مهم‌ترین نکات برای سفر به هند با کودکان

جاذبه‌های گردشگری هند
مهم‌ترین نکات برای سفر به هند با کودکان

تفاوت‌های فرهنگی، رنگ‌ها، ازدحام و هر آنچه در تور هند است، می‌تواند برای کسانی که اولین بار به این کشور سفر می‌کنند بسیار هیجان انگیز و حتی شوکه کننده باشد. بار این هیجان حتی برای کودکان سنگین‌تر خواهد بود، زیرا نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری در رابطه با محیط و شرایط مختلف دارند. اگر با کودکان خردسال سفر می‌کنید، حتما تمهیداتی را در نظر بگیرید تا آمادگی رویارویی با چالش‌های سفر را داشته باشید.

 

قبل از سفر

بهتر است قبل از هر چیز، وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و تاریخ سفر را به نحوی انتخاب نمایید که از دماهای شدید که می‌تواند برای کودک خردسال خطر آفرین باشد اجتناب کنید. واکسیناسیون، توصیه های بهداشتی و سایر مسائل مربوط به سلامتی فرزندانتان را جدی بگیرید و در این رابطه حتما با پزشک مشورت کنید.

پوشک یکبار مصرف یا قابل شستشو، کرم راش پوشک، بطری‌های اضافی، دستمال مرطوب و شیرخشک نوزاد، کفش مناسب و محکم، کتاب و اسباب بازی، دافع حشرات، پشه بند، کلاه و کرم ضد آفتاب را به حد کافی و حتی بیشتر همراه خود داشته باشید. تخت خواب کودک تاشو را خریداری کنید، زیرا تخت‌های هتل‌ها ممکن است به اندازه کافی مناسب کودک نبوده و حتی خطرناک باشند.

 

رسم و رسوم و اعتقادات جالب هندی‌ها

بهترین زمان سفر

هند کشوری افراطی است و آب و هوا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ماه های تابستان، درجه حرارت می‌تواند تا ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش یابد و فصل باران های موسمی، سفر به برخی از مقاصد را تقریبا غیرممکن می‌کند. سفر خود را برای ماه‌های معتدل تر برنامه ریزی کنید تا خانواده‌تان به دردسر نیفتند. بهترین زمان بازدید به اغلب شهرها، از نوامبر تا مارس است. پینشنهاد می‌کنیم در این رابطه مقاله بهترین فصل برای سفر به شهرهای مختلف هند را نیز مطالعه فرمایید.

انتخاب بهترین مکانها برای بازدید

هند، کشوری وسیع و جمع اضداد است. جاذبه‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانند تمام سنین را به خود جذب نمایند. جشنواره‌های هیجان انگیز، قصرهای افسانه‌ای، سافاری ببرها و شترسواری روی تپه‌های بیابانی در راجستان می‌تواند ایده بسیار جذابی باشد.

اگر کودکتان به دریا و ساحل علاقمند است، سواحل ماسه‌ای سفید و تفریحات ساحلی گوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته ماجراجویی‌های قایقرانی، موج سواری و مشاهده حیات وحش در ایالت کرالا نیز خالی از لطف نیست. در نهایت شاید ایده خوبی باشد اگر در اطراف قلعه‌های باشکوه دهلی با فرزندتان بدوید و شادی کنید و یا در پارک باستان شناسی مهراولی به گشت و گذار بپردازید.

 

نکات طلایی در اولین سفر به گوا

آمادگی برای ترافیک‌های طولانی

ترافیک به خصوص در شهرهای بزرگ، امری بدیهی و طبیعی است و این معضل، خصوصا در کشور پرجمعیتی نظیر هند بیشتر خود را نشان می‌دهد. رسیدن از یک مبدا به یک مقصد همیشه طول می‌کشد و بدترین کار این است که سعی کنید در این حرکت عجله کنید و وسایل کافی همراه نداشته باشید، آنهم وقتی فرزند خردسال همراهتان است. زیرا هندی‌ها معمولا عجله ای ندارند!

حمل و نقل

سفر به هند با تاکسی، اتوبوس محلی، قطار یا هواپیما، معمولا می‌تواند برای تمام اعضای خانواده سخت باشد. توالت‌های عمومی تمیز، اتاق‌های تعویض و زمین‌های بازی ایمن در بیشتر مناطق کشور به ندرت یافت می‌شوند. به طور کلی برای کودکان، سواری‌های قطار راحت‌تر و جالب‌تر است تا اتوبوس‌ها یا ماشین ها که مسیر را در مدت بیشتر و طولانی‌تری طی می‌کنند. و البته حتما کتاب و بازی‌های مسافرتی را در این زمانها همراهتان داشته باشید تا کودکتان از بیکاری و طولانی شدن راه کلافه نشود.

محل اقامت

هند مجموعه ای از گزینه‌های اقامتی، از کلبه های ساحلی گرفته تا هتل‌های ۵ ستاره را شامل می‌شود و بنابراین حتما می‌توانید گزینه‌ای را پیدا کنید که برای همه افراد خانواده جذاب باشد. اما بطور کلی به یاد داشته باشید کیفیت اقامتگاه‌های هند معمولا از حد معمول کمی پایین‌تر است، بنابراین در انتخاب اقامتگاه همیشه یک درجه بالاتر را مدنظر داشته باشید.

با توجه به اینکه کودک خردسال به همراه دارید، باید مطمئن شوید که اقامتگاه‌تان در منطقه و فضایی به دور از هرج و مرج و سر و صداست. در صورت مسافرت در ماه‌های گرمتر، به دنبال مکانی باشید که حتما مجهز به سیستم تهویه هوا و حتی استخر باشد.

هتل‌های مجلل و شیک تقریبا همیشه کودک پسند هستند و گفتنی است برخی از گزینه‌های پنج ستاره، مجهز به استخر کودکان‌، اتاق بازی و حتی باشگاه کودکان هستند.

خورد و خوراک

اگر به مناطقی مانند راجستان، هیماچال پرادش، گوا، کرالا یا سایر شهرهای بزرگ سفر می‌کنید، تغذیه بچه‌ها برایتان  آسانتر خواهد بود. در شهرهای بزرگ و توریستی تر، همیشه طیف وسیعی از غذاهای بین المللی سرو می‌شوند.

میان وعده‌هایی که حملشان آسان است نظیر موز، سمبوسه، نان پوری، ساندویچ‌های نان سفید و بیسکویت‌های بسته بندی شده در همه جا یافت می‌شوند. بعلاوه بسیاری از کودکان از خوردن پنیر هندی، دال عدس، کورماهای خامه‌ای، نان‌های تنوری کره‌ای، غذاهای برنجی و مومو تبتی لذت می‌برند.

بسیاری از غذاهای هندی پرادویه و تند هستند، اما بچه ها غذای تند دوست ندارند و در عین حال عاشق املت و برنج ساده (بدون ادویه، بدون نمک) هستند که در اکثر رستورانها سرو می‌شوند. توصیه می‌کنیم به رستوران‌های دنج و آرام نروید، زیرا معمولا غذاهایشان تازه نیستند. بلکه بهتر است به رستوران‌هایی بروید که محبوب مردم محلی‌اند، این امر نشان می‌دهد غذاها تازه و باکیفیت هستند.

آب آشامیدنی

فقط آب تصفیه شده بنوشید، زیرا بهداشت آب مشکل بزرگی در هند است. حتی اگر از یک رستوران خوب آب خریداری می‌کنید، حتما به صورت بطری پلمپ شده باشد. نباید به شیرهای آب اعتماد کنید، مخصوصا برای شکم‌های کوچک کودکانتان. از طرفی تهیه آب جوش برای شیرخشک می‌تواند یک چالش باشد. بسیاری از رستورانها و هتل‌ها کتری ندارند، پس خودتان آب جوش آماده کنید و اگر در حرکت و گشت و گذار هستید، یک فلاسک یا قمقمه ترموس همراه داشته باشید.

 

غذاهای خوشمزه هندی در آگرا

بهداشت و سلامتی

استاندارد مراقبت‌های بهداشتی در هند بسیار متفاوت است. البته در شهرهای پرگردشگر هند، معمولا دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی آسانتر است و داروها به سرعت و با قیمت ارزان در داروخانه‌های فراوان این کشور که اغلب در نزدیک بیمارستان‌ها یافت می‌شوند، بدون نسخه به فروش می‌رسد. اسهال می‌تواند در کودکان خردسال بسیار جدی باشد.

۲۰ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران