هفت عجایب IMAX جهان، سینماهایی که هوش از سرتان می‌برد

سرگرمی و تفریح‌ها
هفت عجایب IMAX جهان، سینماهایی که هوش از سرتان می‌برد

تجربه فیلم‌های روز دنیا در سینماهای کشورهای دیگر، یکی از انگیزه‌های سفر بسیاری از اشخاصی است که هر ساله به واسطه تورهای گردشگری به مقاصد مختلف دنیا می‌‌روند. با این وجود باید در نظر گرفت که سالن‌های متفاوتی در شهرهای مختلف وجود دارد که از تکنولوژی‌های گوناگی استفاده می‌کنند.

 

برای دیدن فیلم‌های روز دنیا به کدام سینماهای استانبول برویم؟

 

 

تکنولوژی IMAX یکی از آن‌هاست که با فریم‌های بزرگ‌تر و هزینه‌های بیشتر، کیفیت و عمق تصویر بهتری را ارائه می‌کند. سالن‌های کمی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، اما در میان آن‌ها چند نمونه وجود دارند که از هر نظر سالن‌هایی خاص و متفاوت هستند. سالن‌هایی از همه بزرگ‌تر، بهتر، با کیفیت‌تر و از همه مهم‌تر با سازه‌هایی زیبا و متفاوت!

 

Cinesphere، تورنتو، کانادا


کمپانی IMAX و صاحب امتیاز این تکنولوژی یک شرکت کانادایی است، پس اصلا دور از انتظار نیست که اولین سالن عظیم در این کشور و در سال ۱۹۷۱ بنا شده باشد. Cinesphere گنجایشی بالغ بر ۷۵۲ نفر دارد و پرده‌ی آن ۱۹۰۰ سانتیمتر طول و ۱۸۲۸ سانتیمتر ارتفاع دارد و کلیت بنا نیز به صورت یک گنبد سفید درخشان طراحی شده. این سینمای بسیار زیبا که در جایی برکه مانند بنا شده چند سالی برای بازسازی تعطیل شد و یک سال قبل در نوامبر ۲۰۱۷ بازگشایی شد و حالا به یکی از بهترین سالن‌های IMAX دنیا و صد البته از زیباترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود.

 

cinesphere

 

 

L'Hemisferic، والنسیا، اسپانیا


وقتی قرار شد والنسیا به عنوان پایتخت هنر و علم اسپانیا شناخته شود، پایه چنین سینمایی نیز در شهر گذاشته شد. اگر این بنای با شکوه را زیباترین سالن سینمای دنیا ندانیم، بدون شک بین زیباترین‌ها قرار خواهد گرفت. یک سازه بسیار با شکوه به شکل چشم که در بخش از فضای خشک شده رودخانه بنا شده و بزرگ‌ترین پلنتاریوم اروپا نیز دو برابر وسعت بیشتری دارد. جدا از ظاهر این سیما و پرده‌های بسیار با کیفیت IMAX، L'Hemisferic موهبت‌های دیگری نیز در دل دارد. برای مثال از نظر هزینه‌ای بسیار ارزان محسوب می‌شود و مراجعه کنندگان نیز می‌توانند با استفاده از هدفون‌های مخصوص به چند زبان دوبله شده فیلم دسترسی داشته باشند.

 

 

l-hemisferic

 

 

Darling Harbour، سیدنی، استرالیا


این سالن سینما در یک از بهترین مناطق سیدنی واقع شده است و اگر چه زیبایی و جلوه‌ی دیگر سالن‌های یاد شده را ندارد اما به عنوان بزرگ‌ترین پرده آیمکس دنیا جزو سینماهای مهم محسوب می‌شود. این سالن که ۵۴۰ صندلی دارد، اگر چه از این نظر کمی عقب‌تر از سالن‌های دیگر است اما در فضایی لوکس پرده‌ای به عظمت ۳۶۰۰ سانتیمتر در ۲۹۴۰ سانتیمتر دارد. پروژکتوری که بتواند این تصویر را ایجاد کند به دو لامپ ۱۵۰۰ وات مجهز و سیستم خننک‌کننده آن در هر دقیقه ۱۶۰۰ مترمکعب هوا و ۳۶ لیتر آب را به دور لامپ پمپ می‌کند! حتی سیستم صدای فراگیر ۱۵هزار واتی این سالن نیز صدایی شگرف را به گوش شما می‌رساند. بسیاری از ستارگان سینما با رفتن به این سالن از کیفیت بالای تصویر و صدا و همچنین خود سالن به وجد آمده و در تعریفش نوشته‌های متنوعی منتشر کرده‌اند.

 

 

darling-harbour

 

 

Futuroscope، پوتیر، فرانسه


سازه‌ی این سالن به پست‌مدرن‌ترین حالت ممکن طراحی شده و انعکاس پارک اطراف آن در بدنه‌ی زیبای بنا، جلوه‌ای فوق‌العاده به آن بخشیده است. اما غیر از ظاهر بسیار منحصر به فردش، Futuroscope به یک دلیل بزرگ از جمله معروف‌ترین سالن‌های IMAX به حساب می‌آید و آن هم دارا بودن تمام مدل‌های سالن IMAX به صورت یک جا است. تنها سالنی که هم IMAX معمولی، گنبدی، سه بعدی، سه بعدی گنبدی و فرش پرنده را در خود دارد. در مدل آخر یک تصویر نیز در کف سالن پدید می‌آید تا حس سبکی پرواز در بیننده ایجاد شود.

 

 

futuroscope

 


Golden Snail، جاکارتا، اندونزی


احتمالا این بنا یکی از معدود سالن‌های معروف سینمای دنیا باشد که به شکل یک موجود زنده طراحی شده و در سفرتان با تور اندونزی لازم است یکبار به دیدن آن بروید. این بنا به شکل حلزون سیب طلایی در نظر گرفته شده که سمبل کشور اندونزی نیز می‌باشد. این سالن بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱، بزرگ‌ترین سالن IMAX دنیا محسوب می‌شد و با دارا بودن ۹۳۰ صندلی هنوز هم بیشترین گنجایش بیننده را دارد. از این سینما برای پخش مستندهایی درباره زیبایی‌های این کشور بسیار استفاده شده است، اما عجیب اینکه هیچ کدام از این مستندها درباره حلزون سیب طلایی نبوده.

 

 

golen-apple-snail

 


Wanda، پکن، چین


پکن قبلا چند سالن کوچک IMAX داشت، اما با قراردادی که چند سال قبل امضا شد، طی چند سال چندین سالن جدید در این کشور ساخته شده و خواهد شد که یکی از آن‌ها Wanda پکن بود. سالنی با شکوه و بسیار زیبا در قلب پکن که در بسیاری از روزها ظرفیت کامل خود را پر می‌کند و از جمله پرترددترین سالن‌های سینمای دنیا محسوب می‌شود. حتما در سفر خود با تور چین برای دیدن یک فیلم خوب در این سالن ها وقت بگذارید.

 

 

wanada

 


VOX، دبی، امارات


این بار در مورد یک سالن خاص صحبت نمی‌کنیم و در مورد مجموعه‌ای از سالن‌ها حرف می‌زنیم. دبی در استفاده از تکنولوژی‌های برتر هیچ خصاصتی ندارد و سالن‌های VOX از نظر تکنولوژی استفاده شده در پرده‌ها و همچنین کیفیت صدا و صندلی‌ها بدون شک برترین محسوب می‌شود. تجربه‌ای تکرار نشدنی برای هر کس که در سفر خود با تور دبی،  به این سالن‌ها می‌رود تا فیلم‌های موجود را در هر مدلی از IMAX تماشا کند.

 

 

vox

۰۵ اسفند ۱۳۹۶

نظرات کاربران