در سفر به طبیعت در کجاها چادر بزنیم؟

اطلاعات مفید
در سفر به طبیعت در کجاها چادر بزنیم؟

خوابیدن زیر چادر، در هوایی آزاد و درحالیکه می‌توان صدا رسای طبیعت و موجوداتش را شنید، یکی از شوق‌هایی‌ست که خیلی‌ها را خانه به دوش می‌کند. کمپ زدن یا همان بر پا کردن چادر برای اقامت موقت در مکانی زیر سقف آسمان، یکی از راهکارهایی‌ست که امروزه خیلی‌ها برای فرار از زندگی شهری، در آخر هفته‌ها برمی‎‌گزینند. بعضی‌ها با چادرشان می‌روند در مکان‌هایی عمومی که مخصوص این کار آماده شده است و بعضی‌ها می‌روند به جاهای بکر و دنج. دل کوهستان  و جنگل، قلب کویر و دشت. پس اگر شما هم جزو دسته‌ی دوم هستید و یا می‌خواهید باشید، در این مقاله‌ی کوتاه همراه ما شوید تا به ارائه‌ی نکاتی پیرامون مکان‌های مناسب برای کمپ زدن بپردازیم.    ‌

 

۱- جایی دنج انتخاب کنید
اگر به دل طبیعت رفته‌اید، برای چادر زدن و احیانا شب مانی، جایی دنج را انتخاب کنید.  جای دنج یعنی جایی خلوت و آرام که چشم‌انداز زیبایی داشته باشد، به دور از رفت‌وآمد عموم مردم باشد، به آب نزدیکی داشته باشد و نیز امن باشد.

 

 

]چادر زدن در طبیعت

 

 

شما برای کمپ‌زدن نباید جایی را انتخاب کنید که در معرض حیوانات وحشی، باد و طوفان، سیلاب و خطر سقوط سنگ و بهمن باشد. شما به دل طبیعت زده‌اید تا آرامش را تجربه کنید، بنابراین با کمپ زدن در جایی نا امن نباید خود را به تشویش و اضطراب بیندازید.
 


۲- در مسیر باد قرار نگیرید
باد مسئله‌ی مهمی در پیدا کردن مکان مناسب برای کمپ زدن می‌باشد. شما باید منطقه‌ای را برای برپایی چادرتان انتخاب کنید که از باد ایمن باشد و در مسیر آن قرار نگیرد. این مسئله هنگامی که به کوهستان برای کمپ زدن می‌روید اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 

 

چادر زدن در طبیعت

 

 

بادهای کوهستان معمولا شدید و بی‌رحم‌اند. پس سعی کنید هنگامی که به مناطق کوهستانی می‌روید، برای کمپ زدن زیاد به ارتفاعات نروید و جایی را انتخاب کنید که در پناه باشید. اغلب چادر زدن در پناه صخره‌هایی که باد نمی‌گیرند مناسب می‌باشد و همچنین پیشنهاد می‌شود برای کمپ‌زدن در مناطقی که بادخیز می‌باشند، از چادرهایی با ارتفاع کوتاه استفاده کنید.
   


۳- در بستر رودخانه اطراق نکنید
شما برای کمپ زدن، باید جایی را انتخاب کنید که فاصله‌‌ی امن‌اش با رودخانه حفظ شده باشد. بدترین مکان‌ها برای کمپ زدن، نقاط مجاور دریاچه‌ها و رودخانه‌هاست. در این مکان‌ها شما خطر مواجه شدن با سیلاب‌ها را دارید.
 

 

 

چادر زدن در طبیعت

 


۴-  بر سطوح صاف کمپ بزنید
جایی که برای چادر زدن انتخاب می‌کنید، بهتر است از هرگونه سنگ و بوته و علف‌های بلند در امان باشد. زمین‌های نرم خاکی و ماسه‌ای مسطح بهترین انتخاب هستند. زیرا به کف چادر صدمه‌ای وارد نمی‌کنند و نیز هنگام دراز کشیدن و استراحت، وضعیت مناسبی برای شما به وجود می‌آورند.


۵- چادرتان را در فضایی وسیع برپا کنید
شما به طبیعت آمده‌اید تا در فضایی وسیع و راحت به استراحت بپردازید. فضاهای کوچک خلق‌تان را تنگ می‌کند. شما باید جایی را برای چادر زدن انتخاب کنید که فضای مناسب و کافی در اختیار شما قرار بدهد. تا اگر خواستید بتوانید

 

 

چادر زدن در طبیعت

 

در نزدیکی‌اش آتشی بر پا کنید، به بازی‌های دروهمی و گروهی بپردازید، چادرتان را از زیر آفتاب به سایه بکشانید، میز و صندلی پیک نیک‌تان را علم کنید و یا کارهای دیگری از دست انجام بدهید.


۶- در صورت بروز شرایط خاص، محل کمپ را به تسخیر خودتان درآورید
زیبایی طبیعت بر آن است که هیچ چیز در او پایدار نیست. از جمله شرایط جوی و آب و هوا. بنابراین اگر در مکانی آفتابی رفتید و چادر زدید و بعد به ناگهان باران گرفت، هول نشوید و نخواهید سریع برگردید، بلکه سعی کنید محل کمپ‌تان را به تسخیر خود درآورید.

 

 

چادر زدن در طبیعت

 

 

مثلا در صورت بارش باران، سعی کنید با گود کردن اطراف چادر، از نفوذ آب به درون آن جلوگیری کنید و یا در صورت وزش باد به صورت ناگهانی، سعی کنید چادرتان را به پناهگاهی در همان نزدیکی محل کمپ‌تان بکشانید و درب چادرتان را طوری قرار دهید که رو به جهت وزش باد، باز و بسته نشود.  


۷- در برخی جاهای خاص به هیچ عنوان کمپ نزنید
از چادر زدن در گوسفند سراها که غالبا دارای سنگچین هستند و محل زندگی کنه‌ها و دیگر جانوران موذی می‌باشند پرهیز کنید.
از چادر زدن در زمین‌های که علف‌های بلند دارند و احتمالا مار و یا دیگر خزندگان خطرناک در لا به لای آنها یافت می‌شوند پرهیز کنید.
از چادر زدن در زمین‌های مرطوب خودداری کنید.
از چادر زدن در زمین‌هایی که برف نرم دارند پرهیز کنید و در صورت ضرورت برای کمپ زدن در این مکان‌ها، حتما در ابتدا و پیش از برپایی چادر، برف‌ها را بکوبید.
از چادر زدن در جاهای پر رفت و آمد و مسیرهای عمومی خودداری کنید.
از چادر زدن در مکان‌هایی که تحت نظارت محیط بانی نمی‌باشند خودداری کنید.

۱۶ مهر ۱۳۹۶

نظرات کاربران