۹ کشور دنیا با زیباترین سازه‌های معماری به انتخاب سایت Lonely Planet

سرگرمی و تفریح‌ها
۹ کشور دنیا با زیباترین سازه‌های معماری به انتخاب سایت Lonely Planet

اغلب مردم شهرهای مختلف را با بناهایی که درآن وجود دارد به یاد می‌آوند. همه پاریس را ابتدا به برج ایفل می‌شناسد و بعد عنوان شهر عشاق به آن اضافه می‌کنند. بسیاری برای دیدن تاج محل به هند می‌روند و شاید بسیاری مناظر طبیعی در ذهن کسی برای همیشه به یاد نماند، اما همه برج کج پیزا را به یاد می‌آورند.بخش زیادی از صنعت توریسم دنیا بسته به همین بناهایی است که بعضی از زمان‌های دور به جا مانده و بعضی دیگر نیز در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند. بناهایی با معماری خارق‌العاده که زمانی فرانک لوید رایت آن را مادر هنر‌ها نامیده بود.
به همین منظور نشریه Lonely Planet به سراغ ۱۲۰ سازه‌ی خلاقانه دنیا رفت تا آن‌ها را به خوانندگانش معرفی کند. بناهایی که در سراسر دنیا واقع شده‌اند و از سازه‌های جدید تا مقبره‌های باستانی را شامل می‌شوند. این چند نمونه‌ای که در این نوشته می‌آوریم، بعضی از بناهایی هستند که در آن لیست ۱۲۰ تایی آورده شده‌اند.

 

یک‌شب را در هتل‌هایی با معماری عجیب و دیدنی بگذرانید


۱- پترا؛ اردن

ساخته شده بین سال‌های ۴۰۰ قبل از میلاد تا ۱۰۶ بعد از میلاد مسیح


اگر چه بسیاری پترا را به واسطه حضور در فیلم ایندیانا جونز می‌شناسند، اما این بنای زیبا عمق و تاریخی بیش از آن فیلم را در خود دارد. سنگ‌های صورتی-قرمز خاص این منطقه که تنها در اینجا مشاهده خواهید کرد زیبایی‌ خاصی به آن داده و این زیبایی طبیعی تا جلوه‌های معماری از مقبره‌ها تا معابد را شامل می‌شود.

 

 

پترا

 


۲- صومعه گغارد؛ ارمنستان

ساخته شده بین قرن‌ها ۴ تا ۱۳ میلادی


در سفر با تور ارمنستان باید از کلیساهای باستانی این کشور زیبا دیدن کنید. صومعه بی‌نظیر گغارد از سنگ‌های بزرگ و چسبیده به کوهی ساخته شده، گویی بخشی از کوه به این شکل تراشیده شده است، آن هم بالای دره آرات که خود میزبان چندین بنای تاریخی دیگر نیز است. البته داستان‌های زیادی پیرامون این صومعه وجود دارد. مثلا کلیسای کوچکی در دل کوه وجود داشت که گریگوری در قرن ۴ صدای ناله‌ای از دلش می‌شنید و در نهایت این مکان را برای بنای صومعه‌ای به دور آن انتخاب کرد.

 

 طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان 

 

 

صومعه گغارد

 


۳- مسجد ایا صوفیه؛ استانبول

ساخته شد در ۵۳۷ میلادی


هر گردشگری که با تور استانبول سفر کرده باشد حتما این بنای بسیار مهم را دیده است . در تمام نماهایی که از استانبول منتشر می‌شود وجود دارد، یکی از زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود. این بنای تاریخی جدا از جلوه‌های معماری‌اش، دنیایی از داستان و اتفاق را به دوش می‌کشد. از زمان بیزانتین تا موقعی که رمی‌ها را به سمت توحید الهی فرا خواند.

 

 ۵ نقطه‌ی دنج استانبول برای تماشای همه‌ی زیبایی‌های شهر

 

 

مسجد ایا صوفیه

 


۴- کلیسای جامع کاتدرال؛ کاتدرال، انگلستان

ساخته شده در ۱۰۷۳ میلادی


اگر چه این کلیسای جامع، سومین کلیسای بزرگ انگلستان محسوب می‌شود اما بسیاری از جمله جان راسکین که آن را مهم‌ترین اثر معماری بریتانیا می‌داند، کاتدرال را مهم‌ترین کلیسای انگلستان بر می‌شمارند. کلیسایی بیسیار زیبا با سه برج به دورش که بر زمین مسطح اطرافاحاطه دارد و معماری کم‌نظیر داخلی که چشم‌ها را به خود خیره می‌نماید.

 

 

 کلیسای جامع کاتدرال

 


۵- پلورینهو، سالوادور؛ برزیل

ساخته شده در ۱۵۵۰ تا ۱۶۰۰ میلادی


محله قدیمی پلورینهو یا پلو در شهر سالوادور، یک فضای خاص و متفاوت نسبت به دیگر مناطق شهر یا حتی کشور دارد. جایی که با خانه‌های رنگارنگ و شاد احاطه شده و از رنگ‌هایی که عموما در معماری شهری در آن استفاده می‌شود خبری نیست. همین باعث شده کلیت این محله یکی از جاهایی باشد که حتی به واسطه معماری نه چندان پیچیده‌اش، به بخشی ارزشمند در دنیا بدل شود.

 

 دیدنی‌ترین شهرهای جهان که باید با قطار به آنها سفر کنید 

 

 

پلورینهو

 


۶- مسجد شاه، اصفهان؛ ایران

ساخته شده در ۱۶۱۱ میلادی


بسیاری از محققان و هنرمندان دنیا اعتقاد دارند، مسجد شاه زیباترین مسجد ایران است. با موزاییک کاری خاصی که به هفت رنگ انجام شده و خطاطی شگرفی که آن را به یکی از زیباترین بناهای دنیای اسلام بدل کرده است. نمونه‌ای بارز از هنر ایرانی اسلامی که نشان‌گر توجه به جزییات و استفاده از خصایص خاص هنرمندان ایرانی است.

 

 

مسجد شاه

 


۷- Fallingwater؛ پنسیلوانیا، آمریکا

ساخته شده در ۱۹۳۷ میلادی


با نگاه به این ساختمان زیبا، احتمالا ابتدا فکر کنید که آن را چند سال پیش ساخته‌اند. یک سازه‌ی مدرن و زیبا بر روی رودخانه‌ای نسبتا کوچک. زمانی مجله تایم این بنا را زیباترین کار معماری از تلفیق سازه با طبیعت برشمرده بود. این شاهکار معماری قرن بیستم، از سال ۱۹۶۴ به موزه بدل شده است.

 

 ۱۰ شهر پرجمعیت دنیا که شلوغی‌های آنها شما را جادو می‌کند 

 

 

Fallingwater

 


۸- ساختمان ربات شکل بانک آسیا؛ بانکوک، تایلند

ساخته شده در ۱۹۸۷ میلادی


قرار نیست حتما معماری با شکوه یا خارق‌العاده‌ای پدید بیاورید تا مکانی را در ذهن همگان بنشانید، گاهی تنها نیاز است یک ایده خلاقانه داشته باشید و بس. ساختمان بانک آسیاس بانکوک دقیقا همچین خصیصه‌ای دارد. ساختمانی زیبا اما در ظاهر منحصر به فرد که شبیه رباتی غول پیکر در وسط پایتخت شلوغ تایلند جا خوش کرده است.

 

تور تایلند

 

 

ساختمان ربات شکل بانک آسیا

 


۹- دانشکده آموزش اسلامی، دوحه، قطر

ساخته شده در ۲۰۱۵ میلادی


ابتدا که به عکس‌های این مکان نگاه می‌کنید، شاید فکر کنید ماکتی از یک وسیله‌ی نقلیه آینده نگارانه را به تماشا نشسته‌اید، اما در واقع جدا از دانشی که در خود این دانشگاه درس داده می‌شود، معماری این مکان تلقیقی از علم، مدرنیته و دیدگاه‌های اسلامی است. یک شاهکار معماری اسلامی که نشان می‌دهد نیاز نیست هنوز از گنبد و کاشیکاری استفاده کنیم تا به دنیا نشان دهیم بنای ما اثری از هنر اسلامی است.

 

زیباترین شهرهای آسیایی که باید در بهار مسافر آنها شوید

 

 

دانشکده آموزش اسلامی دوحه

 

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

نظرات کاربران