معرفی فرودگاه جدید استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی فرودگاه جدید استانبول

چند روزی می‌شود که پروازهای خارجی استانبول، همگی به فرودگاه بزرگ این کشور که با عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا افتتاح شده، منتقل گشته است. فرودگاهی زیبا و به واقع بزرگ که البته هنوز ساخت آن کاملا تمام نشده و تنها فاز اول آن به دست رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه افتتاح شد تا اینکه فازهای بعدی به سرعت عملیاتی شوند. در نوشته‌ی امروزمان می‌‌خواهیم در مورد این فرودگاه بگوییم تا در سفر خود با  تور استانبول با حال و هوای این فرودگاه جدید آشنا شوید.

 

 

آیا فرودگاه جدید استانبول بزرگ‌ترین فرودگاه جهان است؟

در واقع اگر تمام فازهای این فرودگاه عملیاتی و ساخته شود، آنگاه این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد شد. جایی که قرار است سالانه ۷۰ میلیون مسافر را به خود ببیند و تمامی پروازها به استانبول را اعم از خارجی و داخلی میزبانی کند. اما این کار تا سال ۲۰۲۵ انجام نمی‌شود و تمامی ۴ فاز این فرودگاه آن موقع تمام خواهد شد. باید در نظر گرفت که همین حالا پکن و چند کشور دیگر در حال ساخت فرودگاه‌های بزرگ‌تری هستند و احتمالا تا پایان فازهای این فرودگاه، دیگر بزرگ‌ترین فرودگاه جهان نباشد.

 

 آشنایی با برجسته‌ترین ساختمان‌های استانبول

 

 

 فرودگاه جدید استانبول

 

 

فرودگاه بین‌المللی جدید استانبول

مساحت این فرودگاه چیزی حدود ۷۶ میلیون متر مربع است که امکان میزبانی تا سقف ۹۰ میلیون مسافر در سال را آن هم تنها در فاز اول خواهد داشت. این رقم بعد از اتمام تمامی چهار فاز به ۲۰۰ میلیون مسافر در سال خواهد رسید که عددی حیرت‌انگیز است. همین حالا فرودگاه آتلانتانا که بزرگ‌ترین و پر ترافیک‌ترین فرودگاه جهان است، حدود ۱۰۷ میلیون مسافر در سال را به خود می‌بیند. برای ساخت تمامی بخش‌های مختلف این فرودگاه بیش از ۱۲ میلیارد دلار هزینه شده و باید بشود.

 

راه‌هایی برای تجربه سفر ارزان به استانبول

 

 

 فرودگاه جدید استانبول

 

 

فرودگاه جدید استانبول دارای ۵۵ متر مربع فروشگاه‌های مختلف بوده که طراحی آن برگرفته از تنگه بسفر در استانبول است. این منطقه از فرودگاه ۷ بخش دارد که "باغ مُد"، "قصر خانوادگی" و "ساحل استایل" از جمله آن‌ها هستند و هر کدامشان اجناس مختلفی را به فروش می‌رسانند. به این ترتیب فرودگاه خود به مرکز خریدی بزرگ و مجهز بدل می‌شود که از بسیاری جهات با مراکز خرید بزرگ استانبول نیز قابل مقایسه خواهد بود. رستوران‌ها و کافه‌های بسیار خوبی در این فرودگاه وجود دارد و مهم‌تر اینکه بخش زیادی از تمامی این موارد همین حالا نیز بازگشایی شده‌اند و با نظم بسیار خوبی به فعالیت مشغولند.

 

معرفی استانبول مال ؛ مهمترین مرکزخرید شهر همیشه زنده

 

 

 فرودگاه جدید استانبول

 

 

این مکان دارای یک استراحتگاه و بوتیک هتل ۴۵۱ اتاقه است که هم از طریق بهش هوایی و هم بخش زمینی قابل دسترسی هستند. یعنی هم آن‌هایی که بین دو پرواز هستند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و آن‌هایی که هنوز از گیت‌های چک کردن پاسپورت نگذشته‌اند نیز می‌توانند از آن‌ها برای استراحت بهره ببرند.

نکات خاص و جذابی در مورد این فرودگاه که بیشتر به طراحی‌های هنری معماری این بنا بر می‌گردد مربوط به  طراحی داخلی واقعا زیبا و حیرت‌انگیز آن است که همانند هیچ فرودگاهی در دنیا نیست و تنها می‌توان بخش‌هایی از آن را با ترمینال شماره دو اینچئون مقایسه کرد. در بیرون نیز زیبایی‌های بنای اصلی شاید بیشتر به نظر برسند، مخصوصا وقتی به برج مراقبت نگاه می‌کنید که شبیه به لاله (محبوب‌ترین گل‌ استانبول) ساخته شده و از جذابیت بالایی برخوردا است. فرودگاه دارای طراحی زیبایی در زمینه ترمینال VIP یا محل‌های استراحت است و هر کدام آن‌ها به شکلی جذاب به زیبایی‌های فرودگاه افزوده‌اند.

 

 

فرودگاهی بیش از حد بزرگ

متاسفانه بزرگی این فرودگاه در مجموع مشکلاتی نیز پدید آورده است. این مشکلات احتمالا در طی سال‌های آینده حل می‌شود. اما در حال حاضر نظرات بسیاری از مسافران در خصوص فرودگاه حول محور این مشکلات می‌چرخد. برای مثال سیستم اتوبوس‌رانی شهری اگر چه ایستگاهی در فرودگاه دارد، اما این ایستگاه به گیت‌ها متصل نیست و برای رسیدن به آن باید مسافت زیادی را پیاده طی کنید یا اینکه از ماشین‌های کوچک فرودگاه استفاده نمایید که تعدادشان به هیچ وجه کافی نیست.

 

 

 فرودگاه جدید استانبول

 

 

طراحی این فرودگاه به شکل یک ترمینال واحد بسیار بزرگ است و شاید بهتر بود همانند بسیاری فرودگاه‌های مطرح جهان در ترمینال‌های کوچک‌تر ساخته شود، اما در نهایت این‌ها چیزی از شکوه و عظمت فرودگاه جدید استانبول کم نمی‌کند.

 

 

رفت و آمد به فرودگاه جدید استانبول

این فرودگاه در شمال غربی شهر قرار گرفته است. جاده ملی D۰۲۰ کوتاه‌ترین مسیر به فرودگاه و رفتن با ماشین راحت‌ترین راه است. شرکت حمل و نقل عمومی Otobüs، مسیرهایی از فرودگاه به شهر راه اندازی کرده و ۱۵۰ اتوبوس در حال حاضر در آن رفت و آمد می‌کنند که باعث شده فاصله‌ی بین حرکت آن‌ها کم شود. بسته به ۲۳ مقصدی که می‌توانید از فرودگاه با اتوبوس به شهر روید، مسیر شما بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد. بلیط اتوبوس با استانبول کارت ۶ لیر خواهد بود.

 

 

 فرودگاه جدید استانبول

 

 

در حال حاضر مترو به مقصد این فرودگاه فعال نیست و باید تا اوایل سال ۲۰۲۰ برای رسیدن به این منظور صبر کرد.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران