با انجام این موارد یک سفر بی‌دردسر و هیجان‌انگیز با کودکان داشته باشید

سفر با کودکان
با انجام این موارد یک سفر بی‌دردسر و هیجان‌انگیز با کودکان داشته باشید

تا اسم سفر با کودکان می‌آید شاید اولین چیزی که به ذهن والدین خطور می‌کند تصویر یک سفر پر دردسر و سخت است. سفری که هیچ هیجان خاصی درش نیست، هر جایی را نمی‌شود رفت برای بازدید و دائم باید مواظب کودکان بود که یا خراب‌کاری نکنند و یا مریض نشوند. اما آیا همیشه سفر با کودکان چنین است؟ سفر با کودکان نمی‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد و نگرانی‌ها و استرس‌های والدین را به حداقل مقدار خود برساند؟
اگر می‌خواهید تصویر ذهنی خود از سفر با کودکان را تغییر بدهید و به دنبال آن هستید که یک سفر هیجان‌انگیز و بی‌دردسر را به همراه کودکان خود تجربه کنید، در این مقاله‌ی کوتاه همراه ما باشید تا با گوشزد کردن نکات و راهکارهای خیلی ساده، تصور ذهنی شما از سفر با کودکان را عوض کنیم و مقدمات لازم برای انجام یک سفر خانوادگی مطلوب را برایتان فراهم آوریم. سفری که تا سال‌ها یاد و خاطره‌ی شیرینش در ذهن‌تان باقی خواهد ماند.


 پذیرش واقعیات و تقسیم‌بندی مسئولیت‌ها
چه بخواهید و چه نخواهید باید این امر را بپذیرید که بچه‌ها شیطنت‌های خاص خودشان را دارند. بنابراین نباید مقابل هر کدام از اعمال آنها که از این امر ناشی می‌شود سریع واکنش‌های پرخاشگرانه نشان بدهید. در طول سفر باید سعی کنید همیشه آرامش خودتان را حفظ کنید و نکاتی را که برای سفر آسان و راحت با کودکان وجود دارد را رعایت کنید و خیلی اوقات هم‌پای شیطنت‌های آنها پیش بیایید. چرا که در این سفر علاوه بر شما باید به آنها هم خوش بگذرد. بنابراین در طول سفر سعی کنید مراقبت خود از کودکان را افزایش بدهید تا بیمار نشوند و در عین حال آزادی عمل آنها را هم نسبت به قبل از سفر بیشتر کنید. برای انجام این کار والدین حتما باید به یکدیگر کمک کرده و قبل از انجام سفر مسئولیت‌های مختلف را میان خودشان تقسیم‌‌بندی کنند.

 

کودکان


سرگرمی علاج هر کج خلقی و بی‌حوصلگی
بالا بروید، پایین بیایید، باید این نکته را بدانید که شما موظفید در طول سفر کودکان‌تان را سرگرم کنید. نمی‌شود شما به فکر خوش‌گذرانی خودتان باشید و او حوصله‌اش سر برود. حوصله سر رفتن کودک یعنی نق زدن، پرخاشگری و تلخ کردن سفر به کام والدین. بنابراین با راهکارهای خیلی ساده سعی کنید در طول سفر او را سرگرم نگه دارید. این راهکارها می‌تواند از خریدن اسباب‌بازی‌های جدید باشد تا همراه آوردن فیلم‌ها و کارتون‌های مورد علاقه‌ی او و یا می توانید آنها را به پارک‌های مخصوص کودکان ببرید برایشان قصه بگویید بازی کنید.

 

خرید اسباب بازی برای کودکان

 


حفظ سلامتی کودک ضامن خوشایندی سفر
واضح است که کودکان توان بدنی بزرگسالان را ندارند. بنابراین بیشتر در معرض خستگی‌ها و مریضی‌ها هستند. اگر می‌خواهید سفر به شما خوش بگذرد بیشتر حواس خود را معطوف به حفظ سلامتی آنها بکنید. برای این کارحتما یک بسته کمک‌های اولیه مخصوص کودک به همراه داشته باشید و هر غذایی که از تمیزی و سالمی آن اطمینان ندارید به او ندهید، پیش از هر وعده‌ی غذایی دست‌های او را بشویید و ضد عفونی کنید، بهتر است  برای تغذیه مناسب کودک خوددر سفر برنامه ریزی کنید چند دست لباس، مخصوصا لباس‌های گرم برای او بردارید، قرص‌ها و داروهای ضروری مانند تب‌برها، داروهای ضد تهوع و دل‌درد را همراه خود داشته باشید، لوسیون‌های خارش حشرات و پمادهای ضد سوختگی را با خودتان به سفر ببرید و نیز به یاد داشته باشید که لباس‌های او را تند، تند عوض کنید.

 

 

کودکان در سفر

 


حس ماجراجویی را درون آنها تحریک کنید
اگر سن کودکان شما بالای سه سال است درباره‌ی مکانی که می‌خواهید به آن سفر کنید با آنها حرف بزنید و تلاش کنید از چیزهایی بگویید که برای آنها می‌تواند جذاب باشد. سعی کنید پیش از سفر حس ماجراجویی آنها را تحریک کنید و در طول سفر با رفتن به مکان‌های جدید و تازه به این حس آنها پاسخ مناسب را بدهید. در طول سفر شما باید به بازدید از مکان‌هایی بروید که که نه تنها برای خودتان که برای کودکان هم جذاب باشد. باغ‌وحش‌ها و شهربازی‌ها خیلی بیشتر از پاساژها و مرکزخریدها برای کودکان جذاب هستند. اما اگر کودک زیر سه سال به همراه دارید بهتر است بدانید که در طول سفر به چیزهایی نیاز پیدا می‌کنید تا از قبل همه چیز را آماده کنید . این نکته‌ی مهم را به یاد داشته باشید که در سفر، بچه‌ها مانند چمدان‌های شما نیستند که به هرکجا بخواهید دنبال خودتان بکشانید. بنابراین به خواسته‌هایش به صورت جدی توجه کنید.

 

 

ماجراجویی کودکان در سفر

 


سفر با کودکان فقط سفر تفریحی نیست بلکه آموزشی هم باید باشد
هر بار با کودکان سفر می‌کنید این نکته را در ذهن داشته باشید که سفر با آنها فقط یک سفر تفریحی نیست که باید یک سفر آموزشی هم نیز باشد. اگر این نکته را مد نظر قرار بدهید آن وقت شاید ساعت‌ها در پاساژ گشتن برایتان بی‌اهمیت شود. در طول سفر با کودکان به فکر این باشید که دست‌آورد فرزند شما از این سفر چه خواهد بود. این اندیشه در انتخاب‌ مکان‌های گردشگری در طول سفر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

سفر با کودکان

 


این موارد نکات خیلی ساده‌ای هستند که اگر پیش از سفر و در طول سفر به آنها اندیشه کنید، مطمئن باشید سفر شما به همراه کودکان‌تان جای آنکه یک سفر بی‌رمق و پر دردسر باشد، یک سفر پر هیجان‌ و شگفت‌انگیز خواهد شد.

۱۳ آذر ۱۳۹۶

نظرات کاربران

سمانه

سلام با پسر یک سال و نیمه مجبورم برم کیش. تو این وضع کرونا استرس دارم دلواپسم