سفری نوروزی به کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند

سرگرمی و تفریح‌ها
سفری نوروزی به کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند

 نوروز کهن‌ترین جشن به جا مانده از ایران باستان است که امروزه در فهرست سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت رسیده است. این جشن هر ساله در اولین روز فصل بهار در ایران برگزار می‌شود و گستره‌ی آن فقط محدود به ایران نیست، بلکه بسیاری از کشورهای منطقه نیز به مانند ما هرساله این آیین و جشن را برپا می‌دارند. اگر به دنبال آن هستید که در فرصت مناسب تعطیلات نوروزی یک سفر عالی به کشورهای دور و اطرافمان داشته باشید در این مقاله‌ی کوتاه همراه ما باشید تا با هم سفری نوروزی به کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند داشته باشیم.


۱- گرجستان
با تورگرجستان به سرزمینی در مرز مابین اروپا و آسیا سفر کنید . مردم گرجستان قبل از آنکه به دین مسیحیت گرایش پیدا کنند و این دین به عنوان مذهب رسمی این کشور انتخاب شود، پیرو کیش و آیین زرتشت بوده‌اند. سند این ادعا را می‌شود در آتشکده‌های پر شمار این کشور جستجو کرد. بنابراین نوروز در بافت فکری، فرهنگی مردمان گرجستان جایگاه ویژه‌ای دارد اگرچه کریسمس همچنان مهم‌ترین عید مردمان این کشور به حساب می‌آید.و گردشگران بیشماری برای تعطیلات کریسمس و ورزش‌های زمستانی به گرجستان سفر می کنند. از سال ۲۰۱۰ تا کنون که به دستور میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور وقت این کشور، عید نوروز به عنوان عید ملی در گرجستان اعلام شده است،با تورگرجستان نوروز۹۷ را با شور و حرارتی بیشتر نسبت به سال قبل در این کشور ودر کنار دیگر گردشگران برگزار کنید.

 

 

نوروز در گرجستان

 


۲- تاجیکستان
اغلب جمعیت ۹ میلیون نفری کشور تاجیکستان را مردمانی تشکیل می‌دهند که به لحاظ فرهنگی بسیار به ما ایرانی‌ها شبیه هستند. هر ساله در فصل بهار و اولین روز آن، جشن عید نوروز با شور و هیجان زیادی از سوی مردمان این کشور برگزار می‌شود. در ایام نوروز اگر شما به این کشور سفر کنید، مردم را در حال رفت‌وآمد و دید و بازدید از یکدیگر می‌بینید. بازارهای شلوغ و پر رونق، خرید و فروش لباس‌های شیک و شهرهای رنگ‌آمیزی و نورپردازی شده دستاورد ویژه‌ی کسانی‌ست که در نوروز به این کشور پا می‌گذارند.

 

 

نوروز در تاجیکستان

 


۳- جمهوری آذربایجان
جمهوری آذربایجان تنها کشورغیر فارسی زبان در سراسر دنیا است که جشن نوروز هر ساله خیلی با دقت و جزئیات در آن برگزار می‌شود با تورباکو نوروز۹۷ به این شهر که مقصد گردشگری برای سلایق مختلف ایرانیان است سفر کنید. در این کشور خانه‌تکانی، دورهمی، رقص و پایکوبی، خردید لباس‌های نو، همه و همه از رسوماتی است که در ایام سال نو و نوروز انجام می‌شود. جمهوری آذربایجان در سال‌هایی که جزو اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آمد نمی‌توانست جشن نوروز را برپا کند اما پس از فروپاشی حزب و استقلال این کشور، جشن نوروز هر ساله در آن برگزار می‌شود. بد نیست بدانید مردمان این کشور به مانند ما هر ساله روز عید سبزی‌پلو با ماهی غذای اصلی‌شان است و نیز در چهارشنبه‌ی آخر سال مانند ما جشن چهارشنبه سوری برگزار می‌کنند.

 

 

نوروز در آذر بایجان

 


۴- ترکیه
 ترکیه در چند سال اخیر به یکی از مهم ترین قطب های گردشگری دنیا تبدیل شده است  با توراستانبول در نوروز به این شهر سفر کنید و دردل مراسمٰ‌ها و جشن‌ها تعطیلات متفاوتی را تجربه کنید. ترکیه در سال‌های نه چندان دور، ممنوعیت برگزاری جشن نوروز را در کشورش اعمال می‌کرد اما در سال‌های اخیر نوروز توسط اقلیت مردم و در شهرهای مختلف این کشور جشن گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید جشن نوروزی سرشار از انرژی در این کشور داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم با توراستانبول نوروز۹۷  به محله‌ها و شهرهای کردنشین در این کشور بروید. در این محله‌ها و شهرها نوروز با جشن‌ها و رقص‌های جمعی همراه است.

 

 

نوروز در ترکیه

 


۵- قزاقستان
شب سال نو و روز سال نو در قزاقستان یک روز ویژه و خاص است. در شب سال نو مردمان این کشور دو عدد شمع در بالای خانه‌اش روشن می‌کنند و در روز سال نو اکثر افراد لباس سپید به تن می‌کنند. در قزاقستان روز نوروز یک روز مقدس و بسیار مهم است که خیلی از مردمان این کشور معتقدند مقدرات یک سال افراد در این روز رقم می‌خورد. در این روز دختران این کشور غذای ویژه‌ای به نام اویقی‌آشار می‌پزند و آن را برای کسانیکه دوست‌شان دارند می‌برند.

 

 

نوروز در قزاقستان

 


۶- روسیه
چند سالی می‌شود که کشور روسیه برای ایجاد یک پیوند فرهنگی قوی میان خودش و پارسی‌زبانان در روز سال نو، در شهرهای بزرگش و در مراکزی خاص، جشن سال نو را برگزار می‌کند. هر ساله در سن‌پترزبورگ و خانه‌ی جوانان این شهر جشن عید نوروز با شور و هیجان زیادی برگزار می‌شود و هر سال نسبت به سال قبل این جشن بازدیدکنندگان و مخاطبان بیشتری دارد.

 

 

نوروز در روسیه

 


۷- افغانستان
مردمان کشور افغانستان به مانند ما هر ساله جشن نوروز را با آداب خاصش برگزار می‌کنند. در بعضی از شهرهای این کشور جشن نوروز تا چهل روز به درازا می‌کشد و برخی از افراد برای گرفتن حاجت‌های خود در این ایام به چله می‌نشینند. شهر بلخ افغانستان در این روزها یکی از دیدنی‌ترین شهرهای این کشور است چرا که شهروندان این شهر طاقچه‌ها و پشت‌بام خانه‌های خود را با گل‌های سرخ رنگ تزئین می‌کنند.

 

 

نوروز در افغانستان

۲۱ آذر ۱۳۹۶

نظرات کاربران