درباره گنجینه ارتش سفالین چین بیشتر بدانیم

جاذبه‌های گردشگری چین
درباره گنجینه ارتش سفالین چین بیشتر بدانیم

چین با وسعتی که دارد پر از جاذبه‌های دیدنی و عجیب است. زمانی که تصمیم می‌گیرید با تور چین به این کشور باستانی سفر کنید، بهتر است لیست بلند بالایی از دیدنی‌های مورد علاقه‌تان به همراه ببرید. یکی از این عجایبی که باید در اوایل لیست خود قرار دهید، دیدن سربازان سفالین است. یک گنجینه بزرگ از ۸ هزار سرباز که به صورت مجسمه‌های سفالی در سال ۱۹۷۴ کشف شد.

سربازان سفالین یا همان ارتش تراکوتا در نزدیکی شهر باستانی ژیان Xianyang ، در منطقه کوه‌های لیشان در لینتونگ و در فاصله‌ای حدود ۶۶۰ مایل از جنوب غرب پکن قرار گرفته است. این اثر حیرت آور و عظیم توسط کشاورزان در سال ۱۹۷۴ پیدا شد. چهره هر کدام از این سربازان با جزییات و متفاوت از یکدیگر ساخته شده‌اند که دیدن آن را اعجاب‌انگیز می‌کند.
این مجسمه‌ها در سه بخش راهرو مانند قرار گرفته‌اند که توسط دیوارهایی از هم جدا شده‌اند. در بخش اول که بزرگترین و مشهورترین آنهاست، سربازان پیاده نظام قرار گرفته است. دومی به سربازان سواره نظام تعلق دارد و بخش سوم نیز متعلق به درجه داران و افسران می‌باشد. صورت همه سربازان به سمت شرق، در واقع دشمن است و همه آنها سلاح دارند. اما بسیاری از آنها آسیب دیده و بدون سر یا سلاح هستند. البته در حال حاضر بسیاری از سرها و قسمت‌های شکسته شده توسط باستان شناسان ترمیم شده‌اند.

 

نحوه ساخت ارتش سفالین


ارتش سفالین یا سربازان ارتش تراکوتای چین از گل سفال و خاک رس درست شده‌اند. طبق تحقیقات باستان شناسان، هنرمندان برای ساخت ۸ هزار مجسمه سرباز، حدود ۱۰ سال زمان صرف کرده‌اند. در واقع این مجسمه‌ها توسط دو گروه کارگران محلی و مجسمه سازان چینی تراش داده شده‌اند. سربازان در اندازه‌های واقعی یک انسان و با جزییات کامل ساخته شده‌اند. در کنار آنها اسب‌ها، ارابه و شمشیرهایشان نیز وجود دارد. در ساخت این مجموعه تراکوتا به غیر از رنگ قرمز سفال از رنگ‌های گیاهی دیگری مانند آبی آسمانی، قهوه‌ای آجری، سفید، سبز یشمی و نارنجی نیز استفاده شده است. همچنین امروزه تراکوتا به عنوان یک سبک طراحی ساختمانی و معماری که در آن ماده اصلی سفال قرمز رنگ استفاده می‌شود، شناخته شده است.

 

شهر باستانی لیجینگ چین ، تجربه زندگی محلی

 

گنجینه ارتش سفالین چین

 


پس از اتمام ساخت این مجموعه، سربازان درجه یک در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا با امپراتور کین شی هوآنگ به سرزمین مردگان بروند. سربازان پیاده نظام به شکل ایستاده، کمانداران به صورت زانو زده و ارابه رانان با ارابه‌های دارای چندین اسب در کنار هم به صف شده‌اند و به طول یک و نیم کیلومتر و عمق هفت متر کانال حفر شده در کنار معبد شی هوآنگ قرار گرفته است. این کانال‌ها با آجرهای کوچکی فرش شده‌اند و یک سقف چوبی برای محافظت از نور خورشید ساخته شده است.

 

افسانه‌های ارتش سفالین


پس از کشف این مجموعه شایعه‌های بسیاری ساخته شد. اینکه سربازان سفالین همان سربازان واقعی بودند که به صورت مجسمه به خاک سپرده شده‌اند تا از امپراتور محافظت کنند. در واقع آنها بر روی معبد هرمی شکلی که مربوط به شی هوآنگ است و مدفون شده بوده، قرار گرفته است. در کل به احتمال زیاد تک تک آنها با دست ساخته شده‌اند چون به گفته‌ای کین شی دستور داده بود که هیچ سربازی نباید شبیه به یکدیگر باشند.

 

بازدید از شهر ممنوعه، مهمترین قصر باستانی پکن

 

گنجینه ارتش سفالین چین

 


کین شی که بود؟


اولین پادشاه چین که توانست به عنوان یک امپراتور به ارتش چین انسجام ببخشد، کین شی بود. شهرت او به خاطر قدرتش در وضع قوانین و اجرای آن همه جا پیچیده بود. محققان می‌گویند چین از زمانی شروع به پیشرفت کرد که کین شی با فرمانروایی درست، آن را به یکپارچگی رساند.
گفته می‌شود این امپراتور بزرگ، کین شی با نوشیدن شربتی برای جاودانه شدن مسموم شده و از دنیا رفت. پس از مرگ او به همراه سربازان تراکوتا به خاک سپرده شد. مقبره‌ کین شی به صورت هرمی شکل در زیر محل قرار گرفتن سربازان تراکوتا مدفون شد که فقط بخشی از آن از خاک بیرون آورده شده و به دلیل آسیب نرسیدن در زمان حفاری این کار ادامه نیافته است.

 

چند اپلیکیشن کاربردی که هنگام سفر به چین باید نصب داشته باشید

 

گنجینه ارتش سفالین چین

 

 

در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ نمایشگاهی با نام نخستین امپراتور، ارتش سفالی چین در انگلستان برپا شد و اشیاء پیدا شده از معبد و پیکر ۲۰ جنگجو در معرض دید عموم قرار گرفت که بازدید کننده بسیاری را تا نیمه‌های شب به خود جذب کرد تا جایی که رکورد نمایشگاهی به نام توت آنخ آمون را زد.

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 28 تیر 1400)

نظرات کاربران