۱۰ نقطه‌ی دیدنی و مهم مشهد از نگاه سایت کالچر تریپ

جاذبه‌های گردشگری مشهد
۱۰ نقطه‌ی دیدنی و مهم مشهد از نگاه سایت کالچر تریپ

مقاله‌ای که امروز برایتان در نظر گرفته‌ایم، نوشته‌ای از سایت کلچر تریپ است که نگاهی انداخته به دومین شهر بزرگ ایران و مهم‌ترین شهر گردشگرپذیر کشورمان. بد نیست گاهی نه از نگاه خودمان بلکه از منظر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های گردشگری جهان به ایران بنگریم، پس در ادامه همراه ما باشید تا ۱۰ نقطه‌ی دیدنی که در تور مشهد باید ببینید را از نگاه این سایت بررسی کنیم.

 

 

مرقد مطهر امام رضا (ع)

مرقد امام رضا، بخش مهم و اصلی مجموعه حرم رضوی محسوب می‌شود که نیاز به چندین بار دیده شدن دارد تا بتوانید دقیقا همه‌ی جزییات و زیبایی‌های طراحی آن را ببینید. با داشتن ۷ حیاط عظیم و مجموع ۶۰۰ هزار متر مکعب وسعت، این مرقد بزرگ‌ترین مسجد جهان محسوب می‌شود که میلیون‌ها بازدید کننده از سراسر جهان را به خود می‌بیند. در بخش‌های مختلفی از داخل مرقد طلاکاری‌ها و آینه‌کاری‌های منحصر به فردی می‌بینید که زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای به این مکان بخشیده‌اند و همچنین خطاطی‌هایی مشاهده خواهید کرد که در قالب کاشی‌کاری در دیوارنگاری‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌ است. این مرقد اگر چه برای مسلمانان جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما غیر مسلمانان نیز بدون شک از دیدنش لذت خواهند برد. در این مکان تنها می‌توانید از دوربین موبایل برای عکسای استفاده کنید و استفاده از فلش نیز مجاز نیست.

 

 راهنمای گردش ۲۴ ساعته در مشهد 

 

 

 مرقد مطهر امام رضا

 

 

موزه‌های مرقد

چندین موزه در مجموعه مرقد وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. از کتاب‌های تاریخی و عکس‌های قدیمی تا مدال‌هایی که از طرف ورزشکاران شیعه به این مجموعه هدیه شده، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارند که می‌توانند برای تمامی بازدیدکنندگان جذاب به نظر برسد. زائران خارجی می‌توانند به "دفتر زائران خارجی" مراجعه کنند تا کارکنان حرم با رویی خوش از گذشته‌ی این مکان برایشان گفته و اطلاعات جالبی در مورد مجموعه به آن‌ها بدهند.

 

 ۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

 

 

 مرقد مطهر امام رضا

 

 

پارک کوه سنگی

کوه سنگی بهترین پارک مشهد است که یکی از مناطق بسیار خوب برای گذراندن یک بعد از ظهر یا شب عالی در هنگام سفر به مشهد محسوب می‌شود. اسم این پارک به دو تپه سنگی اشاره دارد که با رفتن به بالای آن‌ها به شهر مشرف خواهید شد. امکان تهیه بستنی و خوراکی‌های دیگر نیز در این پارک وجود دارد و می‌توانید در محیط آن پیک نیک برپا کنید. عموما خانواده‌ها و مسافران (مخصوصا روزهای تعطیل) در این مکان حضور دارند و جمع شلوغی در محیط پارک با پرجاست.

 

 ۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی 

 

 

 پارک کوه سنگی

 

 

بازار مشهد

مشهد را می‌توان پایتخت زعفران دنیا دانست و شما هیچ جای دیگری در دنیا نمی‌توانید بهتر یا ارزان‌تر از زعفران‌های مشهد پیدا کنید. جدا از زعفران، انواع ادویه جات مختلف در این بازار پیدا می‌شود که مطمئنا اسم بسیاری از آن‌ها را حتی تا به حال نشنیده‌اید. این بازار با فروش اجناس مختلف از جمله نقره و طلا، پارچه‌های سنتی و چیزهایی از این دست، مکانی عالی برای خریدن سوغاتی به حساب می‌آید و از این بابت جایی بسیار خوب برای گرفتن سوغاتی و بردنشان به خانه محسوب می‌شود. البته همیشه باید انتظار جمعیتی بسیار زیاد را در این بازار داشته باشید.

 

 ۹ سوغاتی مشهور خراسان که در سفر به مشهد می‌توانید آنها را خریداری کنید 

 

 

 بازار مشهد

 

 

آرامگاه خواجه ربیع

یکی دیگر از مراکز مذهبی مهم در مشهد که در دوره صفوی و سال ۱۶۱۲ ساخته شده و البته در دوران قاجار بازسازی‌هایی در مورد آن صورت گرفت که آن را بهتر کرد. شما در معماری و طراحی هنری این مکان، رنگ آبی معروف ایرانی را خواهید دید که با کاشی کاری‌های دیدنی و همچنین خطاطی‌های زیبا آراسته شده است. این مکان در واقع در یک آرامگاه بزرگ بنا شده که هنوز ایرانی‌هایی که ثروت زیادی دارند، امکان خرید آرامگاه در آن را خواهند داشت.

 

 

 بقعه خواجه ربیع

 

 

آرامگاه فردوسی در طوس

حدود ۴۰ کیلومتر دورتر از مشهد، شهر کوچکی با نام طوس وجود دارد که آرامگاه یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی و دنیا به نام فردوسی است. شاعر بزرگی که شاهنامه را نوشته و در سال ۱۰۲۰ میلادی فوت شد و در این طوس به خاک سپرده شد. ساختار سنگی بسیار زیبای این آرامگاه به سبک معماری هخامنشی بنا شده و بعضی از اشعار وی بر آن حکاکی شده است.

 

 قبل از بازدید از آرامگاه فردوسی مشهد این شاعر حماسی بزرگ را بشناسیم 

 

 

 بقعه خواجه ربیع

 

 

مقبره عمر خیام در نیشابور

عمر خیام ستاره شناس و شاعری در قرن ۱۲ میلادی بود که احتمالا معروف‌ترین جهانگرد خراسان نیز محسوب می‌شود. اشعار این شاعر به واسطه برگردانی که ادوارد فیتزجرارد در قرن ۱۹ انجام داد در جهان به شهرت رسید و حالا بسیاری نوشته‌های او در باره زندگی، مرگ و عشق را خوانده و طرفدارش هستند. در حال حاضر مقبره‌ی زیبای او نماینگر یک معماری مدرن اسلامی است که نمونه‌اش در کم‌تر جایی دیده خواهد شد. این سازه در سال ۱۹۶۳ میلادی ساخته شده و در نیشابور کمی دور از مشهد قرار دارد.

 

 

 مقبره عمر خیام در نیشابور

 

 

روستای کنگ

اطراف مشهد دیدنی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کشف کنید و همه‌ی آن‌ها با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترسی هستند و تنها نیاز است که یک تاکسی بگیرید تا به آن‌جا برسید. دهکده آرام و زیبای کنگ یکی از این محل‌هاست که تنها یک ساعت از مرکز شهر فاصله دارد. جایی با خانه‌های زیبا که به صورت پلکانی بنا شده‌اند و نمای جذابی از کوهستان که برایتان به نمایش در می‌آید و چشمه‌هایی از زندگی در گذشته‌ی این شهر را در خود دارد.

 

 گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

 

 

 روستای کنگ

 

 

برج رادکان چناران

برای کسانی که دوستدار معماری تاریخی هستند، می‌ارزد که به دهکده رادکان بروند تا برج قرن ۱۳امی این روستا را تماشا کنند. این برج استوانه‌ای به شکلی بنا شده که احتمالا بالان آن برای اندازه‌گیری‌های مرسوم در آن زمان برای ستاره‌شناسی در نظر گرفته می‌شده است. در این سفر شما از دهکده‌ای دیدن خواهید کرد که شامل خرابه‌های باستانی بوده و مناظر بسیار زیبایی از کوهستان را نیز برای تماشا در اختیارتان می‌گذارد.

 

 

 میل رادکان چناران

 

 

آتشکده بازه هور

دهکده‌ی کوچکی به نام رباط سفید در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد وجود دارد که یکی از قدیمی‌ترین آتشکده‌های ایران به نام بازهور در آن واقع شده است. احتمالا این بنا در زمان ساسانیان ساخته شده و مربوط به دین زرتشتی است و مردم برای افروختن آتش و عبادت به این مکان می‌آمده‌اند. البته این بنا تماما سالم نیست، اما هنوز می‌توان زیبایی‌های آن را مشاهده کرد و همچنین بخش زیادی از جذابیت آن به اهمیت تاریخی و زمانی است که در آن بنا شده و نماینگر آیین‌هایی است که در آن زمان پاس داشته می‌شده است.

 

 

آتشکده بازه هور

۲۰ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران