خوشمزه‌ترین غذاهای سیستان و بلوچستان در چابهار

جاذبه‌های گردشگری چابهار
خوشمزه‌ترین غذاهای سیستان و بلوچستان در چابهار

سیستان و بلوچستان یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. سنت و فرهنگ متفاوت این بخش از کشورمان در کنار اماکن طبیعی و تاریخی زیبایش، جذابیتی دو چندان برای گردشگران دارد. در صورتی که با تور چابهار به این شهر سفر کنید، بهتر است تمام وعده‌های غذایی خود را صرف امتحان کردن غذاهای محلی این خطه از کشورمان کنید. چرا که خوراکی‌های لذیذ به همراه ادویه‌های شگفت‌انگیز شما را ترغیب می‌کند تا از ادویه‌ها و ترشی‌های آنها خریده و با خود بیاورید تا شاید دلتان بخواهد، در خانه برای خود و خانواده‌تان درست کنید.

 

غذاهای دریایی

چابهار شهری چهار فصل در مجاورت دریای عمران است که زیبایی بی حد و حصری دارد. تجربه و لذت از این زیبایی، با چشیدن غذاهای دریایی دو چندان می‌شود. در هر رستوران یا خانه و کپرهای محلی که بروید، می‌توانید انواع ماهی‌ و میگو را با طرز تهیه‌های متفاوت میل کنید. ماهی شکم‌پر، ماهی سرخ شده، خوراک‌ها، قلیه ماهی و قلیه میگو از لذیذترین غذاهایی هستند که هرگز از آنها سیر نمی‌شوید.

 

گردش یک روزه در داخل شهر چابهار

کراهی

کراهی نوعی خوراک است که در برخی رستوران‌های چابهار می‌توانید آن را بیابید و از مزه کردن آن لذت ببرید. در صورتی که غذای پر ادویه و کمی تند را دوست داشته باشید، ممکن است هر وعده همین غذا را سفارش دهید. کراهی را با مرغ، ماهی یا میگو، با مقدار زیادی ادویه به صورت خوراک درست می‌کنند و شباهت بسیاری با غذایی با نام کاری هندی دارد. به دلیل اینکه این شهر بسیار به پاکستان نزدیک است، طعم برخی از غذاهایش شبیه است.

تباهگ

تباهگ یکی از غذاهای معروف بلوچستان است که از گذشته تا به امروز به روشی سنتی درست شده است. به این شکل که مردم بلوچ برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت، آن را درون پودر انار و نمک قرار می‌دادند و سپس برای چند روز زیر نور آفتاب می‌گذاشتند تا خشک شود. به هنگام پختن آن، گوشت خشک‌ شده را حدود نیم ساعت کمی فلفل درون آب می‌جوشانند و از آب آن برای طبخ برنج استفاده می‌کنند. پس از آن گوشت را سرخ می‌کنند و با برنجی که طعم‌دار شده است میل می‌کنند.

 

شگفت‌انگیزترین درختان زیر آب در چابهار

تنورچه

تنورچه یک نوع کباب بلوچی است که در تنور پخته می‌شود. روش پخت این گوشت کبابی به دو صورت است. در روش اول، گوشت را به تکه‌های بزرگی تقسیم کرده و آن را به سیخ می‌کشند. سیخ‌ها معمولا از چوب درخت نخل درست می‌شوند. سپس گوشت‌های به سیخ کشیده را درون تنور می‌گذارند تا به آرامی بپزد و نرم شود. در روش دوم، یک گوسفند را به طور کامل آماده کرده و شکم آن را خالی می‌کنند. سپس آن را آویزان کرده و درسته داخل تنور می‌گذارند. پس از پخت گوشت، تنورچه را با نان یا پلو سرو می‌کنند.

لنجو

لنجو نام یک نوع خوراک ماهی است که به صورت آب‌پز پخته می‌شود و به آن آبگوشت ماهی نیز می‌گویند. به طور کلی در جنوب کشور ماهی‌هایی که در آب پخته می‌شوند را لنجو گویند. برخی از افراد، ماهی را با دوغ می‌پزند که به ماهی دوغی مشهور است. طرز تهیه لنجو به این صورت است که ابتدا ماهی را به مدت کم با موادی مثل پیاز سرخ‌شده، نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه زابلی به نام آچار داخل آب یا دوغ می‌جوشانند و پس از آن، ماهی را دوباره با حرارت بیشتری در ماهیتابه قرار می‌دهند و تفت می‌دهند و در نهایت، آبگوشت ماهی و گوشت ماهی را در کنار هم و جداگانه سرو می‌کنند.

 

معرفی مراکز خرید چابهار

ماهیگ پچ

یک نوع از غذاهای مردم بلوچ که برای شما ممکن است جالب باشد، ماهیگ پچ است. در ابتدا خمیری از آرد گندم آماده می‌شود و پس از تقسیم و پهن کردن آن، ماهی تازه را که قبلا با برگ درخت خرما روی آتش کباب شده را روی آن قرار داده و می‌پیچند و در تنور می‌پزند که مزه بسیار لذیذی دارد.

 

۵ مکان جالب و دیدنی اطراف چابهار

املتِ سوزی

املتِ سوزی را به عنوان یکی از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان می‌توان نام برد. سوزی برگرفته از نام گیاهی است که در این استان یافت می‌شود. طرز تهیه این املت به این صورت است که موادی مانند پیاز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، سیر، نمک، فلفل را در روغن تفت داده و پس از پخت، آن را نوش جان می‌کنند.

 

۰۷ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران