معرفی مدرسه پریزاد در تور مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی مدرسه پریزاد در تور مشهد

تور مشهد پر از جاذبه‌های متنوعی است که می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را با هر سلیقه‌ای تحت تاثیر قرار بدهد. از جاهای مذهبی تا بهترین تفریحگاه‌ها انتخاب‌های زیادی وجود دارد. اما بی‌شک یکی از بهترین آن‌ها نقاط تاریخی برجسته است که در این سفر به وفور یافت می‌شوند. یکی از این موارد مدرسه پریزاد است که درست در کنار حرم مطهر قرار گرفته و متعلق به دوره تیموریان است. در مشهد جاهای زیادی هست که توسط مردم خیر وقف شده‌ است. مدرسه پریزاد نه تنها تاریخی بلکه وقفی هم هست. این بنا توسط پریزاد خانم (ندیمه گوهرشاد بیگم) ساخته و وقف شده است.

 

مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد که در دوره تیموریان توسط پریزاد خانم ساخته شده از لحاظ معماری و شمایل ظاهری آن در دسته بناهای بسیار ارزشمند مشهد قرار دارد به همین دلیل در ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اگر از ضلع شرقی صحن وارد شوید می‌توانید این مدرسه را ببینید بنابراین بد نیست بعد از زیارت حرم مطهر سری به این بنا هم بزنید.

 

گردش، بازدید و خرید فیروزه از مشهد

داستان ساخت و ساز مدرسه

طبق روایات، گوهرشاد بیگم مصالحی را که از ساخت مسجد گوهرشاد اضافه آمده بود به پریزاد که با اون رابطه بسیار نزدیکی داشت بخشید. پریزاد هم زمینی کوچک به اندازه ۳۰۰ متر مربع برای مدرسه در نظر گرفت و چیزی نگذشت که این مدرسه در زمانی کوتاه از مسجد گوهرشاد ساخته شد. از همان زمان ساخت حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر طلبه در این مدرسه به یادگیری مشغول شدند و تا قرن‌ها بعد همچنان به عنوان حوزه علمیه مورد استفاده قرار گرفت. حتی تا همین اواخر و در زمان انقلاب هم فعال بود تا این که با تغییر کاربری امروزه فقط برای مراسم‌های فرهنگی و مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 معماری مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد در مساحتی ۳۰۰ متر مربعی ساخته و ساختمان آن شکل مستطیلی دارد. از آن جایی که این مدرسه در دوره تیموریان ساخته شده همچون بناهای آن زمان از آجر و با چهار ایوان و یک حیاط است. از لحاظ زیبایی و هنرهای ایرانی اسلامی هم که بخواهیم بگوییم این مدرسه با استفاده از کاشی‌های رنگی به رنگ‌های زرد، سفید، آبی، نیلی، کهربایی، بنفش و سبز ساخته شده که متاسفانه در طی سال‌ها آسیب‌های جدی دیده و از آن زیبایی اولیه افتاده است. اصلا به خاطر همین آسیب‌هایی که وارد می‌شد این مدرسه ۳ بار در طول قدمت خود مورد بازسازی قرار گرفت.

 

مقایسه چهار پارک آبی خوب در مشهد

مختصری بر بازسازی مدرسه پریزاد

اولین بازسازی در دوره صفویان و در زمان شاه سلیمان صفوی به سال  ۱۰۹۱ هجری قمری اتفاق افتاد که توسط نجف قلی خان بیگلربیگی انجام شد. جزئیات انجام این مرمت نیز بر کتیبه‌ای تاریخی حک شد تا به یادگار بماند. از آن زمان به بعد کسی به این مدرسه دستی نزد تا دوره پهلوی دوم که دوباره مورد بارسازی قرار گرفت. در همان سال‌های اولیه انقلاب مجددا تعمیراتی انجام شد، اما بعد از آن به طور کلی اتفاقی نیافتاد جز همان تمیزکاری‌های جزئی که گزارشی بر آن‌ها نیست. مدرسه پریزاد صحن کوچکی دارد و در بین ساختمان‌های اطراف محصور شده اما باز هم ارزش بازدید در تور مشهد را دارد.

موقعیت مدرسه پریزاد

این مدرسه قبل از گسترش حرم مطهر در سمت غرب بازار قدیمی قرار داشت اما بعد از ساخت و سازهای بیشتر این مسجد به بخشی از بناهای اصلی حرم درآمد که بازدیدکنندگان در بازدید از حرم از این مدرسه هم دیدن می‌کنند. خیلی از مردم مدرسه پریزاد را نمی‌شناسند اما افرادی که با آن آشنایی دارند به خوبی به جزئیات آن دقت می‌کنند.

این مدرسه اگرچه دیگر کاربرد سابق را ندارد اما همچنان برای جلسات فرهنگ و پرسش و پاسخ‌های شرعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ماه رمضان به محل گردهمایی‌ها تبدیل می‌شود. خوشبختانه بازدید از این مدرسه برای عموم مردم رایگان بوده و حتی دیدن آن زمان زیادی را هم از شما نمی‌گیرد. بنابراین با یک تیر دو نشان بزنید و بعد از زیارت حرم به دیدن این مسجد هم بروید.

 

۱۰ مورد از تفریحات رایگان در مشهد

جاذبه‌های اطراف مدرسه پریزاد

این مدرسه که در مجموعه حرم واقع شده در فاصله کمی از جاهای دیدنی و مذهبی اصلی مثل موزه خراسان بزرگ، بازار قدیمی، گنبد سبز، پارک ملی هفت حوض مشهد و همچنین مدرسه عباسقلی خان قرار گرفته است که می‌توانید با یک پیاده‌روی کوتاه از آن‌ها دیدن کنید. پس برای گردشی همه جانبه یک روزتان را خالی کنید و از همه این‌ها در همان حوالی دیدن کنید.

۲۴ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران