالیان همیشه یکی از قطب‌های گردشگری ایران بوده است اما حالا که اطلاعات در مورد جاهای مختلف آن در دسترس همه قرار می‌گیرد خوب است که در کنار جاذبه‌های مذهبی جاهای تفریحی و دیدنی دیگر آن را هم کاوش کنید و از جاذبه‌های تاریخی متنوع‌اش بازدید کنید. یک قسمت بسیار جذابی از جاهای دیدنی مشهد را خانه‌های تاریخی آن تشکیل می‌دهد که قبلا در مقاله‌ای جداگانه چندتایی از مهم‌ترینشان را معرفی کردیم. در اینجا به طور اختصاصی به معرفی خانه تاریخی توکلی و چیزهایی که باید درباره آن بدانید می‌پردازیم.

 

معرفی خانه توکلی مشهد

خانه توکلی که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد در ابتدا متعلق به یکی از تاجران برجسته مشهد به اسم کشمشیان بوده که بعدها شخصی با اسم توکلی آن را خریداری می‌کند که دیگر به همان نام بین مردم مشهور می‌شود. خانه توکلی یکی از خانه‌های تاریخی مشهد است که به ثبت میراث تاریخی ایران رسیده و گفته می‌شود شخصی به نام احسان خان قرایی معمار و طراح داخلی آن بوده است. در واقع این خانه مسکونی دیدنی در سال ۱۳۸۴ توسط اداره میراث فرهنگی ایران، به عنوان یکی از موارد تاریخی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹ توسط شهرداری مشهد مورد بازسازی گسترده‌ای قرار گرفت. خانه توکلی قطعا یکی از شگفتی‌های دیدنی شهر مشهد است که باید حتما یک بار در سفر به این شهر از آن دیدن کنید.

نقشه و معماری خانه توکلی مشهد

شاید در نگاه اول این خانه آنچنان هم متمایز و متفاوت با خانه‌های قدیمی ایران نداشته باشد مخصوصا دوره قاجاریه که به نسبت خانه‌های زیادی از آن دوره باقی مانده است اما در مورد توکلی چندین مورد وجود دارد که ما را مجاب می‌کند تا آن را متمایز از دیگر بناها بدانیم. یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که این خانه را برجسته می‌کند وجود طاقی‌ها و ستون‌های گچ بری شده چشمگیر در پس پله‌هایی است که آن را از حیاط جدا کرده است. به علاوه در حیاط آن وجود حوضچه و باغچه‌های زیبا با درختان قدیمی به آن فضایی دوست داشتنی و جذاب داده که شاید فقط نمادی از آن را در فیلم‌های قدیمی دیده باشید.

 

۷ مرکز خرید نزدیک‌ به حرم امام رضا (ع)

دکوراسیون داخلی خانه توکلی

از حیاط که بگذرید باید از پله‌ها بالا بروید در اینجا ۵ ستون زیبا و ظریف با گچ بری‌های چشمگیر و طاقی پر ابهت آن خودنمایی می‌کند جایی که هنرمندان آن زمان وقت زیادی برای طراحی آن صرف کردند. البته این خانه دو طبقه دارای اتاق‌هایی چوبی با در و پنجره‌های زیبای دولنگه است اما به وضوع از آجر در تزئین فضای آن استفاده شده است مخصوصا از نمای بیرونی این ساختمان آجری به نظر می‌رسد در حالی که در داخل دارای اتاق‌هایی چوبی است. به علاوه استفاده از شیشه‌های رنگی در فضای داخلی خانه به آن زیبایی خیره کننده‌ای در روز بخشیده که شما را به سفری در دل داستان‌های تاریخی می‌برد.

داستان‌هایی از زبان مردم بومی

مردم محلی قدیمی که عموما به چیزهایی خرافی باور داشتند این خانه را محل رفت و آمد اجنه می‌دانستند و همین را سینه به سینه منتقل کردند به طوری که این خانه عملا متروکه و بدون سکنه باقی ماند و برای خیلی از مردم بی نام و نشان ماند. به طوری که این روزها که گردشگری به هر جایی سرک می‌کشد نام آن دوباره بر زبان‌ها افتاده است. البته چیزی که ما باور داریم این است که خانه‌های بزرگ قدیمی با تعداد زیادی اتاق‌های تو در تو همیشه چنین داستان‌های را در پس خود داشته‌اند. به علاوه در دوره‌ای که به این خانه اهمیتی داده نمی‌شد و به صورت متروکه بی توجه مانده بود تعدادی از افراد بی‌خانمان به صورت مخفیانه‌ای به آن رفت و آمد می‌کردند که مردم محلی را به اشتباه می‌انداخت. یعنی اگر خوب به ماجرا نگاه کنیم این شایعات کاملا بی‌اساس بوده و توجیحی برای همه چیز وجود دارد. بعد از بازسازی‌های گسترده حال و هوای خانه تغییر کرد و از آنجایی که اعتقاد به وجود اجنه در مناطق شهری کمرنگ شده توجه بیشتری نسبت به این خانه معطوف شده است.

 

هتل‌های نزدیک به حرم در مشهد

چگونه به خانه توکلی برویم؟

خانه توکلی یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های مشهد به حرم مطهر است و در فاصله ۵۵۰ متری از آن واقع شده است. اگر از در نواب صفوی بیرون بروید و در این خیابان ادامه دهید می‌توانید به راحتی این خانه تاریخی را پیدا کنید به علاوه اگر از مردم محلی و مغازه داران بپرسید شما را به سمت این خانه راهنمایی می‌کنند.

 

بازدید مجازی از حرم امام رضا علیه‌السلام

آدرس: خیابان نواب صفوی، کوچه نواب ۷

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران