محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول که باید امتحان‌شان کنید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول که باید امتحان‌شان کنید

زندگی خیابانی عمیقا با فرهنگ غذایی مردم استانبول در هم آمیخته است. هر فروشنده‌ای در جای همیشگی‌اش در طول فصول مختلف چیزهایی را برای فروش عرضه می‌کند. وقتی هوا رو به سردی می‌رود حتی شما فروشنده‌هایی را می‌بینید که بساط سماور و چای داغ به پا کرده‌اند. اما به طور کلی چیزهای زیادی در خیابان‌ها یافت می‌شود که در طول گشت وگذار با تور استانبول باید امتحان‌شان کنید. ما در این پست شما را برای تجربه بهترین خوراکی‌های خیابانی استانبول همراهی می‌کنیم.

 

سیمیت

سیمیت نماد غذای خیابانی در استانبول، نان کنجدی مدوری‌ست که برای صبحانه در اغلب منوها استفاده می‌شود و به عنوان میان وعده‌ای ارزان در تمام شبانه روز مورد استفاده مردم مخصوصا در کنار چای قرار می‌گیرد. سیمیت تازه پخت دارای بافتی نرم و ترد بوده و وسطش با کنجد پر است. بنابراین دقت کنید تا سیمیت تازه خریداری نمایید. حتما از آنها تازه پخت بودن نان‌ها را جویا شوید و مطمئن شوید چیز خوبی می‌خرید. این نان‌ها حتی با چیزهای اضافه‌ای که رویش می‌ریزند طعم بهتری هم می‌گیرد. مثلا هر زمان که وقت چای شد سیمیت تازه را با پنیر آب شده گرم می‌کنند و برای سرو می‌آورند که طعم به شدت لذیذ و به یادماندنی‌ای دارد. در طول سال‌ها فروشندگان به سیمیت چیزهایی مثل نوتلا، گوجه و یا زیتون اضافه کردند که هر کدام طعمی منحصر به فرد دارند.

 

۱۰ غذایی که باید در استانبول بخورید و مزه‌ی آن‌را به‌خاطر بسپارید

 

سیمیت 

 

 

پوآچا - آچما

پوآچما نانی از خمیر شیرینی‌پزی است که با چیزهای مختلفی همچون پنیر، گوجه رنده شده و یا گوشت چرخ کرده، و یا شوید طعم‌دارش می‌کنند. آچما با دستوری مشابه کیکی کره‌ای است که دانه‌های روغنی طعم‌دار می‌شود. هر دوی این نان‌ها با کنجد هم سرو می‌شوند. به علاوه هر دوی این‌ها از صبحانه گرفته تا عصرانه همراه چای و به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین فارق از این که در چه ساعتی از شبانه‌روز هستید اگر احساس گرسنگی کردید از خوردن‌شان غافل نشوید.

 

 

 پوآچا

 

 

کِستانه

کستانه یا شاه بلوط کبابی از خوراکی‌های سنتی زمستانی در اروپا محسوب می‌شود اما در استانبول، به عنوان یکی از رایج‌ترین غذاهای خیابانی شناخته می‌شود. ترکیه یکی از سه تولیدکننده برتر شاه بلوط دنیاست که سالانه ۶۰ هزار تن از این میوه را برداشت می‌کند. این ارقام توضیح می‌دهند که چرا در خیابان استقلال قدم به قدم با فروشندگان شاه بلوط کبابی روبرو می‌شویم. این خوراکی خیابانی از تنقلات محبوب روزهای سرد استانبول محسوب می‌شود که در کیسه‌ها پلاستیکی می‌ریزند به شما می‌دهند تا مدت بیشتری گرم بمانند. اما اگر ترجیح می‌دهید زود خنک شوند می‌توانید آن‌ها را در پاکت‌های کاغذی بریزید.

 

 بهترین رستوران‌ها برای خوردن غذای سالم و ارگانیک در استانبول

 

 کستانه

 

 

لوکما

وقتی در بازار ادویه می‌چرخید چشم‌هایتان را برای پیدا کردن چرخ دستی‌های فروش لوکما تیز نگه دارید. این شیرینی که با خمیر شیرینی‌پزی درست شده و سپس غرق در شربت و پودر پسته می‌شود به راحتی گشنگی قبل از ناهار را برطرف کرده و برای عصرانه هم مکمل بی‌نظیری در کنار چای برشمرده می‌شود. بهترین حالت خوردن این شیرینی وقتی‌ست که کاملا تازه پخت و ترد است اما مراقب باشید که اگر تازه آن را می‌خرید دهان‌تان را شیره داغش نسوزانید.

 

 

 لکما

 

 

بالیک اکمک

بالیک اکمک، ساندویچ ماهی یا کیک ماهی یکی از سنتی‌ترین غذاهای استانبول محسوب می‌شود. این ساندویچ را با دسته‌ای از سبزیجات مثل گوجه فرنگی، کاهو، برگ‌های لیمو و پیاز مزه‌دار کرده و سرو می‌کنند. شما می‌توانید مقدار زیادی از فروشندگان این ساندویچ را در کاراکوی به سمت پل پیدا کنید. اگر اهل غذاهای دریایی هستید بی‌شک عاشق این ساندویچ‌های لذیذ و ارزان خواهید شد.

 

 

 بالیک اکمک

 

 

کوفته اکمک

هیچگاه نباید دست‌فروشان کوفته که در خیابان‌های استانبول با فاصله از هم مشغول کار و بارشان هستند را نادیده بگیرید. این غذای خوشمزه که از چند متر آن طرف‌تر هم بوی خوشش شما را مدهوش می‌کند از غذاهای محبوب استانبول است که عموما مردم به دور دست‌فروش‌هایش جمع می‌شوند. مخصوصا که وقتی در پارک کنسرت و یا نمایشگاهی برگزار می‌شود بازار این دست‌فروشان با کوفته اکمک حسابی داغ می‌شود.

 

 ۵ رستوران مشهور استانبول برای خوردن بهترین کباب‌های ترکی

 

 کوفته اکمک

 

 

کوکورچ

علاقه‌مندان به ساندویچ گوشت عاشق این غذا می‌شوند. کوکورچ از گوشت خرد شده و قطعات ادویه خورده روده تهیه شده و حسابی سرخ می‌شوند. این غذا بیشتر به عنوان وعده شبانه مصرف می‌شود. برای طعم‌دار کردن این ساندویچ از زیره، فلفل قرمز، گوجه خرد شده و جعفری استفاده می‌شود. سپس بعد از پختن آن را با نان سفید سرو می‌کنند. شما می‌توانید در گردش‌های شبانه دست‌فروشانی را ببینید که این غذا را به صورت تازه پخت، به مردم عرضه می‌کنند. اتفاقا این ساندویچ همیشه هم از استقبال مردم برخوردار است.

 

 

کوکورچ

۱۷ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران