تفلیس، مکانی برای رویارویی فرهنگ‌های مختلف جهان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
تفلیس، مکانی برای رویارویی فرهنگ‌های مختلف جهان

گرجستان، کشوری که به گفته گردشگران حرفه‌ای، فرهنگ و تاریخ اروپا و اوراسیا را زیر یک سقف آورده است. این مقصد گردشگری، همچون خانواده‌ای است که پدر و مادرش ولی‌نعمت سنت و سلطنت پادشاهان انگلیسی هستند، روسیه فرزند مورد علاقه‌شان است و به زبانی سخن می‌گویند که منحصر به فرد خودشان است.ویژگی‌های طبیعی، تنوع فرهنگی و افزایش فرهنگ پذیرش گردشگران، به مردم گرجستان فرصت داده‌است تا هم از منافع یک کشور اروپایی بهره‌مند شوند و هم روابطشان را با فرهنگ آسیایی حفظ کنند. شاید به همین دلیل است که یک جوان گرجستانی در پاسخ به این سوال که شما بالاخره اروپایی هستید یا آسیایی، به یک خبرنگار بریتانیایی گفته بود: «حقیقت این است که هروقت لازم باشد، خودمان را آسیایی می‌دانیم اما هنگامی که با اروپایی‌ها هستیم یا مثلا می‌خواهیم در مسابقه یوروویژن شرکت کنیم، قطعا یک اروپایی خواهیم بود.»

در ادامه ویژگی‌هایی از شهر تفلیس در گرجستان را با هم مرور کنیم تا بیشتر با تنوع و گاهی تناقض و در هم آمیختن سنت و مدرنیته در این کشور آشنا شویم. شاید همین تفاوت‌ها است که تور گرجستان شامل تورهای تفلیس و تور باتومی را به پرطرفدارترین تورهای گردشگری در سراسر جهان تبدیل کرده است.

تفلیس، از نظر وسعت بزرگترین شهر و پایتخت گرجستان است. این شهر در قرن پنجم میلادی توسط یکی پادشاهان گرجستان بنا نهاده شد و از آن‌جایی که رود متکواری از میان این شهر می‌گذشت و چشمه‌های آب‌گرم در سراسر شهر دیده می‌شدند، تبیلیسی نام گرفت.

 بزرگراه جورج دبلیو بوش

از فرودگاه تفلیس که راهی شهر شوید، شاید نخستین چیزی که نظرتان را جلب کند، بزرگراهی به نام جورج دبلیو بوش است که مناسبت این انتخاب سفر بوش به این کشور در سال ۲۰۰۵ است.

 

اجاره خودرو در تفلیس ، بی‌دردسر در گرجستان گردش کنید

 

 

بزرگراه جورج دبلیو بوش

 

 

 برج‌های سوسیالیستی

جالب است که در ادامه همین راه می‌توانید برج‌ها و بلوک‌های دوره شوروی را هم ببینید. ساختمان‌های خاکستری با سایه‌های خاکستری که به آسمان فیروزه‌ای رسیده‌اند و یادآور فرهنگ سوسیالیستی هستند.

 

 

 برج‌های سوسیالیستی

 

 

 جولان مک‌دونالدی‌ها

در ادامه مسیر و پس از ورود به شهر، می‌توانید نتیجه فعالیت‌های رییس‌جمهور جوان این کشور را مشاهده کنید. اگر پیش‌تر به گرجستان سفر کرده باشید، حالا می‌توانید گرایش به زندگی غربی و پشت کردن به روسیه را در تغییرات این شهر مشاهده کنید. فروشگاه‌های مک‌دونالد و رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی در این شهر رشد کرده‌اند و حالا در هر جای این شهر می‌توانید نمادی از فرهنگ غربی را ببینید.

 

 

 جولان مک‌دونالدی‌ها

 

 

میزبانی کارتلیس ددا

یکی از نمادهای شناخته شده گرجستان برای گردشگران، مجسمه‌ای آلومینیومی است که نام محلی آن کارتلیس ددا به معنای مادر گرجستان است. این مجسمه که بلندی آن به حدود ۳۰ متر می‌رسد، تندیس زنی است که با یک دست کاسه‌ای را نگه داشته است و در دست دیگرش شمشیر گرفته است.

آن‌طور که فرهنگ‌شناسان گرجستان می‌گویند، این مجسمه از یک سو نماد مهمان‌نوازی بی کم و کاست مردم این کشور است و از سوی دیگر با در دست داشتن شمشیر، خشم و قدرت خود را به دشمنان نشان می‌دهد. این مجسمه بر بلندای تپه سولولاکی قرار گرفته است و قدمت آن به سال ۱۹۵۸ میلادی می‌رسد.

 

۱۱ مکان فوق‌العاده در تفلیس که شب‌ها تا دیرهنگام می‌توانید در آنها بمانید و تفریح کنید

 

 

میزبانی کارتلیس ددا

 

 

پلی برای صلح

پل صلح با هدف فراهم کردن ارتباط آسان میان بخش‌های قدیمی و بخش جدید شهر تفلیس بر روی رودخانه کورا ساخته شده است. طراح این پل مدرن یک طراح ایتالیایی است. نورپردازی این پل هم توسط فرانسوی‌ها انجام شده است. شاید به همین دلیل است که اگر پس از غروب آفتاب از این پل گذر کنید، با مشاهده عظمت مدرن و بدیع این پل، خود را در میان اروپا تصور خواهید کرد.

 

 

پلی برای صلح

 

 

فرهنگ شهری شرقی

در همین شهر می‌توانید خانه‌هایی با باکن‌های آبی و سفید ببینید که در کنار رودخانه‌ای که از میان تفلیس می‌گذرد، بنا شده‌اند.در قسمت قدیمی شهر تفلیس هم می‌توانید کوچه‌هایی را ببینید که در طول سال‌ها، میزبان مردمان ایران، تاتارها، یهودی‌ها و ارمنی‌ها بوده‌اند. خانه‌های این منطقه، معرف فرهنگ ساکنان قدیمی‌شان هستند و همین سبب شده است که بخشی از شهر، که دورتر از مرکز مک‌دونالدها و برج‌های سوسیالیتی است، فرهنگ شرقی را پیشِ چشم‌تان می‌آورد.

 

۸ دلیل قانع‌کننده برای دیدن تفلیس؛ شهر تاریخ و هنر

 

 

فرهنگ شهری شرقی

 

 

کلیسای جامع تثلیث

پس از دیدن نمادهای سوسیالیستی، نمادهای اروپایی، نمادهای آمریکایی و نمادهای شرقی، حالا نوبت به ارتدکس‌های گرجی رسیده است. کلیسای جامع تثلیث که بیشتر مردم آن را به نام سامبا می‌شناسند، با ظرفیت ۱۵هزار نفر در فاصله سال‌های ۱۹۹۵تا ۲۰۰۴ساخته شده است.

معماری این کلیسا ترکیبی از معماری سنتی و مذهبی گرجی است که با نمادهایی از معماری بیزانس ترکیب شده است. کلیسای جامع تثلیث، گنبد مخروطی شکل عظیمی با هشت ستون دارد که از طلا ساخته شده‌اند. این کلیسا که ارتفاع آن به ۹۷ متر می‌رسد، بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان است و ۹ کلیسای کوچک را در خود جای داده است.

 

 

کلیسای جامع تثلیث

 

 

اگر با تور گرجستان به تفلیس سفر کرده‌اید، با دیدن این کلیسا فرهنگ ارتدکس و معماری بیزانس را هم تجربه خواهید کرد. بزرگترین کلیسای جهان در تفلیس، علاوه بر بنای اصلی، برج ناقوس، مرکز علوم دینی، فرهنگستان الهیات، محل برگزاری دوره‌های آموزشی و استراحتگاه را هم در بر می‌گیرد. علاوه بر آن سامبا، میزبان اقامتگاه اسقف اعظم و صومعه است.

۳۰ دی ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 26 تیر 1400)

نظرات کاربران