معرفی هنر و صنایع دستی در شهر مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی هنر و صنایع دستی در شهر مشهد

هنر و فرهنگ هر کشور بنا به قدمت آن متفاوت است. در شهرهای مختلف ایران، هنرهای دستی بسیاری را می‌بینید که گردشگران را مجاب می‌کند تا برای خود یا به عنوان سوغاتی از آنها به یادگار بخرند. سالانه افراد زیادی برای گردش و زیارت با تور مشهد به یکی از بزرگترین شهرهای کشورمان سفر می‌کنند. یکی از تفریحات و علاقه‌مندی‌های این افراد خرید است. اینکه به بازارهای سنتی و یا پاساژ‌های این شهر رفته و انواع صنایع دستی مشهد و یا خوراکی‌های محبوب را خریداری کرده و به عنوان سوغات مشهد به شهر خود ببرند. همچنین هنرهایی هست که نمی‌توان با خود همراه کرد و کافی است به بازدید آنها رفته و از تماشای آن لذت ببرید. در این متن چند هنر ایرانی را در مشهد نام می‌بریم.

 

فیروزه، سنگ ارزشمند خراسان و نمادین ایرانی

فیروزه یکی از زیباترین و خوش رنگ‌ترین سنگ‌هایی است که معادن آن در ایران وجود دارد. اگر در بازارهای شهر مشهد به ویژه بازارهای سنتی و مراکز تولید و فروش صنایع دستی بگردید، سنگ‌های آبی رنگ و پر از نقوش زیبا نظر شما را جلب خواهد کرد. در اطراف مشهد معادن سنگ فیروزه وجود دارد و در مشهد و نیشابور می‌توانید بهترین فیروزه‌ها و صنایع دستی که با این سنگ ساخته می‌شود و تراش می‌خورد را بیابید. هنر سنگ تراشی یکی از قدیمی‌ترین هنرهایی است که در این دو شهر نسل به نسل گشته و امروزه به عنوان یک هنر ایرانی در سراسر جهان شهرت دارد. به طوری که قدمت کشف سنگ فیروزه به نزدیک پنج هزار سال و قدمت هنر و صنعت فیروزه تراشی به سه هزار سال پیش باز می‌گردد. در صورتی که تصمیم به خرید جواهرات یا تزییناتی از جنس فیروزه گرفتید، بهتر است بدانید که سنگ فیروزه در دو نوع عجمی یا صاف و نوع شجری یا رگه دار وجود دارد. در واقع سنگ فیروزه، سنگی زنده به حساب می‌آید و لازم است این سنگ را به دور از مواد چربی، مواد شیمیایی و اسیدی نگهداری نمایید.

 

بازدید از کوهسنگی در شهر مشهد

نمد بافی، از هنرهای دیرینه مشهدی

هر قدر که دقت و صبر در یک اثر به کار رفته باشد، آن را ارزشمندتر می‌کند. نمد بافی یکی از صنایع دیرینه و سخت کشورمان است که از پشم گوسفند گرفته و با نیرو و هنر دست آن را به طرح‌های زیبا در می‌آورند. در سفری نیم روزه به طرقبه مشهد خواهید توانست طرح‌های بسیاری از این قبیل صنایع دستی همچون قالیچه، کلاه، لباس و زیرانداز ببینید و به عنوان سوغاتی آنها را خریداری کنید.

ارغوان بافی، هنر بر گرفته از طبیعت

ارغوان یکی از درختان زیبایی است که در بخش‌هایی از ایران از جمله مشهد وجود دارد. این درخت، گیاهی خودرو است که به کمک بارش‌های فصلی رشد می‌کند. در برخی از فصول این درخت ترکه‌هایی ایجاد می‌کند که از آنها انواع سبدها و آبکش‌ها را می‌بافند و این سبدها جزو صنایع دستی مشهد محسوب می‌شود که بسیاری از افراد در بازارهای سنتی از آنها خریداری می‌کنند. یکی از زیباترین زمینه‌هایی که کاربرد ارغوان بافی را می‌توانید ببینید، مجالس عروسی است که برای وسایل عروس و بردن هدیه‌های مختلف برای عروس، از این سبدهای ارغوانی استفاده می‌شود و مراسم دیدنی دارد که می‌توانید تماشای آن برای شما جالب باشد.

 

گشت و گذار در بازار رضا مشهد

آیینه کاری

آیینه کاری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است که در بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و مشهور می‌توانید به تماشای آن بروید. هنری که در دوران حکومت شاهان ایرانی رواج یافت و در زمان صفویه این هنر در شهر مشهد نهادینه شد. بیشتر گردشگران در مشهد به زیارت حرم امام رضا می‌روند که در آنجا امکان مشاهده انواع هنرهای دستی همچون آینه کاری، کاشی کاری و نگارینه را خواهید داشت. همچنین برای خرید صنایع دستی ساخته شده با آینه نیز می‌توانید به بازار رضا رفته و تزیینات مختلفی را در آنجا پیدا کرده و بخرید.


صنایع دستی دیگری نیز همچون پوستین‌دوزی، گلیم و فرش را نیز در مشهد می‌توانید بیابید که دیدن ساخت هر کدام و خرید از هر یک از آنها به خودی خود جالب هستند. شما می‌توانید بخشی از آپارتمان خود را به اجسام و تزیینات سنتی و صنایع دستی ایرانی اختصاص دهید.

۱۴ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران