استانبول؛ شهر فستیوال‌ها رنگ‌، هنر و بازار

سرگرمی و تفریح‌ها
استانبول؛ شهر فستیوال‌ها رنگ‌، هنر و بازار

امروزه شهرها و کشورهای دنیا تنها به تاریخ و قدمت و یا مراکز گردشگری‌ و تفریحی‌شان شناخته نمی‌شوند؛ بلکه امروزه شهرها بیشتر به فستیوال‌ها، جشنواره‌ها، آیین‌های جمعی، مراسم بزرگ فرهنگی و هنری و به طورکلی به رویدادهایی که درونشان اتفاق می‌افتد و می‌گذرد شناخته می‌شوند. رویدادهایی که غالبا سالانه برگزار می‌شوند و مانند نام، به یک شهر یا کشور هویت می‌بخشند. رویدادهایی که غالبا در زمان‌های از پیش تعیین شده و مشخص اتفاق می‌افتند و آدم‌ها را در سراسر دنیا برای شرکت کردن درونشان بی‌تاب می‌کنند.

همراه ما باشید تا با هم سری به تور استانبول ، شهر رنگ‌ها و هنرها و بازارها در کشور ترکیه بزنیم و رویدادها و فستیوال‌های درجه یک و معروف این شهر را با هم مرور کنیم تا ببینیم چگونه این فستیوال‌ها هویت این شهر تاریخی را رقم می‌زنند.  


۱- فستیوال هیدیِرلِس
فستیوالی که در فصل بهار برپا می‌شود تا مردم شروع دوباره‌ی این فصل را جشن بگیرند. نقش‌آفرین اصلی این فستیوال مردم هستند و هم آنها هستند که در پی بازسازی آیین‌های کهن در خیابان‌های شهر به رقص و شادی می‌پردازند.

 

 

 فستیوال هیدیِرلِس در استانبول

 

 

این فستیوال که در اواخر ماه می هرسال برگزار می‌شود معمولا مردم منطقه‌ی فاتح و آهیرکاپی شهر استانبول را در خیابان دور هم جمع می‌کند تا چند روزی آنها را به صورت شبانه‌روزی در رنگ و زیبایی و موسیقی و ریتم و رقص گم کند.

 

 

 فستیوال هیدیِرلِس در استانبول

 

 

از اتفاقات سنتی که مردم در این فستیوال انجام می‌دهند می‌توان به روشن کردن آتش و پریدن از روی آن و نیز نوشتن آرزوها بر روی برگه‌های کاغذ و سپردن آن به آب روان یا گره زدن آن به درخت آرزوها اشاره کرد.

 

 

پریدن از آتش در فستیوال هیدیِرلِس در استانبول

 

 

البته رقم زدن این اتفاقات برای ما ایرانی‌ها خیلی غریب نیست. چرا که ما نیز شبیه به این کارها را هرساله در فصل بهار و در برپایی آیین نوروزی خودمان انجام می‌دهیم.

 

 

 فستیوال هیدیِرلِس در استانبول

 

 

پیشنهاد می‌شود اگر در بین رسم‌ها و سنت‌های ایرانی و ترکی به دنبال تفاوت‌ها و اشتراکات هستید، حتما در اواخر ماه می هر سال سری به شهر استانبول بزنید و این فستیوال بزرگ را که از فستیوال‌های مردمی درجه یک دنیا به حساب می‌آید تجربه کنید.


۲- فستیوال خرید استانبول     
استانبول با مراکز خرید بی‌شمار و بازارهای سنتی‌ زیبایش یکی از اصلی‌ترین شهرها و مراکزخرید دنیا به حساب می‌آید.

 

 

فستیوال خرید در استانبول

 

هر ساله در این شهر فستیوال‌هایی تحت عنوان فستیوال خرید برگزار می‌شود که در آن اجناس و کالاها با قیمت‌های تخفیف‌دار و ارزان به صورت ویژه ارائه می‌شوند.

 

 

فستیوال خرید در استانبول

 

البته ناگفته نماند که در روزهای برگزاری این فستیوال، تخفیفات ویژه فقط شامل کالاها نمی‌شوند، بلکه هتل‌ها، رستوران‌‎ها، شهربازی‌ها، نمایش‌ها و کنسرت‌ها نیز شامل این تخفیفات هستند. خیابان استقلال استانبول در این روز که انباشته می‌شود از مردم و رنگ‌ها و کالاها بسیار دیدنی است.


فستیوال خرید در استانبول

 

این فستیوال معمولا در روزهای ماه ژوئن برگزار می‌شود و بعضی مراکزخرید در زمان برپایی این فستیوال به صورت شبانه روزی باز هستند.


۳- فستیوال جاز استانبول
اگر اهل هیجان و موسیقی هستید، اگر اهل جاز و بلوز هستید، هرسال اول ژوئیه رفتن به استانبول و شرکت در این فستیوال را فراموش نکنید.

 

 

فستیوال جاز استانبول

 

 

فستیوالی که هرسال اکثر بزرگان سبک جاز دنیا را به خود می‌کشاند تا در این شهر کنسرت برگزار کنند. در تاریخچه‌ی این فستیوال می‌گویند در سال ۱۹۸۴  در میان جشنواره‌ای موسیقایی که در این شرکت برگزار شده بود، چیک کوریا و استیو کوجالا کنسرتی از موسیقی جاز برگزار کردند که بسیار مورد توجه مردم این شهر قرار گرفت تا آنجا که از آن سال به بعد، مردمان ترک، هرساله فستیوالی برای این نوع موسیقی برگزار می‌کنند.

 

 

فستیوال جاز استانبول

 

 

از آلدی میورا، اریک کلپتون، استینگ، آلیشیا کیز، دیانا کرال، جون بائز، کیت جرت، نورا جونز و استیو کاستلو می‌توان به عنوان موسیقی‌دان‌های سرشناس نام برد که در این فستیوال شرکت کرده‌اند.

 

 

فستیوال جاز استانبول

 

این فستیوال هرساله غالبا در ۱۸ روز و بعد از اختتامیه‌ی فستیوال خرید، برگزار می‌شود.
 


۴- جشنواره فیلم مستقل اِی.اِف.اِم
جشنواره‎ای که در اواسط فوریه‌ی هر سال، در تالار تئاتر اِی.اِف.اِم برگزار می‌شود و فیلم‌های فیلمسازان مستقل سراسر دنیا  به نمایش گذاشته می‌شود. اگر علاقه‌مند به فیلم‌های خاص و سینما هستید شرکت کردن در این فستیوال خالی از لطف نیست و بد نیست بدانید نوری بیگله جیلان، فیلمساز بزرگ ترک زبان نیز غالبا در این فستیوال شرکت می‌کند.


۵- جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم استانبول
قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌ی سینمایی کشور ترکیه است که هرساله در ماه آوریل، در شهر استانبول برگزار می‌شود.

 

 

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم استانبول

 

 

هدف از برپایی این جشنواره بررسی دستاوردهای سینمای ترکیه در طی یک سال است. بنابراین اگر علاقه‌مند به سینما، خصوصا فیلم‌های ترک زبان هستید شرکت در این جشنواره می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان باشد.
 


۶- فستیوال مولانا
بین دهم تا هفدهم سپتامبر، هرساله در روزهای پاییزی جشنواره‌ای در شهر قونیه برگزار می‌شود که هرساله تعداد زیادی از گردشگران دنیا، از جمله ایرانیان را به سوی خودش می‌کشاند.

 

 

فستیوال مولانا

 

 

فستیوال مولانا که به رقص درویشان یا فستیوال سماع معروف است قدمتی ۷۵۰ ساله دارد که در آن عده‌ای درویش، با ردایی سپید، یک دست رو به آسمان و یک دست رو به زمین، دور خود می‌چرخند و سالگرد یگانگی مولانا با معبودش را جشن می‌گیرند.

 

 

فستیوال مولانا

 

 

درست است که شهر قونیه با استانبول حدود ۷۰۰ کیلومتر فاصله دارد اما اگر در روزهای پاییزی، میان دهم تا هفدهم سپتامبر به استانبول سفر کردید، حتما سری هم به این فستیوال بزنید.

 

 

فستیوال مولانا

 

۷- فستیوال معماران جوان  
این فستیوال توسط موزه‌ی هنرهای معاصر استانبول هر دو سال یکبار در تابستان برگزار می‌شود و هدف از برپایی آن کشف استعدادهای معماران جوان است تا طرح‌هایی موافق با مسائل زیست محیطی ارائه دهند.

 

 

فستیوال معماران جوان در استانبول

 

هر دوسال یکبار معماران جوان زیادی از آسیا و اروپا مهمان این فستیوال هستند.

 

فستیوال معماران جوان در استانبول

 

۸- فستیوال ادبی تانپینار
این فستیوال هر دوسال یکبار از سپتامبر تا نوامبر برگزار می‌شود و طی آن زمینه‌ی گفتگو و تعامل میان ادیبان و هنرمندان سراسر دنیا با یکدیگر فراهم می‌شود.

 

 

فستیوال ادبی تانپینار

 

 

این فستیوال پر است از نشست‌ها بینافرهنگی و هنری مختلف که موسسه‌ی فرهنگ و هنر استانبول آن را سازماندهی می‌کند.  

۹- فستیوال کتاب استانبول
این جشنواره بزرگترین رویداد در زمینه‌ی کتاب کشور ترکیه است که از سال ۱۹۸۲ تا کنون هرساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود.

 

 

فستیوال کتاب در استانبول

 

 

ادبیات کشور ترکیه به خصوص رمان‌های عزیز نسین و اورهان پاموک، نویسندگان نام‌آشنای ترک زبان برای ما ایرانیان، در این فستیوال بسیار مورد توجه است.

 

 

فستیوال کتاب در استانبول

 

۱۰- فستیوال هنر مدرن
از سال ۱۹۸۷ تا کنون هر دو سال یکبار در شهر استانبول این جشنواره برگزار می‌شود و طی آنان هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز معاصر سراسر دنیا، آثار خود را در معرض نمایش عموم می‌گذارند.

 

 

فستیوال هنر مدرن در استانبول

 

این فستیوال دو سالانه که در اواسط سپتامبر برگزار می‌شود، در هر دوره یک تم ویژه دارد.

 

فستیوال هنر مدرن در استانبول

۲۵ شهریور ۱۳۹۶ (به‌روز رسانی شده در: 08 آذر 1396)

نظرات کاربران