جاذبه‌های دیدنی در مسیر ایروان به گیومری

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
جاذبه‌های دیدنی در مسیر ایروان به گیومری

سفرهای جاده‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای بازدید از زیبایی‌های ارمنستان به حساب می‌آیند. رفتن به گیومری هم که همیشه جزو فعالیت‌های محبوب توریست‌هایی است که به تور ارمنستان رفته و می‌خواهند چیزهای بیشتری از این کشور ببینند و به همین دلیل از پایتخت خارج شده و به شهرهای اطراف می‌روند. اما قبل از این که به خود گیومری برسید، جاهای دیدنی زیادی هستند که در این جاده می‌توانید به سراغشان بروید. جاهایی که امروز قصد معرفی آن‌ها را به شما داریم.

 

مسیرهای مختلف بین ایروان و گیومری

جاده‌ای که اغلب برای سفر به گیومری انتخاب می‌کنند و اگر شما هم تاکسی بگیرید، احتمالا وارد همین مسیر می‌شود، بزرگراه M1 است که اغلب انتخاب‌های ما در ابتدای لیست، به این جاده بر می‌گردد. اما برای برگشت می‌توانید از ماشین بخواهید که از بزرگراه M3 و H21 باز گردد تا بتوانید انتخاب‌ها ما در انتهای لیست نیز مشاهده کنید.

مسیر اول، بزرگراه M1

شهر آشتاراک (Ashtarak)

این شهر خیلی از ایروان دور نیست و یکی از بهترین جاها برای توفق در این مسیر به حساب می‌آید. شهری کوچک اما زیبا که در نزدیکی رودخانه کاساق (Kasagh)  واقع شده و حدودا ۱۸ هزار نفر جمعیت دارد. در این شهر کوچک چند کلیسای زیبا و تاریخی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سورب سارکیس (Surb Sarkis) اشاره کرد که رو به رودخانه بوده و منظره‌ای زیبا دارد. جنگل فندق این شهر نیز آن‌ قدر معروف است که هر ساله در این محل فستیوال فندق به پا می‌شود. در نهایت حتما از کارخانه شکلات سازی بازدید کنید و اگر خواستید غذا بخورید به سراغ رستوران آشتاراک قدیم (Old Ashtarak) بروید.

 

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

رصدخانه بیوراکان (Byurakan Observatory)

یکی دیگر از جاهای جذابی که در این مسیر می‌توانید از آن دیدن کنید، رصد خانه بیوراکان است که در ارتفاعات کوه آرارات واقع شده و ساخت آن به دوران شوروی سابق و سال ۱۹۴۶ بر می‌گردد. معماری خاص این رصد خانه و شرایط کلی آن، این مکان را به جایی جذاب برای بازدید بدل کرده است.

تلسکوپ رادیویی اورگوف (Orgov)

این تلسکوپ که با نام ROT54 نیز خوانده می‌شود، جایی متفاوت برای بازدید در مسیر ایروان به گیومری به حساب می‌آید. تلسکوپی که بین سال‌های ۱۹۷۵ الی ۱۹۸۵ ساخته شد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ مورد استفاده قرار گرفت. متاسفانه درست دو سال بعد به خاطر زلزله‌ای بزرگ که در این منطقه به وقوع پیوست، آسیب دید اما تا سال ۱۹۹۰ نیز از آن استفاده می‌کردند. چند سال بعد قرار بود که از آن دوباره استفاده شود اما بازوهای حرکتی آن آسیب جدی دیده بود که باعث شد به همین شکل رها شود. حتما در نزدیکی این تلسکوپ چند عکس ثبت کنید چون در کم‌تر جایی از دنیا، امکان نزدیک شدن افراد عادی به یک تلسکوپ رادیویی داده می‌شود!

 

راهنمای کامل بازدید از موزه‌های ارمنستان

صومعه آروچانواک (Aruchavank)

این صومعه در دهکده‌ای به همین نام واقع شده و در دوران قرون وسطا، صومعه‌ای بسیار مهم در منطقه به حساب می‌آمد و از بزرگ‌ترین‌ها در این ناحیه بود. ساخت این بنا به سال‌های ۶۶۰ میلادی بر می‌گردد و در طول بقای خود آسیب‌هایی دیده بود که در سال ۱۹۴۷ مرمت و بازسازی شد. متاسفانه بعد از آن نیز دوباره زلزله‌ای که در این منطقه رخ داد، آسیب‌هایی به آن وارد کرده. جالب است بدانید که با توجه به حمله‌های مکرر به ارمنستان در قرن‌های ۱۶ و ۱۷، از این صومعه بارها به عنوان یک بنای دفاعی نیز استفاده شده است.

مهمانخانه نوش (Noosh)

برای آن‌هایی که در سفر به ارمنستان ماشین اجاره می‌کنند، سفر جاده‌ای حتما نباید یک کار سریع و سیر باشد، می‌توان در این مسیر خوش گذراند، ساعاتی استراحت کرد و یا حتی شب را سر کرد. مهمانخانه نوش که در مسیر آشناک به تالین قرار گرفته، یک جای فوق‌العاده برای اقامت به حساب می‌آِد. این مهمانخانه دارای باغ‌های میوه، فضایی بسیار گرم و البته آشپزخانه‌ای جذاب است که غذاهای خوشمزه محلی سرو می‌کند.

قلعه داشتادم (Dashtadem)

قلعه‌ای بزرگ در غرب ارمنستان که زمانی از اهمیت بالایی برخوردار بود. ساخت این بنای دفاعی به قرن نهم و دهم بر می‌گردد. بخش‌های زیادی از این قلعه سنگی زیبا تخریب شده اما هنوز هم به نوعی زیبایی خودش را دارد. جدا از اهمیت تاریخی قلعه داشتادم، از این مکان می‌توان به عنوان یک لوکیشن عالی برای گرفتن عکس‌های زیبا نام برد. دیوراهای سنگی این قلعه، قاب‌هایی زیبا برایتان می‌سازند.

 

جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

کافه پولیتیکال در تالین (Political)

در این مسیر زیبا، حتما نیاز است جایی برای صرف غذا یا نوشیدنی توقف کنید. کافه پولیتیکال در تالین یکی از بهترین جاها به این منظور است که در کنار انواع نوشدینی‌های گرم و سرد خوشمزه، غذاهای محلی و انواع کباب‌ها را هم سرو می‌کند و همچنین در منو خود چند غذای بین‌المللی نیز دارد. این کافه فضای بسیار خوب و غذاهای با کیفیتی داشته و جایی عالی برای توقف در مسیر ایروان به گیومره محسوب می‌شود.

کلیسای سنت جان در ماستارا

برای این مکان نام‌های دیگری همچون سورب هوانِس (Surb Hovhannes) یا کلیسای ماستارا نیز ذکر می‌شود. یک کلیسای باستنی بسیار زیبا که از سنگ‌هایی با رنگ‌های مختلف ساخته شده و نمایی شگفت‌انگیز دارد. ساخت این کلیسای باستانی به قرن پنجم بر می‌گردد و از قدیمی‌ترین کلیساهای این منطقه است که هنوز پابرجا مانده. اگر از این محل بازدید کردید، حتما بر روی دیوار غربی این کلیسا، خط نگاری‌هایی که رویش شده را ببینید.

شهر مارالیک (Maralik)

بعد از تالین به شهر کوچکی با چیزی نزدیک به ۵۵۰۰ نفر جمعیت می‌رسید که مارالیک نام دارد. این شهر کوچک میزبان چند بنای باستانی مهم است. سکونت در این محل سال‌ها قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و چندین کلیسا و قلعه تاریخی هستند که در فضای سبز و دشت‌های آن‌جا می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

فرودگاه بین‌المللی شیراک (Shirak)

اگر به معماری دوران شوروی علاقه دارید یا حتی مثل من دوست دارید از بناهای رها شده و متروکه بازدید کنید، حتما سری به فرودگاه بین‌المللی شیراک بزنید. این فرودگاه در سال ۱۹۶۱ ساخته شده بود و هنوز دومین فرودگاه بزرگ کشور به حساب می‌آید. طراحی آن متفاوت و زیباست اما به خاطر خرابی‌هایی که زلزله سال ۱۹۸۸ در این مکان به وجود آورد، تقریبا رها شده و دیگر کسی از آن‌جا استفاده نمی‌کند.‌ البته قرار است در سال‌های آینده، چند شرکت هواپیمایی این فرودگاه را احیا کنند و برای شروع بعضی از پروازهای داخلی به این محل انجام شود.

مسیر دوم، بزرگراه M3 و H21

حتی اگر در این مسیر هم بروید، از کنار شهر آشتاراک رد خواهید شد، اما جاهای دیدنی بیشتری بین ایروان و گیومری در این مسیر وجود دارد  که از آن‌ها برایتان می‌گوییم.

صومعه سنت سارگیس (Saint Sargis) در اوشی (Ushi)

یک محل بسیار جذاب در مسیر که ویرانه‌های به جا مانده از یک صومعه‌ی باستانی است. این صومعه در کنار دهکده‌ای قدیمی بنا شده بود که از سه قرن قبل از میلاد مسیح، سکونت گاه انسان‌ها بوده است. تلاش‌های زیادی برای احیای این محل در اوایل قرن ۲۱ انجام شده تا به این شکل در بیاید و همچنین یک قلعه قدیمی مربوط به عصر آهن نیز در آن نزدیکی کشف شده که البته چیز زیادی از آن‌جا باقی نمانده است.

صومعه ساقموساوانک (Saghmosavank)

صومعه‌ای معروف در ارمنستان که در نزدیک دهکده‌ای به همین نام واقع شده است و در نزدیکی آن‌جا نیز رودخانه‌ی کاساق جریان دارد. یکی از زیبایی‌های این مکان، منظره‌ای است که در پس‌زمینه‌ی این صومعه دیده می‌شود. منظره‌ای کوهستانی و زیبا که جذابیتی مضاعف به آن‌جا می‌دهد. ساخت این بنای تاریخی به سال ۱۲۲۱ میلادی بر می‌گردد و البته برای دیدنش باید کمی از مسیر دور شده و نیم ساعتی پیاده روی را نیز به جان بخرید.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۵ ستاره در ایروان

بنای الفبای ارمنی

یکی از معروف‌ترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان که خیلی‌ا برای دیدنش به اینگوشه از کشور می‌آیند. این بنای یادبود به مناسبت ۱۶۰۰امین سالگرد شکل گیری الفبا ساخته شده و تندیس‌هایی از این الفبا در دشتی بزرگ است. برای دیدن این مکان نیازی نیست زمان زیادی صرف کنید اما حتما باید چند عکس متفاوت در این محل برای خود به ثبت برسانید.

شهر آپاران (Aparan)

یکی دیگر از جاهای جذاب در مسیر ایروان به گیومری، شهر کوچک آپاران است. شهری که دیوارهایش با آثار هنری زیبای خیابانی پوشیده شده و کلیسایی باستانی متعلق به قرن چهارم میلادی در آن‌جا قرار گرفته است. دیدنی‌های ریز و درشت تاریخی در این محل زیاد است و می‌توانید با کمی وقت گذاشتن، همه‌ی آن‌ها را ببینید.

صومعه هاریچاوانک (Harichavank)

این مجموعه‌ی مذهبی در قرن ۷ میلادی در دهکده‌ی هاریچ ساخته شده که خیلی نزدیک به گیومری است. کاوش‌های به عمل آمده در این منطقه نشان می‌دهد که هاریچ در واقع یک شهر قلعه‌ای بوده و خیلی از ابنیه آن به قرن دوم پیش از میلاد بر می‌گردد. صومعه در مجموع سالم است و در نوع خود بنایی زیبا محسوب می‌‌شود.

 

بهترین نقاط ارمنستان برای سفر

در مجموع سفر جاده‌ای از ایروان به گیومری، فعالیتی دلچسب بوده که شما را با زیبایی‌های ارمنستان در جاهای کوچک و کم‌تر دیده شده آشنا می‌کند. همانطور که در نوشته‌ی ما خواندید، شما در این مسیر هم از دهکده‌ها و شهرهای کوچک و زیبا بازدید به عمل خواهید آورد و هم ابنیه تاریخی متعددی را می‌بینید که از دوره‌های تاریخی مختلف بر جا مانده‌اند. در نهایت با رسیدن به گیومری نیز، مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری مختلف در انتظار شما خواهند بود.

۰۸ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران