راهنمای گردش نوروزی در وان ترکیه

جاذبه‌های گردشگری وان
راهنمای گردش نوروزی در وان ترکیه

یکی از نقاط دیدنی و تاریخی ترکیه کوه نمرود است. دریاچه وان مقصد مورد نظر ما در این مقاله در همان حوالی قرار دارد. دریاچه و شهر وان روزگاری از شهرهای مرفه ارمنستان بود که حالا به تملک ترکیه درآمده است. این شهر کوچک با برخی جاذبه‌های طبیعی و ماجراجویی‌های جذاب در فهرست پیشنهادات مسافران نوروزی قرار دارد. اگر می‌خواهید تعطیلات نوروز را به تور ترکیه بپیوندید و به جایی جز شهر شلوغ استانبول بروید وان را مد نظر داشته باشید.

 

موزه وان

موزه وان که در مرکز شهر واقع شده میزبان بسیاری از آثار باستانی ترکیه از دوره‌های مختلف همچون ماقبل تاریخ، اورارتیان و دوره عثمانی است. از بخش‌های جالب موزه وان بخش قتل عام است که در مورد قتل عام‌های خونین رخ داده در منطقه اطلاعاتی ارائه می‌دهد. موزه از بخش‌های مختلفی ساخته شده است. مثلا در حیاط داخلی شما می‌توانید ستون‌های زیبای حکاری و لوح‌های میخی شکلی پیدا کنید. به علاوه در حیاط سنگ قبرهای اورارتایی با کتیبه‌ها وجود دارد که واقعا قابل توجه هستند. در طبقه پایینی بیشتر سفال‌، جواهرات اورارتیانی از جنس طلا، و لوازم و آثار برنزی قرار داده شده در حالی که طبقه بالا بیشتر مجموعه‌هایی از سفال، سکه‌های باستانی و نسخه‌های خطی را در معرض دید عموم قرار داده است.

 

 

 

ارگ وان

وان در اصل منطقه‌ای تاریخی است بنابراین یافتن برخی از آثار باستانی چشمگیر و برجسته در این ناحیه اصلا نباید دور از ذهن باشد. این قلعه که بر روی تپه واقع شده و به خرابه‌های ۳ هزار ساله شهر قدیمی مشرف است از سنگ ساخته شده و ارگ وان نامیده می‌شود. بنای ساخت قلعه وان به سده‌های ۹ام تا ۷ام قبل از میلاد برمی‌گردد. به علاوه این قلعه بزرگ‌ترین بنای سنگی آن حوالی محسوب می‌شود. در ساخت قلعه وان از پایه و آجرهای خشکی در مناطق اصلی استفاده شده است. در مجاورت ارگ برج سردار قرار دارد که دارای کتیبه‌هایی از آغاز پادشاهی باستانی اورارتو است. این کتیبه به سه زبان - فارسی قدیم، بابلی و ایلامی توسط خشایارشا بزرگ در قرن ۵ قبل از میلاد نوشته شده است. در طول هزار سال، این کتیبه از تمام عناصر جان سالم به در برده و در وضعیت کاملی قرار دارد.

 

 ارگ وان

 

جزیره آختامار

افسانه ها می گویند که نام این جزیره از عشق آمده است. طبق داستان‌ها مردی غیر بومی عاشق دختری به نام تامار از این جزیره می‌شود که هر بار برای دیدن او مجبور بود از دریاچه وان عبور کند. سرانجام یک بار وقتی دریاچه طوفانی می‌شود مرد با وجود همه تلاش‌ها شکست می‌خورد و قایقش غرق می‌شود. در پایانی‌ترین لحظات این داستان عاشقانه او فریاد می‌زند آخ تامار (آختامار) و این‌گونه نام جزیره به آختامار تغییر می‌کند. در حال حاضر کلیسای جامع ارمنی که مربوط به سال ۹۱۵ است جاذبه اصلی این جزیره برشمرده می‌شود. معماری داخلی کلیسا زیبا و تاثیرگذار است اما برجسته‌ترین قسمت آن نقش و نگار بیرونی آنست. در بین این نقش و نگارها می‌توانید صحنه‌هایی از متاب مقدس را هم ببینید.

 

 جزیره آختامار

 

کلیسای صلیب مقدس

این کلیسا که در ارتفاعات کوه جزیره آختامار واقع شده نمایی فوق‌العاده از جزیره و دریاچه وان ارائه می‌دهد. کلیسای صلیب مقدس بین سال‌های ۹۱۵ و ۹۲۱ توسط معمار ارمنی Trdat Mendet ساخته شده و بزرگ‌ترین جاذبه این جزیره محسوب می‌شود. کلیسای صلیب مقدس تنها دلیلی بر بارهای عمیق مذهبی مردم نیست بلکه کنایه‌ای به هنر و معماری هم می‌زند. در طول سالیان مختلف این کلیسا مرمت‌هایی را به خود دید که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۰۵ انجام شد. از داخل کلیسا دارای نقاشی‌های دیواری زیبایی است که باید از آن‌ها دیدن کنید با عمق زیبایی‌شان را درک کنید. این کلیسای چشمگیر و زیبا دارای نقوش ظریف و زیبایی از کتاب مقدس در طراحی بیرونی خود است.

 کلیسای صلیب مقدس

 

قلعه هوساپ

قلعه باشکوه و قرون وسطایی هوساپ بر روی ساحل رودخانه‌ای به همین نام بنا شده است. این قلعه در زمان خودش آنچنان جذاب و چشمگیر بود که مقامات دست معمار کُرد آن محمودی سلیمان را قطع کردند تا دیگر نتواند قلعه‌ای همتای آن را بسازد. قلعه هوساپ که در سال ۱۶۴۳ ساخته به بخش‌های درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. ۴۰ برج از قلعه بیرونی که دارای مسجد و چندین شهرک است، محافظت می‌کند.  همچنین این قلعه دارای مسیرهای دیوارکشی شده دو طبقه است که در طبقه پایین نگهبانان بر سطح شیب‌دار و ورودی آن نگهبانی می‌دادند. در حالی که طبقه بالایی سکوی دیدبانی بود.

 

 قلعه هوساپ

 

کاووس‌تپه

پادشاهی باستانی اورارتو برای ساخت قلعه‌های بسیار برجسته شهرت دارد که یکی از آن‌ها کاووستپه که به Sardurihinili نیز شناخته می‌شود، است. این بنا به چندین قلعه پایینی و بالایی تقسیم می‌شود. قلعه فوقانی دارای معبدی است که به افتخار خدای هالدی ساخته شده، از طرف دیگر، دژ پایین در سال‌های باستان محل کارگاه‌ها و اتاق‌های نگهداری انبار برای غلات و نوشیدنی بود. به علاوه معبد دیگری در مجتمع کاووس‌تپه وجود دارد که برای خدای Irmushini ساخته شده است.

 

کاووس‌تپه

۲۴ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران