تخم‌مرغ‌های سلطنتی، بهترین سوغات تور نوروزی روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
تخم‌مرغ‌های سلطنتی، بهترین سوغات تور نوروزی روسیه

مسافر تور روسیه هستید و به این فکر می‌کنید که بهترین یادگاری یا سوغاتی که می‌توانید از روسیه با خود به کشورتان بازگردانید، چیست؟ تردید نداشته باشید که نمادی از تخم‌مرغ‌های سلطنتی بهترین انتخاب است. یک نماد منحصربه فرد که هروقت به آن نگاه کنید شما را به دنیای تزارها و ملکه‌های با ابهت روسیه خواهد برد.

همان‌طور که تخم مرغ رنگی نماد سفره هفت‌سین است، اکثر مردم روسیه هم در روز عید پاک انواع تخم مرغ‌های شکلاتی و تخم‌مرغ‌های رنگی و تزئیتی را به همدیگر هدیه می‌دهند. اما حکایت تخم‌مرغ‌های سلطنتی روسیه، داستان عاشقانه‌ای به همراه دارد و شاید به همین دلیل هم، از آن‌ها به عنوان پرطرفدارترین هدیه‌ها و سوغاتی‌های روسیه یاد می‌شود.

دسترسی به این تخم مرغ های سطنتی در سراسر روسیه و حتی کشورهای همسایه آن کار ساده ای است. تفاوتی نمی‌کند با تور ارزان روسیه و یا با تور مسکو به این کشور سفر کرده باشید، به راحتی می‌توانید از تمام فروشگاه‌ها انواع گوناگونی از آن را برای عزیزان‌تان هدیه بگیرید. با این حال خوب است بدانید که این تخم مرغ ها تا اواخر قرن بیستم، هدایای گرانقمیت سلطنتی بودند که بهای بسیار بالایی داشتند و هرکسی نمی‌توانست از پس خرید آن‌ها برآید.

 

 

موزه های روسیه، میزبان تخم مرغ های سلطنتی

این تخم مرغ های چند میلیون دلاری، که در ادامه با چند نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم، اکنون نه تنها مهمان‌های گران‌قیمت بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌های باستانی روسیه هستند، بلکه در سراسر جهان جای خود را باز کرده‌اند.

 

تقویم جشن‌های روسیه در طول سال میلادی

 

 

 

 

تاریخچه تخم‌مرغ‌های سلطنتی روسیه

ماجرا از آن‌جا شد که تزار الکساندر سوم در سال ۱۸۸۵ ، از فابرژه جواهرساز خواست تا به عنوان یک هدیه ویژه برای همسرش، یک تخم‌ مرغ سلطنتی برای او طراحی کند. پیتر کارل فابرژه که در اواسط قرن نوزدهم، مسئولیت شرکت خانوادگی جواهرسازی‌شان را برعهده داشت، به دنبال ایده‌ای برای طراحی این هدیه منحصر به فرد بود و نتیجه آن، طراحی یک جواهر تخم مرغی شکل فوق ‌العاده جذاب بود که در زمینه‌ای سفیدرنگ طراحی شده بود و جداره داخلی آن هم از جنس طلا بود. در جداره بیرونی این تخم مرغ، تکه‌های ظریف الماس قرار گرفته بود؛ درست شبیه الماس‌هایی که روی تاج امپراتوری قرار داشت.

اما داستان تازه آغاز شده بود و این تنها یکی از ۵۰ تخم مرغ سلطنتی بود که در ۳۲ سال بعد از آن ساخته شد. این هدیه آنقدر برای تزار و همسرش جذاب بود که به یک سنت ثابت برای آن‌ها تبدیل شد. این یعنی فابرژه هر سال با ایده‌ای تازه، یک تخم مرغ نفیس را طراحی کرده و می‌ساخت.

 

 

تخم مرغ سلطنتی روسیه

 

 

تمام تخم‌مرغ‌های فابرژه همواره شکل بیضی تخم‌ مرغ‌های طبیعی را حفظ کردند اما با اجزای شگفت انگیزی تزئیین می‌شدند و این یعنی هریک از آثار او در نوع خود بی‌نظیر و نادر به‌شمار می‌آمدند و تا به‌حال کسی نمونه‌ای همانند آن‌ها را ندیده بود.این تخم مرغ‌ها با فلزات گرانقمیت، سنگ‌های قیمتی و میناکاری ‌هایی تزیین می‌‌شدند که گویای مناسبت‌‌هایی مانند جشن تولد، سالگرد ازدواج، مراسم اهدای نشان‌ها و جشن‌های خانواده سلطنتی بود.

در ادامه به چند مدل از این مجموعه بی‌نظیر تخم مرغ نگاهی بیاندازیم:

 

تخم مرغ رز در سال ۱۸۹۸ (Rosebud)

این تخم مرغ که با الماس و طرحی از کوپیدو که نماد عشق است طراحی شده، نخستین سری از هدیه های امپراتور نیکلاس دوم به همسر خود، ملکه الکساندرا فیودور وفنا بود که تنها چند ماه پس از ازدواج به او تقدیم کرده بود.این تخم مرغ از طلای چند رنگ ساخته شده و با نوارهای الماس برش داده شده تزئین شده است. نوارهای شگفت انگیز این تخم مرغ از رنگ مینای زرد  و سبز مات انتخاب شده‌اند.

 

۵ سوغاتی از بهترین یادگاری‌های روسیه که باید بخرید

 

 

Rosebud

 

 

در بالای تخم مرغ تصویر مینیاتوری از امپراتور جوان بر زمینه‌ای از الماس برش داده شده است. از شگفتی های بیشتر درون این تخم مرغ، می‌توان به یک تاج الماس و یک یاقوت در داخل آن اشاره کرد.

 

 

تخم مرغ تاج‌گذاری در سال ۱۸۹۷ (Coronation)

این تخم مرغ احتمالا یکی از فاخرترین ساخته‌های فابرژه است که به سفارش امپراتور نیکلاس دوم ساخته شد. این هدیه گران‌قدر به عنوان یادبودی برای ورود همسر امپراتور به مسکو، در روز تاج‌گذاری به او هدیه داده شده بود. پوسته بیرونی تخم مرغ از طلای چند رنگ ساخته شده که با مروارید طلایی رنگ و الماس تزئین شده است.

 

 

Coronation

 

 

این طراحی یادآور لباس فاخر و شگفت‌انگیزی بود که ملکه در این مراسم به تن کرده بود. سورپرایز درون این تخم مرغ هم، یک کالکسه بود. کالسکه‌ای که دقیقا شبیه همان کالسکه‌ای بود که ملکه را به مسکو می‌آورد. این کالسکه به طور ماهرانه‌ای از جنس طلا، پلاتین، لعاب قرمز، الماس، یاقوت و سنگ‌های کریستال ساخته شده بود.

 

 

تخم مرغ نیلوفری در سال ۱۸۹۸ (Lilies of the Valley)

این تخم مرغ یکی دیگر از ساخته‌های فابرژه است که بازهم به سفارش امپراتور نیکلاس دوم به عنوان هدیه‌ای برای همسرش، ملکه الکساندرا فیودور وفنا ساخته شده بود و در روز پنجم آوریل سال ۱۸۹۸ به او تقدیم شد.نیلوفر، یکی از گل‌های مورد علاقه ملکه بود و ایده ساخت این هدیه هم از همین جا آمده بود. این تخم مرغ کاملا هنرمندانه و به سبک مورد علاقه ملکه با لعاب صورتی رنگ و مروارید پوشانده شده بود.

 

۷ نکته جالب که گردشگران به هنگام سفر به روسیه با آن مواجه می شوند

 

 

Lilies of the Valley

 

 

این هدیه سلطنتی چهار پایه از جنس طلا دارد که با نماد شاخ و برگ‌های نیلوفر، تزیین و با الماس های برش داده ترکیب شده است. سوپرایز این هدیه سه مینیاتور بیضی شکل از نیکلاس دوم در لباس نظامی و دوشیزه‌های بزرگ کاخ به نام‌های اولگا و تاتیانا دو فرزند بزرگ او است.

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 21 تیر 1400)

نظرات کاربران