مسجد صورتی پوترا معروف‌ترین عبادتگاه مسلمانان مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
مسجد صورتی پوترا معروف‌ترین عبادتگاه مسلمانان مالزی

مالزی از جمله کشورهایی است که می‌توان در آن انواع اعتقادات و باورهای دینی را پیدا کرد. از این رو از جمله جاذبه‌های گردشگری به نام این کشور که توریست‌های بسیاری را به خود جذب می‌کنند بناهای مذهبی می‌باشند. مسجد صورتی پوترا یکی از این بناهای مذهبی است که در تور مالزی می‌توان به بازدید از ان رفت. این مسجد با سبک معماری و اهمیتی که دارد از طرف مسلمانان ساکن مالزی بسیار مورد احترام است. ما را همراهی کنید تا شما را بیشتر با این مکان زیبا آشنا کنیم.

 

معرفی مسجد صورتی پوترا (Putra Mosque)

مسجد پوترا یکی از عبادتگاه‌های معروف مالزی می‌‌باشد که مسلمانان زیادی برای اقامه نماز و عبادت آن را انتخاب می‌کنند. البته قبل از اهمیت آن سبک معماری این بنا که به رنگ صورتی ساخته شده است باعث جلب توجه مردم می‌شود. اگر به بناهای تاریخی با طراحی‌های متفاوت علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا در سفر خود به مالزی از بازدید این بنای مقدس غافل نشوید. البته رفتن به مسجد پوترا یک سری قوانین خاص خود را دارد که هر گردشگری باید حتما آن‌ها را رعایت کند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • رعایت حجاب از طرف خانم‌ها و آقایان اهمیت بسیار زیادی در حین ورود دارد.
  • به تمامی بازدیدکنندگان در حین ورود شنل بلند صورتی رنگی داده می‌شود. بازدید کنندگان باید آن شنل‌ها را قبل از ورود بپوشند.
  • بهتر است مردان در روزی که قرار است به بازدید این مسجد می‌روند شلوارک نپوشند.
  • اجباری برای گرفتن وضو قبل از ورود به مسجد نیست. اما انجام این کار توسط مسئولان آن توصیه می‌شود.

 

بهترین زمان برای سفر و گردش در مالزی

Putra Mosque

تاریخچه مسجد صورتی پوترا

مسجد صورتی پوترا قدمتی بسیار قدیمی ندارد. به طوری که سال ساخت آن به ۱۹۹۷ میلادی برمی‌گردد. یعنی تقریبا ۲۰ سال پیش دستور ساخت این بنا داده شد. حدود ۲ سال طول کشید تا ساخت آن تکمیل شود. البته با این حال دومین مسجد قدیمی مالزی محسوب می‌شود. از آنجایی که این مسجد هنوز قدیمی نشده است و ساختار مستحکمی دارد هنوز مورد بازسازی و ترمیم واقع نشده است. سالانه گردشگران زیادی به بازدید این اثر هنری و سبک معماری اسلامی میروند.

Putra Mosque 

سبک معماری مسجد صورتی پوترا

قبل از هر چیزی مسجد پوترا با رنگ صورتی که دارد جلب توجه می‌کند. دومین نقطه بلند آن که نوک بزرگترین گنبد مسجد می‌باشد حدود ۵۰ متر می‌باشد. مرتفع‌ترین بخش مسجد نیز مربوط به مناره آن است که ارتفاعی در حدود ۱۱۲ متر دارد. این مسجد بر خلاف حالت عمومی فقط از یک عدد مناره تشکیل شده است. اما نکته جالب اینجا است که قرار گرفتن مسجد در کنار دریاچه باعث شده است تا شکل این مناره در آب انعکاس پیدا کند و دو عدد دیده شود. اندازه مسجد به قدری بزرگ است که می‌تواند حدود ۱۵۰۰ نمازگزار را در خود بگنجاند. بازدید کنندگان می‌توانند با رفتن به سمت این مسجد تلفیقی از سبک‌های معماری اسلامی، مدرن، مملوک و موریش را به صورت یکجا مشاهده کنند.

 

برنامه‌ی یک سفر ۳ روزه‌ی جذاب به کوالالامپور

Putra Mosque

علاوه بر ظاهر آن مسجد پوترا از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است. این سه بخش عبارتند از: یک سالن بزرگ برای اقامه نماز نمازگزاران، صحن و کتابخانه مسجد. هر سه بخش دارای معماری بسیار زیبا و دیدنی هستند که درهای آن‌ها به روی بازدیدکنندگان باز می‌باشد.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف مسجد صورتی پوترا

مسافران تور مالزی در بازدید از مسجد پوترا می‌توانند با یک تیر چند نشان بزنند و از چند جای دیدنی دیگر که در همین نزدیکی‌ها واقع شده است دیدن کنند. از جمله این مکان‌ها عبارتند از:

  • تفریح در دریاچه مصنوعی اطراف مسجد پوترا به نام پوتراجایا
  • پل Seri Wawasan
  • بنای یادبود ملینیوم
  • پردانا پوترا
  • پل پوترا
  • پلSeri Gemilang 

Putra Mosque

طریقه دسترسی به مسجد صورتی پوترا

مسجد پوترا در مرکز شهر کوالالامپور قرار گرفته است. از این رو دسترسی به آن برای گردشگران چندان دشوار نیست. مسافران مالزی می‌توانند از اتوبوس‌های عمومی، تاکسی و یا اجاره اتومبیل استفاده کنند تا به این مسجد برسند. اتوبوس‌های درون شهری مالزی پارکمای (Parkmay) نام دارند. اگر قصد بازدید از این مسجد را دارید و می‌خواهید از این اتوبوس‌ها استفاده کنید باید سوار خط شماره ۸۶۸ شوید. اتوبوس یکی از اقتصادی‌ترین وسیله‌های حمل و نقل در مالزی محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از وسیله‌ها برای رفتن به سمت این مسجد ترن می‌باشد. این ترن‌ها ایستگاه‌های مختلفی دارند در سطح شهر دارند. همچنین یکی از روش‌های سریع برای رسیدن به مقصد هستند. چرا که در صورت استفاده از آن‌ها گرفتار ترافیک شهری نخواهید بود. البته پیشنهاد می‌کنیم تا ساعت‌های خلوت روز را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنید تا زیاد در طول مسیر اذیت نشوید. به غیر از این اگر به فکر صرفه جویی در طول سفر نیستید استفاده از تاکسی و یا کرایه اتومبیل را نیز می‌توان پیشنهاد داد. این دو وسیله کمی گران هستند. ولی به نسبت سایر وسیله‌ها راحت‌تر می‌باشد. آدرس دقیق برای رسیدن به مسجد پوترا در زیر آورده شده است:

 

معرفی بزرگ‌ترین مراکز خرید کوالالامپور

Putra Mosque

آدرس: مالزی، ایالت پرسکوتوان پوتراجایا، پرسکوتوان، پوسوت کراجان، مسجد صورتی مالزی.

گردشگران و علاقه‌مندان به این مسجد می‌توانند در ایام هفته از شنبه تا پنج‌‌شنبه بین ساعات ۹ صبح الی ۱۲:۳۰، ۱۲ الی ۲ ظهر و ۱۲ الی ۵:۳۰ به آن مراجعه کنند. ساعات کاری مسجد در روزهای جمعه از ۳ ظهر الی ۴ ظهر و ۵:۳۰ عصر الی ۶ عصر می باشد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 01 تیر 1401)

نظرات کاربران