موزه‌هایی برای رویارویی با دنیای جذاب دایناسورها

اطلاعات مفید
موزه‌هایی برای رویارویی با دنیای جذاب دایناسورها

اگرچه پارک‌هایی با تم ژوراسیک که وضعیتی ایده‌آل داشته باشند و در آن‌ها از ماکت‌های جذاب و واقع‌گرایانه استفاده شود خیلی زیاد نیست، با این حال برای دیدن موزه‌هایی که در آن‌ها از بقایا، ماکت‌ها و اطلاعات مفصل از این موجودات نمایش داده می‌شود، در بهترین زمان ممکن در طول تاریخ به سر می‌بریم.

موزه‌های بسیاری در سر تا سر دنیا وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارا هستند. با هم نگاهی به چند نمونه از این موزه‌ها بندازیم.

 


موزه‌های آمریکا


تعداد موزه‌های فوق‌العاده آمریکا در باب دایناسورها آنقدر زیاد است که نمی‌شود تک تک آن‌ها را در لیست آورد، به همین خاطر به صورت موردی هر کدام را نام می‌بریم. موزه تاریخ شیکاگو بدون شک بهترین موزه دایناسوری در تمام دنیاست. با استخوان‌های کامل، محیطی بسیار جذاب و مفرح و بخش‌های علمی عالی. موزه تاریخ نیویرک نیز چیزی کم از شیکاگو ندارد و جزو برترین‌های دنیا محسوب می‌شود و در نهایت موزه کلورادو که در بین موزه‌های دایناسوری آمریکا جزو سومین موزه برتر دنیا و شاید ده موزه برتر دنیا باشد.

 

 

america

 


Jurassic Land، استانبول، ترکیه


بخشی از این مکان علمی و پر از استخوان‌ها، ماکت‌های، تخم‌ها و دیگر بقایای به جا مانده از این موجودات است که به واسطه نمایش و علم آموزی گرد آوری شده‌‌اند و بخش دیگری از آن نیز مربوط به مسائل تفریحی است. از جمله سینمای چهار بعدی، قطارهایی که از میان انواع ماکت‌ها می‌گذرند و دیگر تفریحات این چنینی که برای حضور خانواده‌هایی که به همراه تور استانبول سفر کرده‌اند و از این مکان دیدن می کنند، فوق‌العاده عالی و آموزنده‌ است، مضاف اینکه عملا در منطقه چنین پارکی در این حوضه یافت نمی‌شود.

 

ناب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ناشناخته‌ی استانبول که باید ببینید

 

 

turkey

 


موزه Iziko، کیپ تاون، آفریقای جنوبی


اگر به دنبال بقایای دایناسورهای معروفی همچون تی‌رکس می‌گردید، ازیکو جای خیلی مناسبی برای شما نیست. در عوض در این موزه جذاب، بقایای دایناسورهای کم‌تر شناخته شده‌ای پیدا می‌شود که عمدتا آن‌ها را در همین آفریقای جنوبی و در حین حفاری‌های منطقه‌ای پیدا کرده‌اند.
در این موزه بقایایی از مارمولک‌های ما قبل تاریخ، کوروکودیل‌های عظیم‌ جثه، سالم‌ترین استخوان‌های به جا مانده از هتورودونتوساروس و ... را یافت خواهید کرد که از هم از نظر بصری بسیار جذاب و شگفت انگیزند و هم اینکه بار علمی خوبی برا آن‌ها که به دنبال یافتن اطلاعات کامل‌تری از این موجودات هستند بسیار سودآور خواهد بود.

 

 

caoe-town

 


Museum für Naturkunde، برلین، آلمان


جدا از اینکه این موزه‌ی فوق‌العاده، تعداد بسیار زیادی از باقیمانده استخوان‌های انواع دایناسورها را در خود دارد، میزبان بلندترین بقیایای دایناسوری هم هست که تا الان کشف شده است. این دایناسور در حال ایستاده ۴۱ فوت و ۵ اینچ ارتفاع دارد. مضاف بر اینکه این موزه تنها جایی است که میزبانی یک گونه مارمولک به نام کنتروساوروس را نیز به عهده دارد که در دوره‌های پایانی عصر ژوراسیک زندگی می‌کرده است. به طور کلی چند نمونه فسیل از جانورانی که در اینجا تنها پیدا می‌شوند و بقایای سالم و زیبایی که در این موزه به نمایش در آمده آن را به یکی از پر بازدیدترین موزه‌های دایناسوری دنیا بدل کرده است.

 

 

berlin

 


موزه دایناسوری ژیگونگ، چین


این موزه به واسطه جمعیت چین و البته بازدید کنندگانی که از سراسر دنیا به همراه تور چین به دیدنش می‌آیند، یکی از پربازدیدترین موزه‌های دنیاست. در آن بقایای کامل ۱۸ دایناسور از گونه‌ها و اندازه‌های مختلف به نمایش در آمده و بخش‌های دیگری برای فسیل‌ها و مراکز علمی نیز دارد. بخش‌های تفریحی نیز در این موزه در نظر گرفته شده تا سنین پایین نیز جذب آن شوند.

 

شگفتی‌های چین که تنها باید ببینید تا باور کنید

 

 

china

 


انستیتو سلطنتی علوم طبیعی بلژیک، بروکسل، بلژیک


اگر چه این محل مختص دایناسورها نیست اما به واسطه نمایش ۳۰ فسیل اسکلتی کاملا سالم که در یک سالن بزرگ به نمایش در می‌آید، این مکان را به بزرگ‌ترین سالن اختصاصی دایناسورها در اروپا بدل کرده است. با توجه به سلامت استخوان‌ها، دیدن این دایناسورها تجربه‌ای شگرف برای بازدیدکنندگان خواهد بود. کتاب‌ها، راهنمایی به زبان‌های مختلف و اطلاعات پای فسیل‌ها نیز خود یک کلاس علمی عالی برای هر کسی خواهد بود که به این مکان می‌رود.

 

 

brussel

 


موزه سلطنتی دیرینه شناسی، آلبرتا، کانادا


این موزه بیش از ۱۳۰ هزار فسیل مختلف را در خود جای داده و اساس کارش متمرکز بر دیرینه شناسی است. با اینکه بخش زیادی از این مکان صرف مسائل آموزشی و مباحث جدی پیرامون موجودات پیش از تاریخ می‌شود، اما در عین حال سعی شده فضایی مفرح ایجاد شود تا اشتیاق سنین پایین را نیز به آن جلب می‌کند. معروف‌ترین ماکت این مکان مربوط به یک تیرکس متحرک عظیم‌الجثه‌است که به نمادی برای این موزه بدل گشته.

 

 

canada

 


موزه ملی دایناسوری، کانبرا، استرالیا


بزرگ‌ترین موزه فسیل‌ها و بقایای دایناسوری در استرالیا که به یکی از برترین موزه‌های این چنینی در تمام دنیا بدل گشته است. شیوه نمایش بقایا و اطلاعات مندرج در باب سیر پیشرفت این موجودات در موزه کانبرا به گونه‌ای است که می‌تواند آموزشی کامل در این خصوص برای بازدید کنندگان باشد.

 

 

australia

 

 

یکی از جاذبه‌های این موزه حیات پشتی آن است که به باغ دایناسورها شهرت پیدا کرده، در آن مملو از ماکت‌های فایبرگلاس انواع دایناسورهاست و می‌توان در میان آن‌ها گشت و با هر کدام به عکاسی مشغول شد.

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

نظرات کاربران