گشت و گذار ماجراجویانه در غار رازآلوده خربس قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
گشت و گذار ماجراجویانه در غار رازآلوده خربس قشم

قشم یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که با رفتن به آن می‌توانید غرق شوید در شگفتی‌ها. جزیره‌ای روشن با سواحلی جذاب. جزیره‌ای ناب با بهترین پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعی گردشگری. جزیره‌ای که شبانه‌روزی متفاوت برای مسافرانش می‌سازد. جزیره‌ای که جزو مناطق آزاد به حساب می‌آید و از آن می‌توانید اجناس ارزان قیمت خریداری کنید. در سفرتان با تور قشم اگر به دنبال یک گشت و گذار ماجراجویانه هستید همراه ما باشید تا سری به غار خرپس در این جزیره بزنیم. غاری واقع شده در غرب جزیره قشم.

 


خربس یادگار چین خوردگی‌های تاریخ


در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری از غرب قشم روستایی وجود دارد بی‌بدیل و شگفت‌انگیز. روستایی با غاری فراموش ناشدنی و خاص. غاری که حاصل بازی هزار ساله‌ی سنگ‌ها و بادهاست. غاری که عمری به درازای تاریخ دارد و همه روزه از سراسر دنیا گردشگران زیادی را برای بازدید به خودش می‌کشاند. غاری که حاصل چین خوردگی رشته کوه‌های زاگرس است. غاری که در دهانه‌ی یکی از ورودیه‌های آن گورستانی باستانی قرار دارد. غاری در دل کوه و در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری از سطح زمین. غاری رازآلود و تو در تو که بازدید از آن با یک تعلیق همراه است. تعلیقی حاصل از سرخوشی و هیجان که اندکی ترس در دل خود دارد. ترسی شیرین که هر ماجراجویی جذاب همراه خودش دارد و باعث می‌شود آدرنالین خون بالا بروید.

 

 

 غار خرپس قشم

 


روستای خربس یادگار روزهای باشکوه تاریخ


خربس یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران به حساب می‌آید که قدمتش بازمی‌گردد به دوران ساسانیان. روستایی با کوه‌های سر به فلک کشیده و تپه‌های مراجانی. روستایی که جذاب‌ترین عکس‌های اینستاگرامی از سفر به قشم را می‌توانید در آن بیندازید. روستایی که تا دوران صفویه رونق داشته است و پس از آن دوره رو به اضمحلال گذاشته است. روستایی که یک قلعه‌ی تاریخی مربوط به دوران صوفیه در آن وجود دارد و این قلعه امروزه یکی از دیدنی‌های منحصر به فرد آن به حساب می‌آید. قلعه‌ای که تماشایش به هنگام غروب آفتاب در این جزیره یک تجربه‌ی بی‌نظیر است. رنگ باختن نور خورشید از روی خرابه‌هایی که سعی می‌کنند سر بلند بایستند یکی از خاص‌ترین حال و هواها را برای آدم می‌سازند. حال و هوایی که گاه خود آدم متوجه نیست چرا عوض می‌شوند.

 

 

 غار خربس قشم

 


گشت و گذار در دل غار خربس


پس از بازدید از روستای خربس و دیدن تاریخ در سفرتان به قشم، حالا وقت آن رسیده است از دل کوه اندکی بالا بروید تا به دهانه‌ی غار برسید و بعد پا بگذارید در دالان‌هایی که گاه تا دو متر ارتفاع دارند و گاه که به دهلیزهای جدیدی از آن می‌پیچید اتاق‌هایی می‌بینید که نزدیک به ۴ تا ۵ متر مساحت‌ دارند. این غار روزنه‌های زیادی از شمال و جنوب دارد. روزنه‌هایی که نورها را نقطه‌ای به درون غار می‌تابانند و فضای زیبا به وجود می‌آورند. فضایی که هیچ نورپردازی نمی‌تواند آنها را با بهترین چراغ‌های دنیا بسازد. نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی این غار آن است که آنها در طول تاریخ بر اثر فرسایش دستخوش تغییر شده‌اند اما ظاهر باستانی خودشان را همچنان حفظ کرده‌اند. غارهایی که نمونه‌اش را می‌شود در دخمه‌های آذربایجان، اهواز، لرستان و کردستان پیدا کرد.

 

 

 غار خربس قشم

 


با گشت و گذار در دهلیزهای سمت راست این غار که به زیارتگاه معروف است می‌توانید کنده‌کاری هنرمندان معاصر را ببینید که تلاش دارند با نقاشی و حکاکی، تاریخ و گذشته‌ی این غار را در آن متجلی کنند. همچنین در پایین این غار می‌توانید برکه‌ای که برای نگه داشتن آب باران به وجود آمده است را مشاهده کنید. مطابق با نظر باستان‌شناسان تالار مرکزی این غار محل اجتماع افراد گذشته به هنگام خطر بوده است و شما با رفتن به این تالار می‌توانید ترس فروخورده را از در و دیوارش دریافت کنید. در سفرتان به قشم امیدواریم از این غارها در بهترین زمان ممکن دیدن کنید و یک خاطره‌ی فراموش ناشدنی از این جزیره در حافظه‌تان ذخیره کنید.

 

 

 

۳۰ آبان ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 28 تیر 1400)

نظرات کاربران