نکاتی برای بازدید از کاخ دلما باغچه استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
نکاتی برای بازدید از کاخ دلما باغچه استانبول

موزه کاخ دولما باغچه مکانی باشکوه است که در ساحل بسفر و منطقه بشیکتاش استانبول واقع شده است. این کاخ زیبا به دلیل تاریخچه غنی و همچنین سبک معماری منحصر به فرد خود توانسته توجه توریست‌ها را از سرتاسر دنیا به سمت خود جلب کند. به طوری که سالانه میلیون‌ها نفر از جاهای مختلف به بازدید از این بنای تاریخی و باشکوه می‌روند. کاخ دلما باغچه محل اقامتگاه شش سلطان آخر عثمانی و آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، بود. این کاخ زیبا از مرمر سفید ساخته شده و دارای معماری سبک باروک اروپایی با بافت شرقی است. چنانچه قصد سفر با تور استانبول را دارید توصیه می‌کنیم در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با کاخ دلما باغچه و هر آنچه که بهتر است قبل از بازدید آن بدانید آشنا کنیم.

 

تاریخچه کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه توسط سلطان عبدالمجید عثمانی (۱۸۳۹-۱۸۶۱) در زمینی به مساحت ۱۱۰۰۰۰ متر مربع بین سال‌های ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶ ساخته شد. ساخت آن در لبه بسفر به عنوان نشانه‌ای یاد می‌شود که عثمانی‌ها ارتباط سنتی با گذشته را شکستند. چرا که عثمانی‌ها در گذشته در کاخ توپکاپی و در شبه جزیره تاریخی بر امپراتوری حکومت می‌کردند. کاخ دولمه باغچه در مجموع شش سلطان و آخرین خلیفه عثمانی عبدالمجید افندی از سال ۱۸۵۶ زمانی که خلافت لغو شد را در خود سکونت داده است.

همچنین مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۸ از این کاخ برای تحصیل در استانبول استفاده می‌کرد. در نهایت نیز در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در همن مکان درگذشت. به همین دلیل است که این کاخ جایگاه مهم و منحصر به فردی در قلب مردم ترکیه و فرهنگ و تاریخچه آن‌ها دارد. این کاخ بین سال‌های ۱۹۲۶ تا ۱۹۸۴ بدون هیچ تغییری نگه‌داری می‌شود. در نهایت نیز پس از سال ۱۹۸۴ برای بازدید عموم به عنوان موزه باز شد.

 

۶ تفریح خاص و غیرتوریستی در استانبول

 

معماری کاخ دولمه باغچه استانبول

معماری کاخ دولما باغچه هیچ شباهتی به کاخ‌های قبلی عثمانی ندارد. به خصوص کسانی که در تور استانبول از کاخ توپکاپی دیدن می‌کنند متوجه تفاوت معماری کلاسیک عثمانی و ساختمان‌های قرن ۱۹ ترکیه می‌شوند. دولم در زبان ترکی به معنی پر یا پر شده و باغچه به معنای باغ است. محل کاخ دولما باغچه با پر کردن خلیج کوچکی در تنگه بسفر به دست آمد و به همین ترتیب نام دولما باغچه را به آن اختصاص داده‌اند. معمار اصلی کاخ فردی به نام گارابت بالیان (Garabet Balyan) بود که موفق شد سبک‌های شرقی و اروپایی را با هم ترکیب کرده و این اثر هنری باشکوه را خلق کند. سبک زندگی در کاخ دولما باغچه کاملا شرقی بود اما نقشه معماری آن با الهام از کاخ‌های اروپایی طراحی شده بود. بالیان همچنین سبک‌های مختلف معماری را با هم ترکیب کرد و نتیجه معماری التقاطی را شکل داد.

این کاخ از ۱۸۵ اتاق و ۴۶ سالن تشکیل شده است. نزدیک به ۶۰۰ تابلوی نقاشی منحصر به فرد و فرش‌های بسیار زیبای ترکی بزرگ در آن وجود دارند که مخصوص این بارگاه زیبا بافته شده‌اند. تجهیزات کاخ بالاترین استانداردهای فنی عصر خود را دارا بودند. گفته می‌شود روشنایی گاز و کنتور آب این مکان از بریتانیای کبیر وارد گشته است. در حالی که در آن زمان کاخ‌های اروپا هنوز فاقد این ویژگی‌ها بودند. بعداً برق، سیستم گرمایش مرکزی و آسانسور در آن نصب شد.

 

آنچه در کاخ دولمه باغچه استانبول باید دید

کاخ دولما باغچه برخلاف کاخ توپکاپی به صورت یک ساختمان بزرگ، چند آلاچیق و باغی بزرگ در اطراف این بنای بزرگ ساخته شده است. به طوری که از طرف خشکی با دیوارهای بلند احاطه گردیده است. دو دروازه اصلی و هفت دروازه فرعی در آن وجود دارد و سمت دریا دارای پنج بندر است. باغ‌ها و دروازه‌های کاخ دولما باغچه بسیار جذاب و دیدنی هستند. دروازه‌ها نشان دهنده بهترین نمونه‌های کاردستی فلز بوده و واقعا برای بازدیدکنندگان هیجان انگیز خواهند بود.

این کاخ بیش از ۵۰۰۰۰ شی را در امتداد صدها اتاق خود نگهداری می‌کند. فضای داخلی کاخ نشان دهنده عظمت آن دوران است و مانند کاخ‌های مجلل اروپایی طراحی شده است. پله‌ها و لوسترهای کریستالی غول پیکر، تابلوهای رنگ روغن و صندلی‌های راحتی بسیار جذاب تنها گوشه‌ای از چیزهایی هستند که در این کاخ انتظار شما را می‌کشند. ساعت‌های گرانبهای قصر از دیگر مواردی است که توجه شما را جلب خواهد کرد.

 

جدیدترین سیستم حمل و نقل عمومی استانبول، ۲۰۲۲

 

بخش‌های مختلف کاخ دولمه باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول در حالت کلی از چهار بخش متفاوت تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها دارای ویژگی‌های خاصی بوده و بازدید از تک تک این قسمت‌ها توصیه می‌شود:

۱. مابین همایون (Mabeyn-i Hümayun)

به این قسمت سلاملیک (Selamlik) نیز گفته میشد و مخصوص کارهای اداری حکومت بود. تالار سلاملیک دارای شیشه‌های تراش خورده و آینه‌ها با چلچراغ‌های کریستالی و همچنین فرش باشکوه، پله‌های کریستالی خیره‌کننده به سمت طبقه فوقانی، که به آن نردبان سلطانی نیز می‌گویند، تالار سوفرا که در آن سفیران میزبانی می‌کردند و اتاق سرخ نام داشت است. در حالی که در سالن‌ مدال قدم می‌زنید، اتاق آتاتورک را خواهید دید. نکته قابل توجه اینکه تمامی ساعت‌های کاخ بر روی ۰۹:۰۵ صبح یعنی زمانی که او درگذشت، تنظیم شده‌اند.

۲. سالن تشریفات (The Ceremonial Hall)

سالن تشریفات جایی بود که سلطان و خانواده‌اش در آن به زندگی خصوصی خود مشغول بودند. در این سالن بزرگترین لوسترها و شمعدان‌های کریستالی کاخ قرار گرفته است. سقف اتاق سلطان در حرمسرا و دکوراسیون خیره کننده تالار تشریفات قطعا شما را مسحور خواهد کرد.

۳. حرم همایون (The Harem-i Humayun)

حرم همایون مکانی مخصوص و باشکوه بود که برای مراسم دولتی از آن استفاده میگردید.

۴. حرمسرا (Harem)

حرمسرا نیز در ساختمان اصلی کاخ دولما باغچه قرار دارد و حدود دو سوم آن را تشکیل می‌دهد. در حالی که بخشی مستقل در کاخ توپکاپی بود. در قسمت حرم، تالارهای متعددی نظیرآپارتمان‌هایی که به سلطان و والده سلطان (مادر سلطان) اختصاص داده شده است و آپارتمان‌هایی که همسران سلطان، شاهزادگانشان تا سن معینی و دخترانشان تا سن ازدواج در آن‌ها زندگی می‌کردند، وجود دارد.

 

بازدید از بناهای تاریخی استانبول

 

دانستنی‌های جالب در مورد کاخ دولمه باغچه استانبول

همان طور که گفته شد کاخ دولما باغچه یکی از کاخ‌های باشکوه در استانبول است و هر روز هزاران بازدید کننده را به خود جذب می‌کند. اما سوالی که شاید قبل از بازدید برای هر گردشگری ایجاد شود این است که چه چیزی این بنای تاریخی را خاص و منحصر به فرد کرده است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه به چند مورد از نکات قابل توجه در این خصوص می‌پردازیم:

  • کاخ دولمه باغچه قدمت تقریبا بالایی داشته و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن تاریخ غنی این بنای باشکوه است. این کاخ بین سال‌های ۱۸۴۳-۱۸۵۶ توسط سلطان عبدالمجید ساخته شده است.
  • این کاخ مساحتی در حدود ۱۱۰۰۰۰ هزار متر مربع داشته و از عظمت قابل توجهی برخوردار است. به طوری که ۲۸۵ اتاق، ۴۶ سالن، ۴۴۵۴ متر مربع فرش، شش حمام ترکی و ۶۸ حمام معمولی را در خود جای داده است.
  • کاخ دولما باغچه در گذشته محل اقامت شش سلطان آخر عثمانی و آتاتورک، اولین رئیس جمهور و بنیانگذار جمهوری ترکیه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، قبل از سقوط امپراتوری عثمانی بود.
  • شیشه و کریستال از ویژگی‌های اصلی کاخ است که بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. به طوری که در این بازدید شاهد یک پیانوی تمام شیشه‌ای و صندلی کریستالی آن خواهید بود.
  • فضای کاخ با نهایت شکوه تزیین و طراحی شده است. به طوری که در گشت و گذار درون آن شاهد پله‌های مرمری، گلدان‌های زیبا و خاص، ابریشم لیون، لوسترهای کریستالی غول پیکر، کریستال‌های باکارا، شمعدان‌های بریتانیایی و فرش‌های سبز رنگ بی‌نظیری خواهید شد.
  • در کل این کاخ ۵۲ عدد لوستر کریستال، ۳۰ عدد لوستر برنز، ۱۴۲ عدد آویز سقفی و ۶۰ عدد شمعدان کریستالی قرار دارد.
  • دولما باغچه اولین کاخ در استانبول بود که میز قهوه خوری داشت.

 

ساعات کاری مجاز برای بازدید کاخ دولما باغچه استانبول

ساعت کاری کاخ دولما باغچه بین روزانه از ۹ صبح تا ۶ عصر است. البته دفاتر فروش بلیط ۶۰ دقیقه قبل از بسته شدن درب‌های ورودی تعطیل می‌شوند. بنابراین آخرین ساعت ورود به آن ۵ عصر است. توجه داشته باشید که کاخ دولما باغچه روزهای دوشنبه تعطیل است. البته در روزهای کرونایی ساعات کاری کمی متغیر بوده و در برخی از روزها تعطیل می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از رفتن به موزه حتما به وب سایت رسمی کاخ مراجعه و آخرین وضعیت را بررسی کنید.

 

قیمت بلیط کاخ دولمه باغچه استانبول

گردشگران بسته به اینکه قصد بازدید از چه بخش‌هایی از کاخ دولما باغچه را دارند باید هزینه‌های متفاوتی را پرداخت کنند. در زیر لیستی از این قیمت‌ها تهیه کرده‌ایم:

  • هزینه ورودی کاخ ۱۲۰ لیر ترکیه
  • هزینه ورودی حرمسرا ۹۰ لیر
  • هزینه ورودی کاخ دولما باغچه + حرمسرا ۱۵۰ لیر
  • هزینه ورود کاخ دولما باغچه + حرمسرا + ورودی موزه نقاشی قصرهای ملی ۲۰۰ لیر
  • قیمت تور با راهنما حدود ۳۰ الی ۴۰ یورو

 

معرفی موزه انگیزه در استانبول

 

طریقه دستیابی به کاخ دولمه باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در منطقه بشیکتاش و درست در کنار استادیوم تیم فوتبال بشیکتاش واقع شده است. از میدان تکسیم و سلطان احمد که توریستی‌ترین مناطق استانبول هستند، دسترسی به کاخ بسیار آسان است. برای رفتن به کاخ دلما باغچه از سلطان احمد می‌توانید از تراموا استفاده کنید. هنگامی که از ایستگاه تراموا سلطان احمد به سمت "کاباتاش" سوار تراموا می‌شوید، می‌توانید در آخرین ایستگاه، که کاباتاش نام دارد پیاده شوید. از این ایستگاه تا کاخ مسیری در حدود پنج دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت.

از طرفی دیگر برای رفتن به کاخ دولما باغچه از میدان تکسیم، می‌توانید از فونیکولار F1 استفاده کنید. با این روش در عرض چند دقیقه به کاباتاش خواهید رسید. با دنبال کردن خط ساحلی از ایستگاه تراموا کاباتاش می‌توانید در عرض چند دقیقه به کاخ برسید.

۲۷ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران