راهنمای سفر در تور نوروز ۱۴۰۱ به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای سفر در تور نوروز ۱۴۰۱ به استانبول

نوروز هر سال گردشگران ایرانی که قصد رفتن به تورهای خارجی را دارند، باید بین مقاصد متعددی که پیش پایشان است، انتخابی مناسب خود داشه باشند. تور استانبول هم که همیشه در راس انتخاب‌های مسافرین ایرانی بوده و در روزهای نوروز، مملو از مسافر می‌شود. اما در این ایام آب و هوای استانبول چطور است؟ وضعیت کرونا به چه ترتیب خواهد بود؟ از کجاها باید دیدن کنید؟ این‌ها سوالاتی هستند که می‌خواهیم در این مقاله به تک تک آن‌ها جواب دهیم پس همراه ما باشید.

 

 آب و هوای نوروزی استانبول

پیش بینی آب و هوای استانبول در ایام نوروز ۱۴۰۱ کمی سخت است. هوای این شهر هنوز خنکای زمستانی را داشته اما آفتابش نیز گرم خواهد بود. ممکن است یکی دو روزی در نوروز باران ببارد اما همه‌ی مردم شهر و گردشگران که از زمستان برفی امسال استانبول که بسیار سخت‌تر از سال‌های پیش بوده، رهایی پیدا کرده‌اند، برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های شهر به خیابان‌ها می‌آیند. لاله‌های شهر باز می‌شوند و در مجموع، همه چیز برای تفریح و خوشگذرانی آماده خواهد بود. با این حال حتما باید با خود لباس گرم همراه داشته و انتظار هوایی سرد -مخصوصا شب‌ها- را داشته باشید.

چرا باید نوروز به استانبول سفر کنیم

به طور کلی استانبول، از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در نزدیکی ایران به حساب می‌آید و نوروز نیز از نظر آب و هوایی و شرایط کلی، زمان مناسبی برای سفر به این شهر است. اما با توجه به خیل مسافران، برنامه‌های مختلفی از طرف هنرمندان ایرانی نیز در استانبول برگزار شده و شما می‌توانید در آن‌ها نیز شرکت کنید. جدا از جاذبه‌های گردشگری استانبول که در این ایام می‌توانید به سراغشان بروید و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، یک فستیوال مهم در این شهر برگزار می‌شود که خود می‌تواند دلیلی خوب برای رفتن به این شهر باشند.

فستیوال فیلم کوتاه آکبانک هر ساله در اواسط ماه مارس شروع به فعالیت کرده و یک ماه ادامه می‌یابد. این فستیوال فیلم‌هایی از هنرمندان سراسر دنیا را به نمایش گذاشته و با توجه به این که مختص به فیلم‌های کوتاه است، تماشای چند فیلم از مجموعه کارهایی که در آن‌جا به تصویر کشیده می‌شود، زمان زیادی از شما نخواهد برد و برای علاقه‌مندان به سینما، فرصتی عالی به حساب می‌آید. از جمله مهم‌ترین جاهایی که فستیوال در آن‌جا جریان خواهد داشت می‌توان به محل‌های زیر اشاره کرد:

  • موزه هنرهای مدرن استانبول (بی‌اغلو)
  • موزه پرا (تکسیم)
  • موزه شکیب سابانچی (امیگران)
  • سالن نمایش مرکز خرید زورلو (بشیکتاش)

 

گردش در کوچه‌های رنگی و زیبای استانبول

پیشینه‌ی نوروز در ترکیه

نوروز یکی از جشن‌های باستانی در دنیا به حساب می‌آید که با کشور گشایی ایرانیان، کم کم پای آن به مناطق قفقاز و بسیاری سرزمین‌های دیگر نیز باز شد. عثمانی‌ها نیز نوروز را پاس می‌داشتند و به عنوان جشنی باستانی آن را برگزار می‌کردند. حتی یکی از شاهان این سلسه، معجونی خاص به نام نوروز را در این ایام می‌نوشید که از چهل نوع گیاه مختلف درست می‌شد. اما این روزها کم‌تر کسی را در استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه می‌بینید که خیلی با نوروز آشنایی داشته باشد اما مردم این کشور نیز با آمدن بهار و خوش شدن هوا، اقدام به خانه تکانی می‌کنند. آن‌ها این کار را به رسم هر ساله در ۲۲ مارس انجام می‌دهند که در تقویم شمسی، دوم فروردین خواهد بود.

جاذبه‌های گردشگری استانبول در ایام نوروز

وقتی تور استانبول نوروز ۱۴۰۱ را انتخاب می‌کنید، حتما باید بدانید که کدام فعالیت‌های گردشگری برای این ایام مناسب هستند و مستقیم به سراغشان بروید. چند ماهی مانده تا پارک‌های آبی باز شوند و هنوز کمی برای گردش‌های دریایی هوا سرد است اما اگر اهل چنین سفرهایی باشید، احتمالا باز هم به جزایر پرنس خواهید رفت یا حداقل گشتی در  تنگه بسفور می‌زنید. با این حال بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به برترین فعالیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استانبول در سفر نوروزی به این شهر:

بازدید و خرید در خیابان استقلال

همانطور که گفتیم، جمعیت ایرانی‌های زیادی عید به استانبول می‌روند و به همین دلیل شما در خیابان استقلال، بیش از این که زبان ترکی به گوشتان بخورد، فارسی می‌شنوید. این خیابان یکی از نمادهای مهم کشور به حساب آمده و مملو از فروشگاه‌هایی از بهترین برندهای دنیا و رستوران‌ها و کافه‌های بسیار است. جاذبه‌‌های گردشگری زیادی هستند که روز و شب در خیابان استقلال می‌توانید به سراغشان بروید که از جمله آن‌ها می‌توان به موزه مادام توسو با تندیس‌های مومی از شخصیت‌های معروف، موزه پرا و کلیسای سنت آنتونی اشاره کرد. فراموش نکنید که یک عکس نوروزی با ترامواهای معروف و قرمز رنگ خیابان استقلال نیز ثبت کنید.

 

گردش در محله بشیکتاش استانبول

بازدید از آکورایوم Sea Life

تور نوروزی استانبول، یعنی فعالیت‌های تفریحی و خوش گذرانی در تعطیلاتی که تنها سالی یک بار نصیب آدم می‌شود. پس اگر در سفر به روزی بارانی خوردید و باید تفریحی خانوادگی در فضایی سر پوشیده را تجربه می‌کردید، حتما به سراغ آکواریوم Sea Life بروید که یکی از آکواریوم‌های بزرگ جهان به حساب می‌آید و تنوع ماهی بسیار جذابی دارد و حتی در آن‌جا چند نوع کوسی نیز زندگی می‌کنند. این آکواریوم در مرکز خرید فروم استانبول واقع شده که خود چند بخش تفریحی دیگر از جمله پارک بازی، سالن بولینگ و سینما را شامل می‌شود.

مراکز خرید استانبول

این مراکز را در استانبول، تنها به عنوان جاهایی برای خرید در نظر نگیرید. مراکز خریدی همچون فروم استانبول که قبلا به آن‌ اشاره کردیم، مال آو استانبول، ایستینیه پارک و ... همگی دارای بخش‌های تفریحی متنوع هستند. جاهایی که البته باید برای خرید به آن‌جاها مراجعه کنید سپس در پارک‌های بازی‌شان به تفریح پرداخته سپس برای تماشای فیلم به مجموعه‌های سینمایی مدرنشان سر بزنید و در نهایت در رستوران‌ها و کافه‌هایشان، چیزی برای خوردن انتخاب نمایید. خوبی مراکز خرید استانبول این است که هم جاهایی بسیار شیک بوده و هم در هر وضعیت آب و هوایی می‌توانید، رویشان حساب کنید.

 

راهنمای کامل گشت و گذار در محله کاراکوی استانبول

حمام ترکی

چه چیزی بهتر از این که در خنکای اول بهار استانبول، به سراغ حمام‌های ترکی شهر رفته و از گرمای این مراکز استفاده کنید. البته حمام‌های ترکی بسیار معروفی در استانبول هستند که ساخت بعضی از آن‌ها به ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد و در واقع شما می‌توانید در یک بنای تاریخی، ساعاتی را کسب آرامش بگذرانید. البته بعضی از این حمام‌های قدیمی مثل حمام خرم سلطان در کنار مسجد ایاصوفیه، هزینه‌ی سنگینی را در سفر روی دستتان خواهند گذاشت.

بازدید از مراکز تاریخی استانبول

هر زمان که به این شهر بروید، باید از مراکز تاریخی و قصرهای زیبای آن‌‌جا دیدن کنید. حتی اگر سفر نوروزی استانبول را برای تعطیلات برگزیده‌اید. از جمله معروف‌ترین جاها در پایتخت فرهنگی ترکیه، مساجد ایاصوفیه و آبی هستند که در فاصله‌ی چند صد متری از هم واقع شده‌اند. برج گالاتا هم که در امتداد خیابان استقلال قرار گرفته، برای دیدن، مکانی در دسترس به حساب می‌آید. با این حال به هیچ وجه نباید بازدید از کاخ توپکاپی و کاخ دلمه باغچه را از دست بدهید که هر دو در اوج زیبایی قرار دارند و نمونه‌های بی‌همتا در کل ترکیه به حساب می‌آیند. بازدید از مساجد استانبول رایگان بوده و موزه‌ها نیز قیمت چندانی ندارند اما متاسفانه ورودی کاخ‌های این شهر نسبت به سال‌های قبل تغییر چشم گیری پیدا کرده و بسیار گران‌ شده است.

بازار بزرگ استانبول

مگر می‌شود به استانبول بروید و چرخی در بازار بزرگ این شهر که از جمله بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشید‌ه‌ی جهان است، نزنید. این مکان ۴۷ هزار متر مربع بزرگی داشته و بیش از ۵۵۰ غرفه دارد. جایی که برای خرید سوغات ترکی، صنایع دستی، زیورآلات نقره و طلا و خوراکی‌ها و ادویه جات مکانی مناسب به حساب می‌آید. حول و حوش بازار بزرگ استانبول، جاهای دیدنی متنوعی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موزه موزاییک این شهر نام برد که از جمله معدود موزه‌های اختصاصی هنر موزاییک در جهان به حساب می‌آید.

 تماشای نمایش صوفی‌ها

یکی از فعالیت‌های فرهنگی دیگری که می‌توانید در سفر به استانبول در آن شرکت کنید، تماشای نمایش صوفی‌هاست که برگرفته از اشعار مولانا برگزار شده و نمایشی بسیار معروف در میان گردشگران است. دو مرکز مهم در استانبول وجود دارد که بهترین نمایش‌ها در این زمینه، آن‌جا برگزار می‌شود. یکی از آن‌ها مرکز فرهنگی Hodjapasha در فتیح و دیگر Orient Express Hall است که آن هم در فتیح واقع شده و در هر دو نمایش‌های فوق‌العاده‌ای را تماشا خواهید کرد.

 

معرفی موزه انگیزه در استانبول

موزه رحمی کوچ

پیشنهاد متفاوت ما به شما، موزه رحمی کوچ است که در واقع یک نمایشگاه ماشین‌های کلاسیک به حساب آمده و برای آن‌ها که طرفدار چنین جاهایی هستند، یک مکان بسیار عالی به حساب می‌آید. این موزه کاملا در کلاس جهانی بوده و ماشین‌های فوق‌العاده جذاب کلاسیک در آن‌جا به نایش گذاشته شده است. این موزه را رحمی کوچ در فضایی به بزرگی ۲۷ هزار متر مربع ساخته شده و نام خود را روی مجموعه گذاشته شده است. ماشین‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده شامل مدل‌های کلاسیک خاص از جمله رویز رویس، فراری و ماشین‌هایی از این دست می‌شود. اما تنها ماشین در موزه رحمی کوچ وجود ندارد، بلکه در آن‌جا قایق‌های کلاسیک، هواپیماهای قدیمی و حتی موتور سیکلت نیز کار گذاشته شده. البته موزه دارای یک بخش فضای باز نیز هست که بخشی از مجموعه در آن‌جا نگهداری می‌شود.

آیا عید نوروز باید به استانبول سفر کنیم؟

همانطور که در ابتدای نوشته گفتیم، استانبول همیشه شهری دیدنی است و در هر فصلی جذابیت خود را دارد. با این حال شما می‌توانید گوش به زنگ باشید و در برنامه‌های تفریحی و هنری که توسط ایرانی‌ها در استانبول برگزار می‌شود شرکت کنید، جاذبه‌های گردشگری که گفتیم را از نزدیکی ببینید و از هوای خنک اما مطبوع استانبول در این ایام بهره ببرید و در نهایت تعطیلاتی عالی را سر کنید.

۱۶ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران