آشنایی با راه‌های سفر به ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
آشنایی با راه‌های سفر به ارمنستان

آیا قصد برنامه ریزی برای یک سفر خارجی را داشته اما به دلیل هزینه‌های بالا منصرف شده‌اید؟ پیشنهاد ما برای کسانی که دوست دارند به یک کشور خارجی با حداقل بودجه سفر کنند تور ارمنستان است. چرا که این کشور توریستی در همسایگی ایران قرار گرفته و این فرصت را برای توریست‌های ایرانی خود فراهم کرده که روش‌های مختلفی را برای دسترسی به آن انتخاب کنند. به این معنا که شما می‌توانید به یکی از دو طریق زمینی و هوایی راهی این کشور تاریخی و دیدنی شوید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد آشنایی با راه‌های سفر به ارمنستان شما را به همراهی ما تا انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

راه‌های سفر به ارمنستان

کشور ارمنستان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در همسایگی ایران قرار دارد. به این صورت که از سمت شرق به جمهوری آذربایجان، از سمت غرب به کشور ترکیه و از سمت جنوب با ایران همسایه است. بنابراین موقعیتی فوق‌العاده مناسب برای داشتن سفری کوتاه برای ایرانیان دارد. ارمنستان با داشتن تاریخچه‌ای غنی و طبیعتی بی‌نظیر در تمامی فصل‌های سال گردشگران بسیاری را از جای جای دنیا به سمت خود جذب می‌کند. در ادامه روش‌های سفر به ارمنستان را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا گردشگران تور ارمنستان بتوانند مناسب‌ترین گزینه‌ را با توجه به شرایط و سلیقه خود انتخاب کنند:

 

معرفی زیباترین دریاچه‌های ارمنستان

سفر هوایی به ارمنستان

بدون شک آسان‌ترین، سریع‌ترین و البته لوکس‌ترین روش سفر به ارمنستان توسط هواپیما است. بنابراین کسانی که از لحاظ مالی محدودیتی نداشته و دوست دارند تا در کمترین زمان ممکن به مقصد برسند هواپیما بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود. تنها کاری که در سفر هوایی به ارمنستان باید انجام دهید رزرو هواپیما می‌باشد. بعد از آن باید در تاریخ سفر خود را به فرودگاه رسانده و از آن‌جا ظرف چند ساعت به هتل برسید.

البته افرادی که دوست دارند با هواپیما سفر کنند ولی از طرفی به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند نیز می‌توانند با رعایت چند ترفند تجربه سفری اقتصادی و هوایی به ارمنستان را داشته باشند. به عنوان مثال انتخاب یک آژانس مسافرتی معتبر می‌تواند در رزرو بلیط هواپیما با کمترین قیمت کمک کند. علاوه بر آن زمانی که برای سفر خود انتخاب می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. به این معنا که در فصل‌های پرتوریست سال قیمت پروازها نیز افزایشی خواهند بود. از طرفی دیگر در روزهایی که تعداد کمی از مسافران دوست دارند راهی ارمنستان شوند هزینه‌ها کاهشی می‌شود. معمولا فصل‌های تابستان و بهار از لحاظ شرایط آب و هوایی توریست‌های زیادی را برای رفتن به این کشور زیبا ترغیب می‌کنند. بنابراین در این فصل‌ها نرخ بلیط هواپیما افزایشی است.

سفر زمینی با قطار به ارمنستان

از دیگر روش‌های پرطرفدار سفر به ارمنستان از ایران سفر زمینی با قطار است. به خصوص اگر قصد سفر دسته‌جمعی را دارید رزرو یک کوپه قطار می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. در قدیم‌الایام سفر با قطار به ارمنستان از طریق خط آهن منطقه جلفا انجام میشد. اما بعدها به دلیل برخی مسائل دولتی این خط آهن مسدود گشت. امروزه کسانی که برنامه‌ریزی خود را برای سفر با قطار به ارمنستان کرده‌اند باید از ریل آهن واقع در تهران استفاده کنند. به این صورت که شما باید در راه‌ آهن تهران سوار قطار شده و خود را به شهر جلفا برسانید. سپس در ایستگاه جلفا پیاده شده و از طریق ماشین از مرز نوردوز عبور کرده و به ارمنستان بروید.

سفر با قطار برای کسانی که دسته‌جمعی سفر می‌کنند و به فکر کاهش هزینه‌های خود هستند گزینه‌ای بسیار مناسب است. ناگفته نماند که سفر با قطار نیاز به بازه زمانی طولانی دارد. بنابراین اگر محدودیت زمانی برای بازگشت به سرکار خود را ندارید و یا مدرسه کودکانتان محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند پیشنهاد می‌کنیم تجربه سفر با قطار را به این کشور توریستی هرگز از دست ندهید. سفر زمینی با قطار این امکان را به شما می‌دهد تا در طول مسیر بر روی تخت‌های قطار دراز کشیده و بدون خستگی از مسیر و سفر خود لذت ببرید.

 

برگزاری جشن آب در ارمنستان

سفر زمینی با اتوبوس به ارمنستان

این روزها سفر با اتوبوس به ارمنستان محبوبیت بالایی بین گردشگران ایرانی پیدا کرده است. چرا که شما می‌توانید با حداقل هزینه سفری آسان به ارمنستان داشته باشید. این نحوه سفر به قدری طرفدار دارد که آژانس‌های مسافرتی تورهای زمینی در قالب سفر با اتوبوس را برای گردشگران ارائه می‌دهند. اگر اهل سفر با اتوبوس به ارمنستان هستید بهتر است بدانید که مسافت بین تهران تا پایتخت ارمنستان (ایروان) تقریبا ۱۱۹۵ کیلومتر است. مسیر اتوبوس‌ها از شهر تهران به سمت تبریز می‌باشد. به این شکل که شما باید حدود ۶۰۰ کیلومتر را از تهران به سمت تبریز حرکت کنید. سپس اتوبوس‌ها از سمت تبریز مسیر جلفا را در پیش می‌گیرند که این فاصله چیزی در حدود ۱۳۵ کیلوتر می‌باشد. بعد از رسیدن به شهر جلفا باید ۸۰ کیلومتر جهت دسترسی به مرز نوردوز را طی کنید.

بعد از اینکه مرز نوردوز را پشت سر گذاشتید وارد خاک ارمنستان خواهید شد. البته در مرز به دلیل بازرسی‌هایی که انجام می‌شود حدود ۲ الی ۳ ساعت معطلی را باید در نظر بگیرید. پس از عبور از مرز تنها ۳۸۰ کیلومتر فاصله تا ایروان را خواهید داشت. کلیه این مسیر تقریبا ۲۰ ساعت طول خواهد کشید. بنابراین اگر سفر با اتوبوس را برای رفتن به ارمنستان انتخاب کردید باید یک روز خود را برای رفت و یک روز دیگر را برای برگشت در نظر بگیرید.

سفر زمینی با اتومبیل شخصی به ارمنستان

آخرین گزینه برای سفر به ارمنستان توسط اتومبیل شخصی است. این سفر خارجی به گردشگران این امکان را می‌دهد تا با خودرو شخصی سفری به یادماندنی و خاطره‌انگیزی را رقم بزنند. بنابراین شما می‌توانید در طول مسیر از لحظه به لحظه خود استفاده کرده و از جاده و طبیعت نهایت لذت را ببرید. در چنین سفری کلیه اختیار در دستان شما بوده و مختارید هر گونه که دوست دارید سفر کرده و در هر مکانی که دوست دارید توقف کنید. هر چند سفر زمینی به ارمنستان زمان‌بر است اما به دلیل داشتن طبیعت زیبا در بین مسیر هرگز احساس خستگی نخواهید کرد.

 

معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای ارمنستان

برای اینکه با اتومبیل شخصی سفر زمینی به ارمنستان را آغاز کنید دو مسیر پیشنهادی خواهید داشت. روش اول عینا مشابه مسیری است که در بخش سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس گفته شد. در این مسیر شما می‌توانید رودخانه زیبای ارس را تماشا کرده و از شهرهای مِغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی گذر کنید. در مسیر دوم دوباره باید تا مرز ارمنستان را عین قبل طی کنید. اما بعد از عبور از مرز مسیر متفاوتی را برای رسیدن به شهر ایروان بپیمایید. به این صورت که شما می‌توانید از شهرهای مِغری، لِهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گِغوویت و لاشِن رد شوید. توجه داشته باشید که این مسیر به نسبت روش قبلی طولانی‌تر بوده و نیاز به رانندگی بیشتری دارد. چرا که تقریبا باید ۴۵۰ کیلومتر را از مرز پشت سر بگذارید تا به ایروان برسید. در عوض از منظره و چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی برخوردار است. به طوری که متوجه گذر زمان و خستگی مسیر نخواهید شد.

نحوه سفر زمینی با اتومبیل شخصی به ارمنستان

سفر با اتومبیل شخصی به ارمنستان نیاز به انجام یک سری کارهای اداری دارد. بنابراین گردشگران باید از چند هفته قبل برنامه‌ریزی خود را برای سفر انجام داده و پیگیری‌های لازم را برای این منظور انجام دهند. پس اگر تصمیم قطعی خود را برای سفر با اتومبیل به ایروان گرفتید قبل از هر کاری برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید. همچنین شما باید اتومبیل خود را کاپوتاژ کنید تا بتوانید با پلاک بین‌المللی در جاده‌های خارج از کشور رانندگی کنید. علاوه بر این موارد دریافت برچسب CD و IR الزامی است.

توجه داشته باشید که هرگز نباید سفر زمینی به ارمنستان با اتومبیل شخصی را به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها انتخاب کنید. زیرا قیمت بنزین در ارمنستان بالا بوده و شما باید هزینه بالایی را بابت این موضوع در نظر بگیرید. علاوه بر آن دریافت گواهینامه و پلاک بین‌المللی نیاز به پرداخت هزینه دارد که تمامی این‌ها باید لحاظ شوند.

 

تماشای ۱۱ عکس از ارمنستانِ زیبا

نکات سفر به ارمنستان

برای اینکه برنامه‌ریزی خود را برای سفر به ارمنستان به هر کدام از شیوه‌های عنوان شده در بالا انجام دهید باید یک سری نکات را رعایت کنید. از جمله مهم‌ترین نکات قبل از سفر به ارمنستان عبارتند از:

  • خوشبختانه سفر به کشور ارمنستان برای ایرانیان نیاز به دریافت ویزا ندارد. بنابراین شما بدون دغدغه ویزا و پرداخت هزینه جداگانه برای آن می‌توانید برنامه‌ریزی سفر خود را آغاز کنید.
  • برای اینکه اجازه خروج از مرز ایران را به مقصد ارمنستان داشته باشید باید گذرنامه خود را تمدید کرده باشید. حداقل میزان اعتبار پاسپورت برای خروج از مرز ۶ ماه است.
  • به منظور دریافت اجازه خروج از کشور باید مبلغی را تحت عنوان عوارض پرداخت کنید. نرخ تعیین شده برای عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۰ به این صورت است که بار اولی‌ها باید ۴۰۰ هزار تومان، بار دومی‌ها ۶۰۰ هزار تومان و بار سومی‌ها و بیشتر باید ۸۰۰ هزار تومان را برای این منظور پرداخت کرده و فیش آن را تا لحظه خروج از کشور نگه‌داری کنند.

 

بهترین روش برای سفر به ارمنستان

اکنون که با تمامی راه‌های سفر به ارمنستان آشنا شدید سوالی که ایجاد می‌شود این است که کدام روش بهتر می‌باشد؟ پاسخ به این سوال با یک جواب قطعی امکان‌پذیر نیست. زیرا افراد با توجه به علاقه و بودجه‌ای که دارند می‌توانند یکی از این گزینه‌ها را به عنوان ایده‌آل‌ترین روش سفر انتخاب کنند. پیشنهاد ما به شما مسافران تور ارمنستان این است که اگر با محدودیت زمانی مواجه هستید هرگز سراغ راه‌های زمینی نروید. زیرا سفر زمینی نیاز به زمان زیادی دارد تا بدون تنش و استرس سفر خود را انجام دهید. از طرفی دیگر برای کسانی که امکان پرداخت هزینه زیاد بلیط هواپیما را ندارند یکی از روش‌های زمینی با قطار یا اتوبوس بهترین انتخاب خواهد بود.

 

آشنایی با واحد پول ارمنستان پیش از سفر

۱۵ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران