چیزهایی که باید قبل از سفر به دبی بدانید

جاذبه‌های گردشگری دبی
چیزهایی که باید قبل از سفر به دبی بدانید

در سفر با تور دبی، این شهر را پر از تضادهای شگفت انگیز خواهید یافت. افق پر زرق و برق در پس زمینه آسمان خراش‌های بسیار بلند که تخیل را  به چالش می‌کشانند و مجموعه‌ای مدرن از فروشگاه‌ها، غذاخوری‌ها و هتل‌های مجلل در کنار صحراهایی با تپه‌های شنی و بازارهایی قدیمی و قایق‌های سنتی که علاقمندان را در سراسر نهر دبی می‌گردانند شما را به وجد خواهند آورد.

این شهر در چند دهه گذشته، رشدی تصاعدی داشته و اکنون به یکی از موفق‌ترین مقاصد گردشگری دنیا بدل شده است. اما در عین حال در برخی موارد، از قوانین سختگیرانه‌ای برای مردمان بومی و توریست برخوردار است. در ادامه ما را همراهی کنید تا قبل از سفر با تور دبی، اطلاعاتی مهم و حیاتی را بدست آورید.

 

بهترین زمان برای بازدید

نمی‌توان نظر قطعی در این رابطه ارائه داد. همه چیز بستگی به اولویت‌های شما دارد. اگر به دنبال تجربه سفری مقرون به صرفه به دبی هستید، بهتر است در ماه‌های گرم یعنی اردیبهشت تا شهریور به این شهر سفر کنید. زیرا در این ماهها گردشگران کمتری در دبی وجود دارند، هتل‌ها ارزان‌تر هستند و بطور کلی قیمت‌ها پایین‌ترند. البته درنظر داشته باشید که در این ایام رطوبت و دمای هوا بسیار بالاست، بنابراین اگر طاقت گرما را دارید این روزها را برای سفر با تور دبی انتخاب کنید. 

برای کسانی که  به صرفه جویی در هزینه‌ها و استفاده از قیمت‌های پایین فصلی اهمیتی نمی‌دهند، ماه‌های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به دبی است و این شهر دما و رطوبت قابل تحملی دارد. اما این ایام، فصل اوج گردشگری بوده و با ازدحام زیادی در این شهر مواجه خواهید شد. بعلاوه، هزینه هتل‌ها بالا می‌رود. بعنوان مثال ممکن است یک هتل به ازای هر شب اقامت تابستانی حدود ۱۱۰ دلار دریافت کند، اما این قیمت در ایام زمستان به ۳۵۰ دلار در هر شب افزایش می‌یابد.

حمل و نقل

اکثر بازدیدکنندگان، از طریق فرودگاه بین المللی دبی وارد این شهر می‌شوند که در منطقه دیره قرار دارد و نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر است. از اینجا می‌توانید با مترو، به مرکز شهر بروید.

در صورت لزوم، می‌توانید از خدمات تاکسی، اوبر یا کاریم در دبی استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید که در ساعات شلوغی، استفاده از تاکسی توصیه نمی‌شود و هزینه بالایی به شما تحمیل خواهد کرد. تاکسی‌ها، برای رفت و آمد در شهر عالی هستند و یک روش حمل و نقل نسبتا ارزان در این شهر به شمار می‌آیند. اما تصور نکنید که رانندگان تاکسی، همه خیابان‌ها و مکان‌های دبی را می‌شناسند. بنابراین برای اینکه مطمئن شوید شما را به جایی که می‌خواهید می رسانند، به آنها ارجاعاتی به مکان‌های دیدنی شهر بدهید. در ضمن، تاکسی‌ها فقط درهم نقد می پذیرند. اگر پول نقد ندارید، از راننده تاکسی بخواهید جلوی یک دستگاه خودپرداز توقف کند.

 

اوج هیجان با اسکای دایوینگ در دبی

ازطرفی متروی دبی فقط تا ساعت ۱۰ شب یا نیمه شب آخر هفته‌ها کار می‌کند. بعلاوه کل دبی را پوشش نمی‌دهد و بیشتر ایستگاه‌ها در جاده شیخ زاید، دیره و کرامه قرار دارند. اما متروها، در مراکز خرید توقف می‌کنند و ایستگاه‌ها به مراکز خرید متصل می‌شوند.

می‌توانید بلیط‌های مترو را در ایستگاه‌ها بخرید یا کارت NOL را دریافت کنید. دو نوع کارت NOL وجود دارد: نقره‌ای و طلایی. کارت نقره‌ای به شما امکان می‌دهد به بخش‌های معمولی مترو بروید، در حالی که کارت طلایی اجازه می‌دهد در "کلاس طلایی" که کمتر شلوغ است حضور داشته باشید. جالب است بدانید بخش کلاس طلایی، دارای یک پنجره بزرگ است که آن می‌توانید از افق معروف جاده شیخ زاید دبی عکس بگیرید. مترو، همچنین یک بخش جداگانه برای بانوان دارد. خانم‌ها می‌توانند به هر قسمتی بروند، اما آقایان نمی‌توانند وارد حوزه بانوان شوند وگرنه جریمه می‌شوند.

بلیط خود را همیشه در دست نگه دارید، زیرا ماموران اداره حمل و نقل جاده‌ای در مترو حرکت می‌کنند تا بلیط‌های همه را اسکن کنند. اگر بلیط را گم کرده باشید، ممکن است شما را جریمه کنند. در ضمن تمام راهنماها در ایستگاه مترو، به دو زبان عربی و انگلیسی ارائه می‌شود.

و اما گزینه دیگر برای رفت و آمد در شهر، اتوبوسها هستند. باید گفت اتوبوس‌های دبی بسیار کند هستند، زیرا بسیار توقف می‌کنند. اما در عین حال، مناطق وسیع‌تری از دبی را پوشش می‌دهند. ایستگاه‌های اتوبوس، همگی از تهویه مطبوع و همچنین صفحه نمایش‌های کوچک برخوردارند تا شما را از زمان بندی اتوبوس مطلع کنند. با این حال هرگز به زمان‌بندی اتوبوس‌ها اعتماد نکنید، زیرا اغلب در ترافیک گیر می‌کنند.

امنیت

سفر با تور دبی، در مقایسه با هر شهر دیگری در جهان بسیار امن است. قوانین در اینجا بسیار سختگیرانه هستند و همین باعث می‌شود مردم احساس امنیت کنند. حتی می‌توانید درب ورودی خانه خود را باز بگذارید یا سوئیچ را روی درب ماشین باقی بگذارید و هیچ کس چیزی را به سرقت نخواهد برد. موارد زیادی وجود داشته که افراد کیف پول خود را گم کرده‌اند و در نهایت توانسته‌اند آنرا با پول نقدی که هنوز داخلش است پس بگیرند.

مجله TimeOut دبی را در رتبه ششم امن ترین شهر جهان قرار داده و این رتبه بندی، بر اساس بازخورد گردشگران و ساکنان دبی بوده است. همچنین باید گفت دبی، برای بانوان بسیار امن است. اینجا یکی از معدود شهرهای جهان است که یک زن می‌تواند در نیمه‌های شب تنها در یک کوچه تاریک قدم بزند و همچنان در امان باشد. مردم این شهر دلسوز هستند و اگر راه را گم کنید، تمام تلاش خود را می‌کنند تا شما را راهنمایی نمایند.

 

اقامتی بی نظیر در منطقه دبی مارینا

اقامت

دبی در حال تبدیل شدن به یک مکان بسیار محبوب برای تعطیلات است و از آنجایی که اکتبر تا آوریل بهترین زمان برای بازدید گردشگران است، اگر در این ایام می‌خواهید به این شهر سفر کنید حتما ۲-۳ ماه قبل از ورود، هتل رزرو کنید.

باید گفت هتل‌ها در این کشور، جزو مشاغل خصوصی محسوب می‌شوند. آن‌ها به محض ورود، از پاسپورت شما کپی می‌گیرند و شما را چک می‌کنند. سپس آزاد هستید که در یک اتاق، با همراهان و یا شریک زندگی‌تان اقامت کنید. مقاله زیباترین هتل‌‌های ساحلی دبی در سال ۲۰۲۰، به شما در انتخاب یک محل اقامت رویایی و خاطره انگیز کمک می‌کند.

خرید و قیمت‌ها در دبی

برخی از نقاط دبی، گرانتر از سایر نقاط هستند. اگر به مرکز شهر بروید، جایی که بلندترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه قرار دارد با قیمت‌های بالاتری مواجه خواهید شد، زیرا این محدوده مملو از گردشگر است. سایر مناطق گران قیمت در دبی، جمیرا و دبی مارینا هستند. یک سوغاتی در دبی مال، می‌تواند سه برابر یا بیشتر از سوغاتی خریداری شده از کرامه یا دیره قیمت داشته باشد.

در ضمن فروشگاه‌های سوغاتی در مناطق گران قیمت دارای برچسب قیمت هستند، بنابراین باید آنچه را که روی برچسب نوشته شده است پرداخت کنید. در حالی که در جاهای دیگر مانند بازار دیره، می‌توانید با فروشندگان چانه بزنید و با موفقیت تخفیف بگیرید.

بطور کلی قیمت اقلام در مراکز خرید، حتی کمی بالاتر از سایر کشورهاست. بعنوان مثال اگر لباسی از زارا بخرید، قیمت آن در انگلستان ارزانتر از دبی خواهد بود. این امر به دلیل هزینه‌های بالای واردات و هزینه‌هایی است که برندهای بزرگی مانند زارا روی برچسب قیمت اضافه می‌کنند. جالب است بدانید البته اگر تابستان با تور دبی سفر کنید، با تخفیفات بالا حتی تا ۵۰ درصد مواجه خواهید شد. این زمان، بسیار مناسب خرید لباس‌های زمستانی و بردن آنها به خانه است.

اجاره نیز در مناطق گران، بسیار بالاتر از سایر نقاط این شهر است. بنابراین مشاغل برای اجاره مکان کسب و کارشان، باید هزینه بیشتری بپردازند و این امر روی قیمت کالاها بسیار تاثیر می‌گذارد. در ضمن اگر فروشندگان بفهمند توریست هستید، قیمت‌های بالاتری را به شما اعلام می‌کنند. بنابراین اگر بتوانید به زبان عربی یا هندی صحبت کنید، راحتتر تخفیف می‌گیرید.

 

مرکز خرید لوکس و جذاب نخیل در دبی

در عین حال باید بگوییم اگر عاشق خرید هستید، دبی یکی از بهترین مقاصد گردشگری براش شما محسوب می‌شود. ده‌ها مرکز خرید در سرتاسر شهر، از فروشگاه‌های معروف با برندهای مطرح وجود دارند. مراکز خرید بسیار بزرگ هستند و نیاز به پیاده روی زیادی است. اما نگران خستگی نباشید، زیرا فضاهای استراحت و شکم گردی به حد کافی در مراکز خرید درنظر گرفته شده‌اند.

ارز دبی و صرافی‌ها

واحد پول دبی، "درهم" یا AED است. هنگام برنامه ریزی برای سفر به دبی، بودجه‌تان را با توجه به فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید و مناطقی که می‌خواهید از آن بازدید کنید، درنظر بگیرید.

اگر پول نقد ندارید، بیشتر مکان‌ها کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند. وقتی صحبت از کلمات "Visa" و "Mastercard" می‌شود، هیچ مانعی برای خرید وجود ندارد و همه آنرا می‌شناسند. در ضمن توصیه می‌کنیم همیشه کمی پول نقد همراه داشته باشید، زیرا برای برخورداری از بعضی جاذبه‌ها نظیر سافاری صحرایی، هیچ دستگاه خودپردازی را در بیابان نخواهید یافت.

هر چند که بهترین ارز برای سفر به دبی درهم است، با اینحال به راحتی می‌توانید پوند انگلیس و اسکاتلند یا دلار آمریکا، استرالیا و کانادا را چنج نمایید. برای این امر، صرافی‌های بسیاری را در فرودگاه و تمامی مراکز خرید و در هر محله خواهید یافت.

انعام

برخلاف ایالات متحده انعام دادن در دبی الزامی نیست، اما همیشه از آن استقبال می‌شود. بسیاری از کسانی که در این شهر به شما خدماتی ارائه می‌کنند نظیر رانندگان تاکسی و یا خدمه هتل و پرسنل رستوران، مهاجر هستند و درآمد کمی دارند.

وقتی انعام می‌دهید، نشاندهنده این است که از خدمات راضی بوده‌اید و باعث خوشحالی خواهید شد. این پرسنل و کارگران همچنین بیشتر درآمد خود را برای حمایت از خانواده‌شان به کشورشان می‌فرستند و انعام شما حتی اگر مبلغ کمی باشد، می‌تواند برای آنها بسیار ارزشمند باشد.

در ضمن، باید گفت درصد مشخصی برای انعام وجود ندارد و می‌توانید هر مبلغی خواستید بپردازید. اما اکثر مردم معمولا بین ده تا بیست درصد خدمات دریافتی را بعنوان انعام درنظر می‌گیرند. یادتان باشد حتما به صورت نقدی انعام بدهید. زیرا تمام پرداخت‌هایی که از طریق کارت صورت گیرند، مستقیما به حساب شرکت یا میزبان ارائه دهنده خدمات می‌رسند و هیچ تضمینی وجود ندارد که دریافت کننده، آن انعام‌ها را به دست کارگران و پرسنل مربوطه برساند.

 

گشت و گذار در منطقه سیتی واک دبی

ماه رمضان در دبی

رمضان ماه مبارک روزه داری است و در طول روز، کسی مجاز به خوردن و آشامیدن در ملاء عام نیست. این قانون، برای همه مسلمانان و غیر مسلمانان در دبی جاری است. با این حال، بسیاری از رستوران‌ها طبق معمول باز هستند و فودکورت‌ها، مناطقی را برای غذاخوردن مردم در این ایام در نظر گرفته‌اند.

اگر در این ماه قبل از غروب آفتاب در بیرون از خانه و در ملا عام خارج از این غذاکده‌ها غذا بخورید، جریمه کوچکی خواهید داشت یا به شما تذکر داده خواهد شد که دیگر این کار را نکنید. برای اطلاعات جامع‌تر پیشنهاد می‌کنیم مقاله سفر به دبی در طول ماه رمضان را نیز مطالعه فرمایید.

مواد مخدر و مشروبات الکلی در دبی

الکل در باشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها موجود است و استعمال مواد الکلی در دبی غیر مجاز نیست. اما هیچ کس حق ندارد در حالت مستی در مکان‌های عمومی پرسه بزند. اگر کسی از بار بیرون می‌آید، باید بلافاصله سوار تاکسی شده و مستقیما به اقامتگاهش برود. در غیر اینصورت اگر بازداشت شود، شش ماه حبس و جریمه ۵۰۰۰ درهمی در انتظارش است.

اما در مورد مواد مخدر وضع فرق می کند بطور کلی استعمال یا حمل مواد مخدر در دبی، به شدت غیرقانونی است و فرد خاطی به حداقل ۴ سال زندان و سپس اخراج از کشور محکوم می‌شود. مقامات محلی در مورد مواد مخدر، بسیار بی‌گذشت هستند. حتی کسانی که قبل از سفر مواد مخدر استعمال کرده‌اند، باید چند روز صبر کنند تا سیستم بدنشان از این مواد پاکسازی شود و بعد اقدام به سفر به این کشور نمایند.

این یک هشدار بسیار مهم است و اصلا ارزش ریسک کردن ندارد. اگر مراقب نباشید، تعطیلات شما در سفر با تور دبی می‌تواند ناگهان به یک کابوس بدل شود.

نحوه پوشش

اگرچه دبی قوانینی در مورد پوشش دارد که سختگیرانه نیستند، اما پیشنهاد می‌کنیم در مکان‌های عمومی لباس مناسب بپوشید. وقتی لباسی را برای پوشیدن انتخاب می‌کنید، از خود بپرسید که آیا به اندازه کافی مناسب است که هر رده سنی حتی بچه‌ها شما را در آن ببینند؟

حقیقت این است که دبی شهری بسیار خانواده پسند است و قوانین پوشش، برای ایجاد احساس راحتی خانواده‌ها درنظرگرفته شده‌اند و این امر ربطی به مسائل شرعی ندارد.

البته در کلوپ‌ها یا سواحل خصوصی، می‌توانید کوتاه‌ترین لباس یا بیکینی بپوشید. اما در مراکز خرید و جاذبه‌های توریستی که خانواده‌ها از آن بازدید می‌کنند، باید باید لباس مناسب بپوشید و زیاد جلب توجه نکنید.

عروسی و ماه عسل در دبی

اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید، متوجه شده‌اید که دبی یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای گذراندن ماه عسل است. هتل‌ها با سالن‌های مجلل و زیبا همراه با پکیج‌های عروسی و ماه عسل  و پرسنلی حرفه‌ای در انتظار زوج‌ها هستند. آنها دوست دارند تختخوابها را با قوهای حوله‌ای یا گلبرگ‌هایی به شکل قلب تزئین کنند.  بسته به تاریخ ازدواج، باید از قبل پکیجی را در هتل مورد علاقه‌تان رزرو کنید.

ماه عسل دبی بسیار رمانتیک است. می‌توانید یک شام خصوصی در وسط بیابان ترتیب دهید یا با جلسات اسپا از مجلل‌ترین تعطیلات برخوردار شوید. اگر فضای مهتابی ایده آلی می‌خواهید، بسیاری از هتلها دارای بالکن‌های بزرگ با صندلی در فضای باز هستند. خلاصه، شرایط مناسب با هر سلیقه‌ای در این شهر فراهم است.

لمس کردن مردم

حواستان به راه رفتن در فضاهای شلوغ باشد زیرا در صورت تماس، برخی از افراد را به شدت ناراحت خواهید کرد و آنها حق شکایت خواهند داشت. در حین راه رفتن در باشگاه‌ها یا فضاهای تنگ، دستانتان را به سمت خود نگه دارید و به سادگی از مردم بخواهید که کنار بروند یا بگویید: "ببخشید" و راهتان را به نحوی مناسب باز کنید. حتی اگر دیگران با شما برخورد خوبی دارند و به رویتان می‌خندند، با این حال باید در مورد تماس بدنی مراقب باشید و کسی را لمس نکنید.

عکس گرفتن از دیگران

عکس گرفتن در هنگام بازدید از دبی، امری طبیعی برای گردشگران به شمار می‌آید. اما همچنین باید مراقب باشید از افرادی که نمی‌شناسید عکس نگیرید، مگر اینکه سلبریتی باشند. در دبی، افراد ممکن است از عکس گرفتن ناراحت شوند و همیشه بهتر است ابتدا از آنها اجازه بگیرید.

اگر در یک منطقه توریستی هستید و از برج خلیفه یا جاذبه‌های دیگر عکس می‌گیرید مشکلی نیست، به شرطی که دوربین را به طور خاص روی کسی که نمی‌شناسید فوکوس نکنید. هرگز از زنان با لباس عبایی (لباس سیاه اماراتی) بدون اجازه آنها و همچنین از هیچ ساختمان دولتی عکس نگیرید.

 

پارک صفا، قدیمی‌ترین پارک دبی

دشنام و عبارات غیرمودبانه

در نهایت بایدبگوییم دشنام دادن در دبی غیرقانونی است، به خصوص اگر آن را به صورت آنلاین انجام دهید. بسیاری از مردم هنوز با دوستانشان شوخی می‌کنند، اما اگر به کسی توهین شود، وی می‌تواند شما را دستگیر کند. در ارسال ایموجی‌ها دقت کنید. دبی قوانین سختگیرانه‌ای برای جرایم سایبری دارد. بنابراین مراقب شکلک ها و پیام‌هایی که به دیگران می‌فرستید باشید!

۰۶ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران