بازدید از قلعه پرتغالی‌ها در سفر به قشم‌

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از قلعه پرتغالی‌ها در سفر به قشم‌

بدون تردید قشم یکی از زیباترین مناطق ایران است که باید در آن گشت، جای‌جایش را دید، در هرکدام از مکان‌های دیدنی‌اش خاطره ساخت و روزهای خوشی را در آن پشت سر گذاشت. جزیره‌ای که از آن می‌شود به نقاط دیگر ایران نیز سفر کرد. جزیره‌ای آبی با موج‌های کوتاه که یک دریای بی‌نظیر را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. جزیره‌ای جادویی که شب‌های پرستاره دارد و مردمان گرم و مهمان‌نواز. در سفرتان با تور قشم اگر دوست دارید از آثار باستانی و تاریخی آن دیدن کنید همراه ما باشید تا قلعه پرتقالی‌های این جزیره را خدمتتان معرفی کنیم.


قلعه پرتغالی قشم یادگار استعمارگران در ایران

آلفونسو آلبرکرک در سال ۱۵۰۷ میلادی قلعه پرتغالی قشم را در ضلع شمالی این جزیره تاسیس کرد. قلعه‌ای که یک محل زندگی و در عین حال یک محل نظامی به شمار می‌آمد. آلبرکرک دهانه‌ی خلیج فارس را تصرف کرده بود و برای آنکه از این طریق بتواند با هند و اروپا تبادل کالایی داشته باشد این قلعه را در قشم تاسیس کرده بود. قلعه‌ای که در زمانی به اندازه ۱۱۰ سال امنیت تنگه را تامین می‎کرد و بعدها در استان هرمزگان فعلی مشابه‌اش در بخش‌های مختلف نیز ساخته شد. اما این پایان ماجرا نبود. قلعه‌ای که امروزه یادگار دوران استعمار در ایران است در سال ۱۶۲۳ میلادی به تصرف سرداران دوران صفوی درآمد تا این امر پایانی باشد بر استعار بیگانگان در این منطقه. اگر می‌خواهید پیش از بازدید از این قلعه بخش‌های مختلفش را بشناسید و بیشتر با آن آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

 ۵ تفریح خانوادگی که در سفر به قشم باید تجربه کنید

قلعه پرتقالی قشم


شمایل قلعه پرتغالی قشم

قلعه پرتغالی‌ها داراری مساحتی به اندازه ۲ هزار متر مربع است و مصالح آن سنگ آهکی و گچی است. قلعه‌ای که در طول عمرش و مخصوصا زمانیکه یک دژ مستح برای محافظت از تنگه‌ی آبی به شمار می‌آمد چندین بار مورد استحکام سازی قرار گرفته است. برجی که در چهار گوشه‌اش باروهایی بلند ساخته شده‌ است تا برای کارگذاری منجنیق مناسب باشد. مطابق با یافته‌ی باستان‌شناسان قلعه‌ی پرتغالی قشم در گذشته یک انبار مهمات بوده است که نیروهای مختلف برای گرفتن تجهیزات به آن مراجعه می‌کرده‌اند و نیز همچنین این قلعه برای در ارتباط مستقیمی با قلعه پرتغالی هرمز قرار داشته است.

 

 دیدنی‌ترین نقاط جزیره قشم (قسمت اول)

قلعه پرتقالی قشم


کشفیات باستان‌شناسان از قلعه پرتغالی قشم

در سال ۱۳۷۸ خورشید احسان یغمایی این قلعه را از زیر خاک بیرون کشید و باعث شد تا چند سال بعد مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گیرد. قلعه‌ای که در پی حفاری‌های شرکت برق در ۵۰۰ متری آن یک تونل زیرزمینی دیگر نیز برایش کشف شد. این تونل مطابق با بررسی‌ها محلی برای فرار کردن فرماندهان بوده است و همچنین از طریق این تونل مهمات‌های جنگی به دیگر قلعه‌ها و منطقه‌ها انتقال داده می‌شده است. این تونل نزدیک به ۳ کیلومتر طول داشته است و امروزه از قلعه پرتغالی تا میدان سعدی شهر قشم است. عده‌ای از باستان‌شناسان می‌گویند این تونل تا نزدیکی غارهای خربس پیش می‌آمده است و نزدیک به ۱۵ کیلومتر طول داشته است.

 

قلعه پرتقالی قشم


تاریخچه قلعه پرتغالی‌ها در ایران

در شروع بازدید از این قلعه‌ها و به طور مشخص قلعه پرتغالی‌های قشم، اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که این قلعه‌ها چرا به وجود آمده‌اند. اگر در جستجوی حقیقت هستید باید بدانید برای زمانی نسبتا طولانی بنادر ایرانی در اختیار پرتغالی‌ها بوده است و آنها برای سیطره‌ی خودشان در این منطقه از جهان قلعه‌هایی را تاسیس کرده‌اند. قلعه‌هایی که هم امنیت آب‌ها و کشتی‌هایشان را تامین می‌کرده است و هم سبب می‎شده است بر مردم کنترل داشته و از شورش آنها جلوگیری کنند. این اتفاق با به قدرت رسیدن صفویان چندان ادامه نیافت. چرا که سپاهیان شاه عباس به رهبری امام قلی خان در ۱۶۲۳ میلادی، به کمک انگلیسی‌ها، پرتقالی‌ها را از این منطقه بیرون کردند و امروزه تنها همین قلعه‌هاست که از آنها باقی مانده است.

 

 معرفی ۳ اقامتگاه بوم‌گردی جزیره قشم 

قلعه پرتقالی قشم


بازدید از قلعه پرتغالی‌ قشم

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در سفر به قشم جدای از خوشگذرانی‌های دریایی و آبی یک تفریح متفاوت انجام بدهید به شما توصیه می‌کنیم از قلعه پرتغالی این جزیره دیدن کنید. بهترین زمان برای بازدید از این قلعه ساعاتی قبل از غروب آفتاب است. چرا که اگر تابستان به این جزیره رفته باشید هوا در آن زمان اندکی خنک‌تر است و جدای از این امر شما می‌توانید غروب خورشید را در این منطقه باشید و تصاویر زیبایی مشاهده کنید. تصاویری که سبب می‌شوند زیباترین عکس‌هایتان در سفر به قشم را بیندازید و در شبکه‌های اجتماعی‌تان آنها را بارگذاری کنید.

 

 ۶ غذای محلی که می‌توانید در قشم نوش جان کنید 

قلعه پرتقالی قشم

۱۵ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران